t-bone Startet 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2024 Hei, Skivene til kjølboltene i min seilbåt (en Aphrodite 30) har begynt å ruste, og lurte på om jeg skulle skifte de ut med nye syrefaste nå som båten står på land. Se bilde. Noen her som har erfaringer med å bytte disse? Ser ut som det er en slags gummiskive eller silikon under selve firkantskiva, sikkert for tetning. Selve bolten og mutteren synes å se ok ut, utfra det jeg kan se. Noe jeg bør være obs på når jeg gjør dette, eller er det ganske rett frem hvor man tar for en og en bolt omgangen? Takker for alle tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 t-bone skrev 4 minutter siden: lurte på om jeg skulle skifte de ut med nye syrefaste Det første som slår meg er hva slags materiale du har i boltene. Er de i galvanisert ville jeg lagt på nye galvaniserte skiver. Er de i A4 (rustfritt/ syrefast) er det ok med syrefaste skiver. Ellers skal jeg ikke mene noe om prosedyrene for å skifte disse, seilbåt har jeg null greie på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Nei, det er bare å ta en og en. Den sorte gummien er sikkert fugemasse. Og da har sikkert disse skivene vært byttet før. Et par ting: Med så mye tetting under skivene, kan man mistenke lekkasje mellom kjøl og skrog. Bolter i AISI 316L har svakhet for spennings- og tildekkingskorrosjon. Bolter i dette materialet er ikke gunstig for gjentatte ettertrekkinger. Sjekk fugen mellom kjøl og skrog nøye før du starter, legg ut bilder av fugen. OK, det ble fire ting :-) Sjekk bolthodene med magnet: Nokså kraftig reaksjon, martensittisk/Duplex etc., = Bra. Lite magnetisk til ikkeno = AISI 316L eller tilsvarende, skepsis øker. Sitér dette innlegget Link to post
t-bone Svart 5.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Aha, her var det litt å sjekke ut :) Takk for det! Tror ikke det er noe lekkasje per nå mellom kjøl og skrog (klarer ikke umiddelbart å se hvor fugen er under, så antar den er tett). Nå har det riktignok stått en del saltvann til tider i kjølsvinnet pga lekkasje fra kjølingen til motoren - som føres ned dit. Antar at det er det som er hovedårsak til rusten. Vil tro at skivene er av annet metall enn bolt og mutter, da bolt og mutter virker å være helt uten rust (på tross av stående saltvann). Boltene skal ha blitt byttet i 2013 før jeg overtok båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 OK, da tåler boltene uansett en tiltrekking til. Smør gjengene med et eller annet for å unngå skjæring. Jeg bruker Biltema aluminiumpasta. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Det kan bli en utfordring å ta magnettesten med de stålskivene du har der, de må du nok fjerne først i tilfelle. Men hvor vanlig er det egentlig med kjølbolter i martensittisk rustfritt stål eller duplex? Høres litt spesielt ut spør du meg. Men igjen seilbåter vet jeg fint lite om. Stål derimot... t-bone skrev for 5 timer siden: Nå har det riktignok stått en del saltvann til tider i kjølsvinnet pga lekkasje fra kjølingen til motoren - som føres ned dit. Antar at det er det som er hovedårsak til rusten. Vil tro at skivene er av annet metall enn bolt og mutter, da bolt og mutter virker å være helt uten rust Ser jo at boltene dine er blanke, mest sannsynlig er det vel noe i A4 kvalitet. Men hvis du klarer å holde det sånn cirka tørt nedi der, så kan du helt fint bruke vanlige varmgalvaniserte stålskiver. Da gjør du i alle fall ikke noe galt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Steihy Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Jeg blander meg ikke inn i metallurgien her. Slik det så ut da jeg kjøpte Scanmar 35, 1986, i 2020. Dolvik båtbyggeri byttet til syrefaste i fjor. I henhold til gammel litteratur jeg fant i båten, har "alle" med Scanmar fra 80 tallet gjort dette. Boltene er syrefaste, skivene var galvaniserte. Problemet var så vanlig at Scanmarklubben hadde en fast leverandør som lagde syrefaste skiver til dem. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Komodo Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 . Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Rustfrie bolter med galv skiver er ingen innertier. