Jump to content

Personlig toveis satelittbasert tracker med SOS- knapp, og annet sikkerhetsutstyr ombord


Code0

Recommended Posts

Her kan man diskutere forskjellige kommunikasjonsutstyr som er tilgjengelig for lystbåtflåten. Mange seiler utenfor mobil- og VHF -dekning. Jeg vil opplyse om Iridium satelittnettverk og personlige trackere og nødsender. Har man folk på land som følger med / lurer på hvor du er så kjøp en Garmin inreach Mini 2 eller tilsvarende. Sett den opp til å laste opp posisjon med valgfritt intervall 10 min - 4 timer til din hjemmeside. Den har inntil 2 ukers batteritid. Den veier mindre enn ett armbåndsur med lenke. Del adressen med de som kan ha interesse av å vite hvor du er. Den kan også sende / motta tekstmeldinger. Den har en sos-knapp som går til Inreach redningssentral i Canada. Om de syns det er en reell alarm sender de den videre til HRS. Den bruker Iridium satelittnettverk, global dekning. https://iridiumwhere.com  Kan også være med på turer på fjellet og andre steder utenfor dekning. AIS  er ypperlig for å unngå å bli rennt ned, VHF for kommunikasjon skip - skip og på kysten. Dingsen koster 3.999kr og abo 139kr/ mnd. Jeg bruker den så kona vet hvor jeg er. Erik Anderaa reklamerer for et tilsvarende produkt, som han sikkert har fått gratis. Denne dingsen erstatter Marine Traffic og har global dekning. Med litt knotting kan den sende rett til Marin Traffic og din Facebookside. 

IMG_0587.jpeg

Link to post

Kan legge til at den kan samkobles med garmin mfd's. 

 

Jeg har hatt garmin inreach i en god del år, og fornøyd så langt. Har aldri testet alarmen til sentralen, så vet ikke hvordan de responderer.

Har hørt mange bruke alarmen med suksess. 

 

Det var noen nyhetssaker for mange år siden om at HRS ikke tok de alarmene så veldig seriøst, men tror dette gjaldt enheter fra et annet merke som kun snakket enveis og ikke kunne sende meldinger. 

Link to post
Hulda skrev 4 minutter siden:

Kan det oversettes med kartplotter?

Kan spørsmålet omformuleres…? Inreach-serien har mange produkter, med større skjermer og kartmuligheter. Mini har også ‘ plotter’- funksjon, men med skjerm mindre enn en fytstikkeske kan den ikke alle ting. Bluetooth mot mobiltelefon, og skrive meldinger på telefonen går fint. Men folk har vel plottere frittstående på mobilen og nettbrett.

Link to post

MFD = Multi Function Display

https://www.simrad-yachting.com/world-of-simrad/technology/understanding-multifunction-displays/

 

eller det vi kaller kartplotter.🙂

 

GMDSS

https://www.brommeland.no/fartsomraader/gmdss-fartsomraader-og-kommende-nye-regler

 

A1 område = VHF dekning

A2 område = MF dekning

A3 område = Satellit

A4 område = Satellit

 

fra Tromsø til Svalbard befinner man seg i A2….store deler av turen

 

en MF stasjon med DSC funker som en VHF, fast betydelig lenger rekkvidd

 

IMG_1406.jpeg.4ed9ac9b0695db8cc5dc559df23918e0.jpeg
 

eksempel på MF/HF med DSC.  Icom m802

 

IMG_1407.jpeg.54d3c065aa62076e763791e48bf8a2fd.jpeg

 

 

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Hulda skrev 28 minutter siden:

Når jeg får solgt et eller annet som jeg ikke har bruk for.

Det billigste er vel å varsle pårørende og HRS om at om båten blir forsinket på havet så skal det ikke iverksettes søk, da du ønsker å skru ut bunnproppen når du selv velger. Utløst EPIRB kan følges opp.

jeg har en fordi pårørende hjemme er engstelige (sier hun..) når jeg krysser hav og hun er hjemme.  EPIRB etc er del av båtens utstyr, PLB  er en personlig sak som følger meg.

Link to post
Hulda skrev 23 minutter siden:

Har ikke bunnpropp

Det har jeg, bare å dra ut loggen. Du kan bruke en hvilkensomhelst skroggjennomføring under vann, sjøvannsinntaket til motor og toalettet bør man vite hvor er. Det er derfor man kan kjøpe koniske treplugger. Ikke lenge siden et ‘unsinkable ship’ gikk ned for anker. Er viljen der får du det nok til. 
Det er et valg om man benytter seg av en slik sender eller ikke.

så blir det litt sånn vaksinedebatt med de som vil holde på sin frihet og gå under radaren  @tobixen  @Akvanauten  Skal man lete etter dem? En utløst EPIRB er jo et rop om hjelp, men hva når de på land ber samfunnet begynne å lete? Kan ikke Gunda ta seg en tur på havet selv om hun lurer på hvor gubben er?

eller ringe..? Nei det går jo ikke, det hadde han jo ikke råd til…

Link to post

Har brukt Spot på langtur og til Færøyene. Det bruker Globalstar-nettverket, som har litt dårligere dekning globalt enn Iridium, men funker bra der jeg har vært på tur.

Den kan sende posisjon hvert X minutt eller manuelt når man trykker på knappen. Eventuelt sender man en forhåndsprogrammert OK-melding, assistansemelding eller nødmelding (som løser ut redningsaksjon via Globalstar sin sentral).

Ellers hadde vi Iridium satellittelefon og AIS på langtur.

På kortere turer (f.eks. Shetland) holder det med AIS transceiver og EPIRB om bord. Pluss VHF, selvsagt.

AIS Sart ble vurdert, men droppet til fordel for sikkerhetsline.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...