Windy37GM Startet 27.September.2024 Link til dette innlegget Startet 27.September.2024 Lenge iden jeg har laget en Howto. For de som husker denne som ble laget i 2012 for KAD32/43/44 fra 2012, så har jeg her laget en for D4 og DPH. Regner med det er likt på D6 så lenge det henger et DPH der :-) Here goes: Utgangspunktet, en Windows 37 GM fra 2008 med 2 D4-300 i kjellern og 2 DPH drev. Fjerne propellene. Skru av de 2 Torx45 som holder plastikkdelen på plass. Bruk Torx30 for å løsne bolten ved pilen, husk trau under. Jeg mistenkte ren olje hos meg, så jeg bare lot 3 dråper renne ut og tightet sammen igjen (og med noe lavere puls :-) . Uansett er det viktig å sjekke giroljen. Vann i olje er ikke noe problem hvis det blir fikset med en gang. Blir vannet stående over vinteren får du rust og eventuelt frostspreng. Ved frostspreng kan du kaste drevet og kjøpe et nytt. Hos meg var olje blank og fin, så den får en sesong til. Har du olje som har fargen av Baileys så lever til nærmeste verksted-de fikser slikt. I Tønsberg er det f.eks Jarlsø Marina for Volvo sine drev. Neste, løsne og fjerne splintene til staget mellom drevene om du har et slikt Fjern splintene som holder bolten, først med rorindikatoren, så alt annet du finner av splinter. Ut med de alle sammen. Samle i en boks av noe slag Rorindikatoren sitter med 3 skruer, alle 3 fjernes slik at dette faller fra hverandre. Da får du løs den siste festebolten. IKKE slå bolten opp uten å fjerne festesystemet til rorindikatoren. For den observante seer så ser du at jeg har 1 del der i plast. Den korroderer noe så ille, så jeg har en kunde som driver med 3Dprint og min eminente ingeniørvenn tegnet denne og 3D printet. Kan kjøpes for 400,- (går uavkortet til ingeniøren som tegnet den og 3D printet den for meg. Tipper penga går til noe datasurr..) Løsne så 6 bolter som holder plastskjoldet på drevet. Har du drevdusj, løsne de 2 små skruene og fjern så hele sulamitten Fjern zinken (torx 45) og vei den. Er den under 60% av ny vekt så bytt. Lever den gamle til resirkulering (på Vallø båthavn er det egen beholder for zink i miljøcontaineren) Løsne girsjaltervaieren Løsne messingsplinten der girvaieren er festet til sjalteren på drevet. Her er det kommet en forbedret utgave av det vinkeljernet. Det er lagt en sveisesøm rundt for å forsterke rundt skruen. Volvo delenummer 21707213 og bytt også hylsen delenummer 21707228. Er ikke din skiftet-bytt fort som fy. De gamle vinkeljerna knekker over tid. Løsne alle jordingsvaiere (bare bilde av 1 her) Hvis du nå har fjerne alle splinter og festebolter er den 2 ting igjen. Ut med den siste torx45 bolten som holder igjen opphenget til drevet Så er det bare å slå de 2 hovedopphengsbioltene ut med en forlenger og en hammer. Drevet er nå fritt til å ta av. Her begynte det å gå litt fort så jeg glemte bilde. Beklager det. Jeg bruker en vanlig biljekk, løfter drevet 1/2 cm og napper det av. Det er ganske tungt, så anbefaler å være 2. Når drevet er fjernet så bruker jeg en liten trepinne (trepinner skarper ikke lakken/grunningen) og skraper vekk rur. Så sprayer jeg på utynnet saltsyre (vær forsiktig, det er kjempefarlig) og bruker hjemmehøytrykkspylern (som ikke er så bra) for å fjerne restene av rur. da blir det fin og rent for fa**skapet som rur er På DPH er S-slangen slik at den passer direkte på en 3/4 skjøt fra Biltema. Varenummer 14-019 Fjerne den ene siden og tre den inn. Bli imponert over hvor smart du er og fest slangeklemmen Slangen i seg selv, som festes til skjøten, er 3/4" ( i mitt tilfelle-en gammel septikslange jeg hadde liggende) og passer rett på med 2 slangeklemmer. Den ene er fra den som brukes når drevet henger på Så fyller jeg en kanne med 20 liter med ferskvann, stapper ferskvannslangen nedi, stapper den 3/4 slangen fra motoren nedi og starter opp. Jeg lar motoren gå ca 10 minutter for å skylle bort så mye salt som det går. Går kanna tom, stopper vi motoren-venter til kanna er fylt og starter igjen. Etter 10 minutter så stopper jeg motoren, fyller en 20 liter med 50/50 vann og frostvæske, stapper oppi slangen som