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 t-bone skrev for 12 timer siden: Skivene til kjølboltene i min seilbåt (en Aphrodite 30) har begynt å ruste, og lurte på om jeg skulle skifte de ut med nye syrefaste nå som båten står på land. Se bilde. En god grunnregel er å ikke blande materialer. Jo lengre ifra hverandre de står på spenningsrekka, jo mer risikabelt er det. Jo fuktigere miljø, jo mer utsatt. Den sorte "tettemassen" er der nok også for at skivene ikke skal knuse glass i GRP' da det vil svekke området som allerede har den største belastningen. Det finnes mange merker og mange meninger om hvem som er best, men det er mange typer som gjør en like veldig god jobb med å fordele kreftene på et stort område, og det er bra for din båt. IKKE reduser arealet på skivene når du bytter. Å bytte en skive om gangen og begynne med de to midtre, ville jeg valgt basert på pur logikk, særlig om kjølen nå tar noe av båtvekta. Hulda skrev for 12 timer siden: Med så mye tetting under skivene, kan man mistenke lekkasje mellom kjøl og skrog. Her er det nok bare en dyktig ingeniør som har gjort jobben sin. Det handler om belasningsfordeling. Hulda skrev for 12 timer siden: Bolter i AISI 316L har svakhet for spennings- og tildekkingskorrosjon. Det er ingen bolter i denne aplikasjonen vel? AISI er ingen standard som dekker festematriell. AISI316L er et materiale som er designet for enkel sveisbarhet, med ett generelt lavere karboninnhold enn sin mye vanligere AISI316 som har grove likhetstrekk med festemateriellstandarden som A4 er en del av. Hulda skrev for 12 timer siden: Sjekk bolthodene med magnet: Det er ingen bolthoder eller skruehoder her. Komodo skrev for 5 timer siden: Men hvor vanlig er det egentlig med kjølbolter i martensittisk rustfritt stål eller duplex? Høres litt spesielt ut spør du meg. Det er så sære materialer at ingen med vettet i behold ville valgt det til dette bruket. Det skumleste med disse "supermaterialene" er at de typisk har sine svake punkter som virkelig er svake, for eksempel helt usansynlige korrosjonshastigheter i gitte situasjoner. Prislappen er også veldig drøy eller verre... avhengig av antall og krav til leveringstid.. Den beste løsningen for en båtdesigner er nok å bruke enkle godt kjente materialer, unngå blanding og at de står så tørt som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Ok. Da spikker vi fliser? Bedre hvis jeg skriver gjengestenger? Bedre hvis jeg skriver A4. Hvor mye dyp innsikt i materialspesifikasjoner forventer dere spesialister at en som spør etter råd om hva som stikker opp av bunn av båten har? Tror herrene med fordel burde lese seg opp en smule. Ikke bare google. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Hulda skrev Just now: Tror herrene med fordel burde lese seg opp en smule. Ikke bare google. Dette har vært faget mitt i 40 år, og at du heller ikke denne gangen tåler å bli korrigert uten å bli ufin sier mer om deg enn oss. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Hulda skrev 5 minutter siden: Hvor mye dyp innsikt i materialspesifikasjoner forventer dere spesialister at en som spør etter råd om hva som stikker opp av bunn av båten har? Jo mindre innsikt en person har om materialspesifikasjoner, jo viktigere er det at vedkommende får fakta, er min mening. Om en kan omtrent alt, så vil man selv være bedre rustet til å selv skille ut fakta og la feil bare seile... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Hulda skrev 35 minutter siden: Tror herrene med fordel burde lese seg opp en smule. Ikke bare google. Nå må du ta litt rev i seila her mister. Hadde forventet en noe mer saklig tone enn dette. Ikke minst med tanke på det lærestoffet om metalliske materialer fra høyskolen som du har fått av meg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Jeg har sikkert skrevet en del om slikt under 'Byggingen av Hulda', om noen gidder å søke det opp, det har blitt en evighetstråd. Og jeg er oppdradd med å kalle det kjølbolter. Ikke pinneskruer. Ikke stud bolts eller andre betegnelser. AISI 316-serien er en austenitt. Og korrosjonegenskapene har jeg forklart lenger opp, og hvordan identifisere kvaliteten. Duplex-variantene ble tatt frem for å ta med seg sveisbarheten til austenitt, som AISI 316L, men samtidig kvitte seg med de farlige korrosjonsformene. Og da fikk man en blanding av austenitt og feritt, som i bunn og grunn er gitterstrukturer som opptrer ved ca. 950 grader C. Nok om det. Er det plassert skiver av vulkanisert gummi under skivene, kan det synes som god idé. Om man ikke tenker korrosjon. I all enkelhet brukes svovel for at gummi skal vulknisere. Og 'aktiv sot', også kjent som Carbon (derav kjemisk betegnelse C). Svovel felles ut som et salt når gummien aldres. En skvett vann, og vi har en meget korrosiv syre. Så kan man for såvidt velge mellom de forskjellige ulempene. Og da skal ikke jeg blande meg mer inn her. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Steihy skrev for 14 timer siden: Jeg blander meg ikke inn i metallurgien her. Slik det så ut da jeg kjøpte Scanmar 35, 1986, i 2020. Dolvik båtbyggeri byttet til syrefaste i fjor. I henhold til gammel litteratur jeg fant i båten, har "alle" med Scanmar fra 80 tallet gjort dette……. mener att det var Scanmar 35 som led av svajkjøl…..men det kanskje bare var de tidigere åren…. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
