Ivar Dahl Startet 26.September Del på Facebook Startet 26.September Hei dere, Jeg synes at mine Volvo TAMD63P røyker litt mye grå røyk. Det er uansett noe fet eksos som kommer ut, og den legger seg på plattformen som et heller udelikat lag. Muligens normalt, men min newbie-paranoia gjorde at jeg ville sjekke luftfiltrene. Når jeg fjerner dekselet over luftfilter finner jeg en skumgummi matte. Ved søk online ser det ut til at dette faktisk er hele luftfilteret. Altså ikke papirfilter? Det jeg stusser på er at ved berøring av skum-matten, får jeg god del olje på fingrene. Er dette normalt? Hva sier dere guruene? Mvh Ivar Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 26.September Del på Facebook Svart 26.September Dette er normalt på disse motorene. Når du har service så tar du å vasker disse filterne i diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Ivar Dahl Svart 27.September Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September nor star 290.. skrev for 11 timer siden: Dette er normalt på disse motorene. Når du har service så tar du å vasker disse filterne i diesel. Aha, OK. Mange takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.September Del på Facebook Svart 27.September Ivar Dahl skrev On 26.9.2024 at 16.31: Altså ikke papirfilter? Det er veldig få marinemotorer som har papirfilter. Noen har et grovfilter, som din motor, i form av en tynn vaskbar skomgummi eller metallnett. Mange har bare en flammedemper. Ivar Dahl skrev On 26.9.2024 at 16.31: Det jeg stusser på er at ved berøring av skum-matten, får jeg god del olje på fingrene. Er dette normalt? Ja, det er normalt. Om du ser etter så har de fleste marinedieseler veivhusventilasjonen utgang montert inn på filter/innsug. Noe av den oljedampen som kommer ut av veivhusventilasjonen vil sette seg på filteret og flatene rundt. Det er slik det er designet og det er ingen grunn til bekymring. Om du ikke er så vandt med marinemotorer så er det bedre å spørre en gang for mye, enn en for lite Sitér dette innlegget Link to post
Ivar Dahl Svart 30.September Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September Mange takk for svar folkens. Meget verdsatt. Da kan jeg sove litt bedre :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.