Mastiff Startet 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2024 https://www.vg.no/nyheter/i/MnjylB/politiet-fritidsbaat-skal-vaere-i-ferd-med-aa-gaa-under Det er et bilde i lokalavisa Lindesnes avis av hullene som er boret med hullsag: Så dette gjør man altså i første uka av hummerfisket, når det er flest båter på vannet utenfor sommeren, og lager ikke hull under vannlinja. Her er et annnet bilde av båten (også det fra Lindesnes avis), en Marex 2100 Dixie, med onkel Lakris i forgrunnen. Det kan da umulig være vanskelig å finne ut hvem som eier/eide en sånn båt heller. Det er ikke den vanligste båten på sjøen. Kan noen forestille seg hva kjøttpøkkene har tenkt på? Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Kan den ha hatt nær-fjern og tåkelys ? Nei dette var kleint ! Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
19 fot Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Mastiff skrev for 5 timer siden: Så dette gjør man altså i første uka av hummerfisket, når det er flest båter på vannet utenfor sommeren, og lager ikke hull under vannlinja. Her er et annnet bilde av båten (også det fra Lindesnes avis), en Marex 2100 Dixie, med onkel Lakris i forgrunnen. Det kan da umulig være vanskelig å finne ut hvem som eier/eide en sånn båt heller. Det er ikke den vanligste båten på sjøen. Kan noen forestille seg hva kjøttpøkkene har tenkt på? Om man finner ut hvem som eide den så betyr det ikke at man nødvendigvis har funnet den som har senket båten. I forbindelse med tyverier av bil (feks brukstyveri) så vil politiet ofte etter funn av bilen kunne finne dna og andre spor som indentifiserer tyven. Det samme gjelder sikkert for båt, og hvis båten ikke blir funnet så er det mindre fare for at tyven blir tatt, så det kan være motiv for senking for en som ikke eier båten. Og en slik teori kan også utnyttes av eier hvis det er eier som har senket sin egen båt. At det ikke er laget hull under vannlinja er vel ikke så rart, da det ikke trengs for å senke en båt, det er jo det samme hvordan man fyller båten med vann og egenproduserte hull under vannlinja øker jo bare mistanken dersom båten etterhvert dukker opp (feks i en trål). Skal man senke en båt kan man like gjerne fylle den med vann med pumpe eller øsekar. Tipper det som har skjedd er at båten synker nesten, men baugen stikker opp og den som prøvde å senke båten antar det er luftlomme i baugen som holder båten oppe og borer derfor hull i baugen for å slippe ut lufta og fullføre senkinga. Men så hadde den visst nok oppdrift likevel til å holde seg oppe også med hull i baugen, og dermed gikk senkingen galt og båten måtte forlates flytende og så startet redningsaksjonen og de virkelig store problemene. Jeg har selv funnet båt som flyter med baugen i været. Baugen stakk bare ca 10 cm over vannflata så det er fort gjort å overse den så den skaper ulykker. Også der var det boret mange hull i baugen (men da ca 5mm), men båten fløt altså likevel. Jeg ringte politiet og sa ifra om båten så de kunne sjekek saken og få bort båten så den ikke utgjør noen fare for båttrafikken. Politiet skulle ordne dette. Så kjører jeg derfra og kort tid etterpå møter jeg politibåten og stopper for å ta en liten prat med dem om båten (ikke sikkert de ombord vet akkurat hvor den er osv og det er ikke sikkert de på operasjonssentralen er så veldig lokalkjente i det området da de gjerne dekker store områder), men de hadde ikke hørt om den senkede båten, så det var ikke dem som var på vei til den (nesten) senkede båten. Om noen i det hele tatt var på vei vet jeg ikke, men det er vel neppe så mange politbåter i området. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 8 hours ago, Mastiff said: lager ikke hull under vannlinja. Hvis jeg skulle ha senket skuten raskt, så hadde jeg først drillet masse hull rett over vannlinjen, slik at jeg kunne jobbet uten å bli våt på bena, deretter hadde jeg åpnet noen bunnventiler. Båten ble observert av et lasteskip, ikke av en hummerfisker. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Dixie 2100 Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Sånne hull har ikke jeg i min...... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Flere mye brukte trålområder i området, så 2-300 m ville ikke vært en trygg dybde. Hvis det er snakk om forsikringssvindel kan det kanskje forstås, men da ville jeg røsket av slangen på sjøvannsinntaket el som kunne sett ut som et uhell. Hvis det bare er for å kvitte seg med båten er det trist da man de fleste steder kan få hentet den gratis. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mastiff Svart 6.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 @19 fot Fornuftig forklaring. Men jeg vet iallfall at hvis jeg skulle senket en båt, ville jeg lagt nok skrapjern eller stein oppi den til at jeg visste den ikke kune flyte. @tobixen Også fornuftig. Og jeg vet den ble sett av et lasteskip, men den ville blitt sett av en hummerfisker etter hvert, på det stedet. @Dixie 2100 Det er nok like greit, jeg tror ikke de øker bruksverdien... Men du som har en sånn, fins det en bunnventil i en båten som man kan åpne? @mons Jeg tenkte akkurat det samme, at en ødelagt slange i kjølingen eller en dårlig belg og drevpakning ville vært lettere å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 23 minutes ago, mons said: Hvis det er snakk om forsikringssvindel kan det kanskje forstås, men da ville jeg røsket av slangen på sjøvannsinntaket el som kunne sett ut som et uhell. For at det skal være snakk om forsikringssvindel, så må man ha en troverdig historie. En båt synker ikke helt av seg selv langt unna land uten at de er folk ombord ... men kanskje målet her var å rapportere båten som stjålet og forsvunnet? I såfall er det et poeng at båten skal synke raskest mulig og på dypest mulig farvann slik at ingen ser den når den går ned, og at det tar dekader før den blir funnet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 3 minutes ago, Mastiff said: @tobixen Også fornuftig. Og jeg vet den ble sett av et lasteskip, men den ville blitt sett av en hummerfisker etter hvert, på det stedet. Ok, jeg er ikke lokalkjent, og har lite erfaring med hummerfiske - jeg bare forestiller meg at båten ble senket langt unna land, og at hummerfiskere stort sett holder på nærmere land og på steder som ikke er så dypt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mastiff Svart 6.