t-bone Svart 6.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Takk for alle innspill og spennende diskusjon :) For min egen del oppsummerer jeg det dit at selve kjølbolten (gjengestanga?) og mutter sannsynligvis er av A4 syrefast stål (kan eventuelt sjekke med magnet), og at det er relativt trygt å skifte ut firkantskivene til nye i A4 stål. Skivene bør minst være av samme størrelse og bør reetablere med nye gummiskiver under eller eventuelt sprøyte noe silikon under av noe slag. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Merk hva jeg skrev om gummi kontra utfelling av syre. Naturligvis ditt valg, men konsekvensene kan bli omfattende. Jeg har aldri vært borti at gummiskiver har vært tatt i bruk på produksjonsbåter. Og bruk et eller annet egnet smøremiddel for å hindre at mutteren skjærer gjengene. Ellers er ikke materialkvaliteten noe å henge seg opp i når boltene er så nye. Bare børst dem rene og se etter usannsynlig tæring der de går inn i skroget. Nye skiver bør vel ha en materialtykkelse på 6- til 8 millimeter, slik jeg 'føler'. Ikke bruk silikon som lukter eddik. Det er også en syre som det er greit å unngå. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 t-bone skrev 1 time siden: For min egen del oppsummerer jeg det dit at selve kjølbolten (gjengestanga?) og mutter sannsynligvis er av A4 syrefast stål (kan eventuelt sjekke med magnet), og at det er relativt trygt å skifte ut firkantskivene til nye i A4 stål. Skivene bør minst være av samme størrelse og bør reetablere med nye gummiskiver under eller eventuelt sprøyte noe silikon under av noe slag. Hvis gjengestengene eller hva det er du har er i A4 kvalitet, ville nok jeg også lagt på skiver i rustfritt stål. Men jeg ville ikke kjøpt skiver, jeg ville lagd dem selv. Rett og slett for å sikre at du får store nok skiver som også er tykke nok. Dette er lett å lage av ei plate i rustfritt stål. om den plata er i 304 eller 316 har ikke all verdens betydning til dette formålet. Hvor tykk plata bør være vet jeg ikke, det kommer an på størrelsen på skivene. Men under 6mm ville jeg ikke gått. Videre vet jeg ikke om det er gummiskiver eller fugemasse du har under de gamle. Men dersom hensikten er å jevne ut underlaget for å fordele kreftene fra skrueforbindelsen, ville jeg heller brukt tokomponent langtrådet glassfibersparkel til dette. Da fjerner du det gamle, og sliper lett over gammel gelcoat med 40 papir slik at du er inne på ren gelcoat. Ps, du må vaske hele området grundig med varmt vann og kraftvask først slik at det ikke er rester av fett nedi der. Bruk en våtsuger til å suge opp site vannskvett. Vask også med aceton der du skal ha nye skiver. Så legger du på et raust lag med glassfibersparkel rundt bolten (eller hva du kaller den stanga med gjenger på som stikker opp), og legger på skiva som du har laget av 10mm syrefast plate. Så legger du på ei vanlig underlagsskive, og en vanlig mutter som du kun skrur til med fingrene slik at skiva legger seg normalt på bolten, og sparkelmasse tyter ut rundt hele skiva. Sparkelmassen herder på et kvarter, men vent et døgn eller to før du trekker til med det momentet du skal ha. Bruk som Hulda skriver et smøremiddel på gjengene, for rustfritt mot rustfritt har en tendens til å skjære seg. Men nå har jeg som nevnt null greie på seilbåter, og kjenner ikke til prosedyrene for å montere inn slike kjøler. Dersom det skal være tettemasse under skiva løser du det ved å legge plast eller pakketeip på skiva første gangen, da kan du løfte opp skiva etter at sparkelmassen har herdet, fjerne plasten, og legge på tetningsmasse. En vanlig MS-polymer basert fugemasse burde duge bra til dette i tilfelle. Poenget med å jevne ut underlaget med langtrådet glassfibersparkel istedenfor fugemasse er for at skiva skal få full kontakt med underlaget når man trekker til mutteren, samt at en strekkbelastning under bruk forplanter kreftene fra skrueforbindelsen jevnt i glassfiberskroget. En fugemasse vil bli som gummi når den har herdet, og ved høyt strekk i skruen vil den bli lokalt komprimert, og vil ikke overføre kreftene over hele flaten på samme måte. Da jeg bisto @dennrick med å oppgradere ankervinsj i hans seilbåt tidligere i sommer brukte vi dette prinsippet for at installasjonen skulle bli mest mulig "hel ved". Kanskje han som seilbåtmann kan si noen ord om dette? Fikk i alle fall følelsen av at han ble fornøyd med den måten vi monterte utstyr kontra hva som var gjort fra Bavaria. