BeverKåre Startet 2.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2024 Hei. Har vann mellom skrogene. Hva gjøres for å få det ut? Lage hull med dreneringsplugg under vannlinjen bak? Noen som har et bedere forslag? Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Ja. Jeg har gjort dette på en eldre Bever 460. Eneste måten få ut vannet på disse båtene er å legge båten på siden eller opp/ned, så tømme ut av ventilen på toppen ved ripa. Nyere Bever 460 har montert tappeplugg på akterspeilet fra fabrikken. Kjøp en tappeplugg, jeg kjøpte med firkanthode: Lenseplugg messing/syrefast (ahoy.no) / Tappeplugg messing, Marineparts.no / Tappeplugg, messing, 60 mm - Biltema.no Borr hull ganske lavt på utsiden av akterspeilet (så ikke for mye vann blir liggende under kanten og ikke renner ut når du tar båten på land). Bruk rustfrie skruer og ikke bor får lite hull til skruene, da begynner glassfiberen å sprekke, og det krever for mye kraft å få skrudd de inn. Bruk Sikaflex 591 / Tec7 i skruehull og rundt tappeplugghullet før du monterer disse. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Lenseplugg på akterspeilet er ingen god løsning, iallfall om man har båten liggende på vannet over tid. Det introduserer en lekkasjemulighet og man har ikke mulighet til å følge med på om det samler seg vann mellom skrogene når båten ligger på vannet. Man risikerer å kjøre hele sommeren med båten mer eller mindre full av vann. I utgangspunktet skal det ikke komme inn vann mellom skrogene så det man trenger er en mulighet til å inspisere samt fjerne vann som har samlet seg. Typisk lekker det regnvann inn under fenderlist. Jeg har montert en lenseplugg eller dekksforskruvning (skjær bort slangestussen) i dørken over det dypeste punktet i kjølen. Da kan man sjekke mens båten ligger på sjøen og eventuelt pumpe ut vann. Står om dette i denne tråden. NB: Kun for båter som ikke er fylt med skum i bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Lenseplugg under vannlinjen på akterspeilet fra fabrikken er standarden på båter nå med skrog der du ikke kommer til i mellom. Tusenvis med båten ligger på vannet med denne løsningen. Hvis du ser etter dette, så ser du også at mange produsenter velger lenseplugg i plast. Så det stemmer ikke at det er noe spesiell risiko med denne løsningen. Båten jeg omtaler ligger ute fra april til oktober. Så dette er en god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.