Jump to content

Kartplotter/programvare for optisk ruteplanlegging

Dalurfjall

Recommended Posts

Jeg har bare prøvd Skippo og Navionics på tab, men ble såpass skuffet over sistnevnte som jeg hadde høyere forventninger til at jeg vil sjekke her at dette er norm før jeg prøver noe mer

Jeg var i navigasjonen på minerydder i førstegangstjenesten, og liker papirmåten å gjøre ting på og optisk navigasjon. Stikkord er flere overflødige indikatorer samtidig som helst er enige, peilinger og sektorer/sektorskillet gir også en helt annen stedforståelse enn en skjerm. Derfor ønsker jeg, når jeg setter ut veipunkt i kartplotter å kunne trykke på en lykt, og sette stevningskurs til/fra den, og også sette ut kurslengden f.eks. til en tvers eller peiling. Men det virker veldig krøkkete og omtrentlig å sette ut veipunkt i f.eks. Navionics, det blir mye zooming for å finne en tvers og da mister jeg stevningskursen. Jeg måtte eventuelt funnet kursen, slettet veipunkt til lykta, og prøvd å få et veipunkt med samme kurs tvers en søyle eller med en gitt lengde eller hva det nå er.

Da vi seilte i formasjon med utenlandske båter fikk jeg fra lederskip et par A4-sider med koordinater som jeg brukte kvelden på å sette ut på papir. Den måten å overføre på ønsker jeg å unngå, og vil heller jobbe litt som jeg gjør i Google Sketchup hvor jeg raskt setter peilelinjer som sammen definerer punkt.

Jeg er kjent med Tom Cunliffe's AngelNav, og syns det er et godt tiltak. Men jeg kan ikke se at de setter kurs slik jeg ønsker, det er bare verktøy for å kontrollere posisjon på skjerm med optisk peiling.

Hei jeg har også lært navigasjon i marinen på papirkart, nå bruker jeg kun elektronisk.  har plotter i båten som jeg bruker sammen med Ipad med navionics. det er lett å planlegge med synes jeg og jeg lagrer ruter der.  lett å planlegge enten man sitter hjemme eller i båten.

jeg bruker Ipad utsooma og har oversikten, mens plotteren kjører jeg innsoming på så jeg har detaljene. Funker veldig bra for meg

IMG_7285.jpeg.e68d7d64fd558b6472e285e294acdd5f.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har 2 stk skjermer……SB går alltid i Plottermodus…._BB går mest i radar-modus men om vi skall inn i litt ukjennt farvann, da kjør jeg den i Forwardscan-modus.

(I tillegg har jeg ofte en Ipad, med i cockpit, kjør oftest Navionics, men er vi hjemme i Skagerack/Kattegatt så kjører jeg Isailor, hvilken jeg tykker er den beste appen)

att plassere ut en WP på B&G gjør jeg oftest med B&G  ZC1 det er slave intrumentet som sitter på ratt-pidestalen

(med den kan jeg styre begge skjermene……)

hjulet øverst til høyre, er til skalaen (zoom)

under det finns en rund skive med piler……trykker jeg på den så kommer det frem ett ´hår-kors´ på plottern,

håller jeg lenge så flytter det seg fort, å små-trykker jeg så flytter seg korset i små trinn

tilstrekklig nøye for meg i vartfall…skulle jeg ønske enn høyere presisjon, så kan jeg mata inn posisjonen/koordinaterna manuellt.

IMG_1028.jpeg.a4c6779a291eaaef6181353207c67770.jpeg

S/Y Gunga Din

Vet ikke om det hjelper på problemstillingen, men med en plotter med begrenset størrelse gjør jeg slik:

Zoom ut slik at bildet viser store deler av ruta du skal lage. Plott vp sånn nogenlunde.

Zoom inn slik at du ser detaljene, bygg en ny rute rundt odder og skjær som følger hovedtrekkene i den første. Slett den første ruta.

Mons

Dalurfjall skrev On 27.9.2024 at 13.39:

Jeg har bare prøvd Skippo og Navionics på tab, men ble såpass skuffet over sistnevnte som jeg hadde høyere forventninger til at jeg vil sjekke her at dette er norm før jeg prøver noe mer

Jeg var i navigasjonen på minerydder i førstegangstjenesten, og liker papirmåten å gjøre ting på og optisk navigasjon. Stikkord er flere overflødige indikatorer samtidig som helst er enige, peilinger og sektorer/sektorskillet gir også en helt annen stedforståelse enn en skjerm. Derfor ønsker jeg, når jeg setter ut veipunkt i kartplotter å kunne trykke på en lykt, og sette stevningskurs til/fra den, og også sette ut kurslengden f.eks. til en tvers eller peiling. Men det virker veldig krøkkete og omtrentlig å sette ut veipunkt i f.eks. Navionics, det blir mye zooming for å finne en tvers og da mister jeg stevningskursen. Jeg måtte eventuelt funnet kursen, slettet veipunkt til lykta, og prøvd å få et veipunkt med samme kurs tvers en søyle eller med en gitt lengde eller hva det nå er.

Da vi seilte i formasjon med utenlandske båter fikk jeg fra lederskip et par A4-sider med koordinater som jeg brukte kvelden på å sette ut på papir. Den måten å overføre på ønsker jeg å unngå, og vil heller jobbe litt som jeg gjør i Google Sketchup hvor jeg raskt setter peilelinjer som sammen definerer punkt.

Jeg er kjent med Tom Cunliffe's AngelNav, og syns det er et godt tiltak. Men jeg kan ikke se at de setter kurs slik jeg ønsker, det er bare verktøy for å kontrollere posisjon på skjerm med optisk peiling.

Du får lite hjelpelinjer i de fleste apper jeg kjenner til, for å kunne sette tørnpunkt 90/45.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...