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Et godt poeng av @Komodo det å sikre en jevn overflate under skivene. Jeg tror ikke det har så stor betydning for forspenningen, men en kan unngå småsprekker i øverste lag, og "broer" i tetningen. Når det gjelder tetning, så er vel det beste at det er en liten fuge øverst i hullet i skroget, rundt bolten. Under selve skiven vil jo tetningsfugen uansett bli veldig tynn. Alternativt kan en jo forsegle alt sammen med en egnet maling/topcoat Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 J-Å skrev 31 minutter siden: ………, så er vel det beste at det er en liten fuge øverst i hullet i skroget, rundt bolten. Under selve skiven vil jo tetningsfugen uansett bli veldig tynn. Jeg borer litt lett med ett forsenkningsbor, da jeg monterer beslag……da blir det som en liten O-ring av Sika nermest skiven eller beslaget…..i dette fallet med grove dimensjoner, får man vel ta en rundfil å jevne til det. kjøper Komodos forslag om att først jevne til overflaten med litt glasfibersparkel Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Vi brukte tilsvarende dette på tyngre maskineri offshore: Bland en epxyspoarkel. Surr boltene inn i Gladpack Legg på sparkel, ikke inn til boltene Pakk skivene i Gladpack Trykk skivene nedi La det herde Løft ut skivene og pirk vekk Gladpack Funker på skipsmotorer. Stoffet het noe slikt som chockfast, garantert feil stavemåte. Men prinsippet er nogenlunde i gata som beskrevet. Sitér dette innlegget Link to post
t-bone Svart 7.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 Da tror jeg at jeg dropper gummiskive eller silikon under, og heller eventuelt forsøker å legge et tynt lag med glassfibersparkel under hver skive før man drar til. Takk for svar alle! Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 On 10/6/2024 at 11:00 AM, Komodo said: Poenget med å jevne ut underlaget med langtrådet glassfibersparkel istedenfor fugemasse er for at skiva skal få full kontakt med underlaget når man trekker til mutteren, samt at en strekkbelastning under bruk forplanter kreftene fra skrueforbindelsen jevnt i glassfiberskroget. En fugemasse vil bli som gummi når den har herdet, og ved høyt strekk i skruen vil den bli lokalt komprimert, og vil ikke overføre kreftene over hele flaten på samme måte. Da jeg bisto @dennrick med å oppgradere ankervinsj i hans seilbåt tidligere i sommer brukte vi dette prinsippet for at installasjonen skulle bli mest mulig "hel ved". Kanskje han som seilbåtmann kan si noen ord om dette? Fikk i alle fall følelsen av at han ble fornøyd med den måten vi monterte utstyr kontra hva som var gjort fra Bavaria. Litt sent fra meg, men ja. Vi hadde ujevnte underlag der ankerrulla sin innfesting skulle forsterkes for å kunne oppta store krefter og også der vinsjen skulle festes på et relativt spinkelt akterspeil. Jeg kjenner godt igjen oppskriften Komodo kommer med her, inkl den med plasten bak skivene. Vi gjorde dette også, men på en litt større skala (ikke skiver, men en hel glassfiberplate som Komodo hadde støpt selv). Du kan ta en titt her @t-bone. Komodo sin oppsummering er på side 4 i denne tråden: Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Gunga Din Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 t-bone skrev On 7.10.2024 at 21.13: Da tror jeg at jeg dropper gummiskive eller silikon under, og heller eventuelt forsøker å legge et tynt lag med glassfibersparkel under hver skive før man drar til. Takk for svar alle! jeg hadde aldri droppet Sika el motsv her…….får du minste bevegelse her mellom skrog og kjøl….si att du er på veg inn i en naturhavn, og kjølen ‘toucher’ grund….da slipper skive fra plasten og du har en potensiell lekkasje……. jeg har hatt av kjølen på en av mine båter, en Maxi 77, jeg brukte bare Sika, da jeg monterte den på nytt….. men da var anleggsflaten for skivene veldi bra ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.