er festet til vanninntaket og starter igjen. Her er det sånn at jeg har en trakt på kanna. De første 5-6-7 sekundene så kommer det bare ferskvann, det lar jeg gå på bakken. Når det begynner å komme frostvæske, så setter vi kanna under med trakten slik at det som kommer ut av motoren går nedi kanna igjen og tilbake til motoren. Fikk ikke noe bilde av det mens motoren gikk, hadde litt annet å tenke på :-) Her er bilde av hvordan det står når det skjer Lar den gå slik i ca 1 minutt for å være sikker på at det ikke er vannlommer inni der, bare frostvæske overalt. Etter 1 minutt stopper jeg motor, filosoferer litt over livet, tar gjerne en kaffe og sjokolade og tar motor nummer 2. Lykke til :-) Mvh Windy37GM Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
dieselfan Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Takk for en flott How-Too som kommer til å være veldig nyttig for oss med DPH drev Selv har jeg DPH-A med meget ukjent historie, så "vinkeljern" i ny revisjon var nytt for meg. Hadde det vært lurt å legge inn delenummer for den nye delen? Er det synlige forskjeller? min har ikke delenummer innstemplet. Igjen, takk for ypperlig deling Link to post
HiWard Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Veldig bra beskrivelse, tror dette kan fungere på DP-SM drev også. Jeg har av en eller annen grunn fått det for meg at impelleren (montert på motor) ikke klarer å suge fra tørr slange, men må primes med trykksatt vannslange. Mulig det ikke er et problem likevel? Hvor mange timer har du på drevet denne sesongen? Har tenkt tanken på å gjøre som deg og la olja være om drevet er tett, men lander på at det ikke er snakk om veldig mange kroner spart og at et snart 20 år gammelt drev fortjener ny olje hvert år. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Windy37GM Svart 29.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 HiWard skrev On 28.9.2024 at 18.58: Jeg har av en eller annen grunn fått det for meg at impelleren (montert på motor) ikke klarer å suge fra tørr slange, men må primes med trykksatt vannslange. Mulig det ikke er et problem likevel? Hvor mange timer har du på drevet denne sesongen? Vis hele sitatet KAD44 klarer ofte ikke å suge sjøl, der må filteret primes. Mine 2 stk D4-300 har alltid klart å suge selv :-) Antall timer i år er så lavt at jeg er flau, derfor gidder jeg for første gang ikke å skifte oljen. mvh Windy37GM Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 29.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 dieselfan skrev On 28.9.2024 at 18.19: Selv har jeg DPH-A med meget ukjent historie, så "vinkeljern" i ny revisjon var nytt for meg. Hadde det vært lurt å legge inn delenummer for den nye delen? Er det synlige forskjeller? min har ikke delenummer innstemplet. Vis hele sitatet Takk for info ønske - funnet frem delenummerne og lagt til :-) Mvh Windy37GM Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
einaren Svart 17.November.2024 Link til dette innlegget Svart 17.November.2024 Takk for guide. Sto selv og lurte på hvordan jeg skulle frostsikre så brukte tipset om S-slangen, hadde tilfeldigvis en slik 3/4 skjøt liggende. Beholdt drevet på da det var ganske kurrant å få av slangen. Fikk derimot problemer med at den sugde luft inn ved kobling pga design av kobling jeg hadde. Mye elektriker tape gjorde susen ? Ble runde med ferskvann først, så en runde med glykol. Link to post
Lom Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 32 mm korrugert elektrikerrør går også rett inn i inntaksslangen. Dra til med en slangeklemme. Fordelen er at den har større kapasitet, vet ikke om det har noe å si. Link to post
alfheim2 Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 Siden vi holder på med dette. Er det noen som har noe erfaring med frostsikring når man ligger på sjøen? Har DPH drev og D3 motorer, men instruksjonene er ikke så nyttige da de først sier steng saltvanskranen, deretter sier at det med drev vanligvis ikke er saltvannskran, så sier de skru av slangen inn til vannpumpen for deretter å si at det må man ikke gjøre mens båten ligger på vannet. Gav litt opp og besluttet at det blir nok ikke så veldig kaldt så lenge båten ligger på vannet, og la en frostvakt ovn i motorrommet, men hvis noen har noen erfaring hadde det vært fint å høre. Link to post