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 @tobixen Ja, det var det jeg tenkte på som forsikringsbedrageriet, at den skulle bli meldt stjålet. Men nå må eieren altså påstå at noen stjal og prøvde å senke båten for moro skyld. Den er vanskeligere å slippe unna med... Her er et bilde av der den lå, etter det jeg forsto av Lindesnes avis. Så vidt jeg kan se, er det mellom Ballastskjeran og land, det var iallfall det inntrykket jeg fikk. Jeg har hørt lokalt at det er folk fra Tregde som går helt ut og setter teiner ved Ballastskjerran når det er vær til det. Her er kartet: Jeg fisker mest rundt Ryvingen og noe ved Skjøringen, og det er ikke så veldig mye lenger tur ut til Ballastskjeran når det er greit vær. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Tipper det var drivstofftanken som ga oppdrift. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Chiefengineer Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 For at dette skal kunne gå inn i kategorien forsikringsbedrageri så forutsettes det jo at det blir innmeldt som skadesak og at det er kasko på fartøyet slik at man hevder et erstatningskrav. Blir det ikke det er det jo ikke mer enn miljøkriminalitet med helt andre og lavere strafferammer. Sannsynligvis bare et forelegg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Mastiff skrev 37 minutter siden: Jeg har hørt lokalt at det er folk fra Tregde som går helt ut og setter teiner ved Ballastskjerran når det er vær til det. Det er jo bare fire nautiske, så det er vel ikke så rart om noen drar dit. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Stormwatch Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Noen som kjenner konstruksjonen av Marex 2100 Dixie og kan forklare hvorfor den ikke sank? Går hullene bare inn i en lukket ankerboks? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 6.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 @Chiefengineer Legg merke til at jeg skrev "forsøk på forsikringsbedrageri". Dette var første del, og så skulle vel andre del komme over helga, når de meldte den savnet. Men det spørs om de ikke lar være å komme med kravet... Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Jeg sjekket sporet til Otra, brannbåten fra Kristiansand, og det så ut som om den hadde gått til et sted noe sør for Ballastskjæran, se merke på kartet under. Akkurat der går nok ikke hummerfiskerne. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 6.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 @Olevine Det har du selvsagt helt rett i. kan være at de var litt unøyaktige med bildeteksten i Lindesnes avis, jeg forsto det sånn at det bildet der man ser land var der den ble funnet. Men de sjekket ikke Yggdrasil. Som nevnt høyere opp i tråden, er det en god del tråling der. Det blå er spor etter trålere. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Ser mer ut for et forsøk på å sette inn vinduer, lys el enn panikkboring for å senke en båt. Flere store hull inn til samme rom i tilsynelatende akkurat samme høyde. Oppussingsobjekt som ble for mye arbeid? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Dixie 2100 Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Mastiff skrev for 10 timer siden: @Dixie 2100 Det er nok like greit, jeg tror ikke de øker bruksverdien... Men du som har en sånn, fins det en bunnventil i en båten som man kan åpne? Vanninntak i drev er det eneste under vannlinje orginalt... Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Stormwatch skrev for 8 timer siden: Noen som kjenner konstruksjonen av Marex 2100 Dixie og kan forklare hvorfor den ikke sank? Går hullene bare inn i en lukket ankerboks? Enkelt skrog uten noen form for ankerboks forut. De hullene er rett inn i cabinen. Luft i bensintank (260L), vanntank (120L) og luftlomme som har dannet seg i baugen virker jo rimelig på hvorfor den ikke sank så fort som noen hadde håpet. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 6.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Det er iallfall ingen tvil om at det er ugler i mosen, eller båten, for den som eier båten ville lagt merke til alt oppstusset, eller noen som kjenner ham, hvis han var helt uskyldig. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Disse hullene er tilsynelatende relativt langt over vannlinja, jeg synes derfor ikke det er åpenbart at de ble drillet med formål å senke båten. På den andre siden, dersom formålet var å sette inn vinduer, så ville det gitt mening å gjøre det symmetrisk, med hull på begge sider. Her er det nok en lengre histore bak ... en historie vi troligvis aldri får vite. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Olevine Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Nå står det på FVN at det også ser ut til å være boret hull i bunnen. Og registreringsmerkene er gjort uleselige. Foto fra fvn.no. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Så trolig ville den gått ned som planlagt dersom vanntank og dieseltank hadde vært full, men nå ble den i stedet liggende og drive til noen fikk slått alarm Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
ReneNorge Svart 7.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 Må vel være mulig å finne eier av båten. Med litt Photoshop arbeid klarer jeg å finne fram de første 3 bokstaver i registreringsmerke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.