Chiefengineer Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 alfheim2 skrev On 18.11.2024 at 13.26: Siden vi holder på med dette. Er det noen som har noe erfaring med frostsikring når man ligger på sjøen? Har DPH drev og D3 motorer, men instruksjonene er ikke så nyttige da de først sier steng saltvanskranen, deretter sier at det med drev vanligvis ikke er saltvannskran, så sier de skru av slangen inn til vannpumpen for deretter å si at det må man ikke gjøre mens båten ligger på vannet. Gav litt opp og besluttet at det blir nok ikke så veldig kaldt så lenge båten ligger på vannet, og la en frostvakt ovn i motorrommet, men hvis noen har noen erfaring hadde det vært fint å høre. Vis hele sitatet Har nettopp vinterkonservert båten min som ligger på sjøen med DPH / D6. Begynner med å bytte olje på motor, starte opp slik at den nye olja har rett nivå og er gjennomkjørt rundt i motor. Jeg har sjøvannsfilteret på sugesida til sjøvannspumpa og konserveringen er derfor enkel. Åpner topplokket på filterhuset, gjør klar vannslangen, starter motor og gjennomkjører med rent ferskvann i 5-10 minutter. Deretter heller jeg en 10 liters bøtte ned i filteret (sugesida på pumpa) med ferdigblandet frostvæske. Lar motor surple i seg hele blandingen og stopper motor på nødstoppen idet bøtta går tom. Så tilbakespyler jeg slangen som kommer inn til filteret fra drevet med ferskvann bakover i drevet før jeg fyller en del liter med frostvæskeblanding slik at hele innløpssida står fylt med frostvæskeblanding. Dette har fungert helt fint de årene jeg har hatt båten, da står den ikke gjennom vinteren med saltvann i seg. Ellers er trimflaps, drevtrim etc. kjørt helt inn slik at ikke stempelstengene er avdekt utenfor pakkboks. Styringa mover jeg en del ganger gjennom vinteren fra side til side, det samme gjelder drevtilt men alltid kjørt helt inn igjen etter moving. Begge luftinntakene er tapet igjen slik at det ikke blåser noen gjennomtrekk gjennom motorrommet. 1 stk. stillstandsvarme (frostvakt) er plassert mellom motor og batterikassen, har så langt ikke registrert minusgrader i motorrom selv om det har vært langt kaldere omgivelsestemperatur. Ellers sprayer jeg alle reimhjul, skruer, motorlabber, kompressorkopling, dynamo etc. med rusthindrende spray slik at jeg slipper rustdannelse på disse pga. rått klima/fukt. Link to post
dieselfan Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 alfheim2 skrev On 18.11.2024 at 13.26: Har DPH drev og D3 motorer Vis hele sitatet Er du helt sikker på at du ikke har DPS drev? Vet ikke sikkert om det er noe i instruksjonene for preservering som kan skade ved en forveksling, men uansett er det nok best å kjøpe anoder og belger til rett drev Link to post
alfheim2 Svart 18.November.2024 Link til dette innlegget Svart 18.November.2024 dieselfan skrev On 18.11.2024 at 18.03: Er du helt sikker på at du ikke har DPS drev? Vet ikke sikkert om det er noe i instruksjonene for preservering som kan skade ved en forveksling, men uansett er det nok best å kjøpe anoder og belger til rett drev Vis hele sitatet Selvsagt er det DPS drev. Meg som roter. Og sjøvansfiltert er etter pumpa, noe som gjøre det veldig vanskelig å få noe inn der mens den går. Dumpet noen liter inn etter å ha tømøt foriktig og prøvde å dra noen omdreininger uten å starte. Har gått bra før så det går nok bra, men føler at dette ikke akkurat er tilrettelagt for problemet. Link to post
einaren Svart 19.November.2024 Link til dette innlegget Svart 19.November.2024 Lom skrev On 18.11.2024 at 12.23: 32 mm korrugert elektrikerrør går også rett inn i inntaksslangen. Dra til med en slangeklemme. Fordelen er at den har større kapasitet, vet ikke om det har noe å si. Vis hele sitatet Den e god. Har liggende 32mm så skal sjekke ut det neste gang.. Slipper jo en overgang ?? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn