Jump to content

Hva er bra for å få vekk algevekst som har satt seg i grunninga på skroget?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Selv etter flere runder med industri høytrykksspyler med kvass dyse, skraping, drillbørste og kraftig alkalisk såpe har jeg fortsatt en hel del slike "hår" som henger fast i grunninga.
Har hørt at oksalsyre skal ta drepen på slikt biologisk materiale. Noen som har erfaring med det? Isåfall hvilken konsentrasjon, og hvor lenge må det ligge på og virke? Noen andre tilgjengelige produkter som får disse til å ramle av? Har lite lyst å legge bunnstoff over noe biologisk materiale.

IMG_20241007_113922967_HDR_AE.jpg.ecf033c032da477f9ba20dad6ef690dd.jpgIMG_20241007_111634266_HDR_AE.jpg.4bf08c646ca77a13beb578a22a148d7d.jpgIMG_20241007_111637931.jpg.0badfd60b9df485a5b699d30b0cb58d4.jpgIMG_20241007_111641960_HDR_AE.jpg.c6a8245ac4a1e00929cc4f62e6dcce8b.jpgIMG_20241007_112354555_HDR_AE.jpg.52abcc3b013dd2f50b90ab71cc811d06.jpg

Karlsenkystfiske skrev 6 minutter siden:

Har hørt at oksalsyre skal ta drepen på slikt biologisk materiale.

Prøv heller med ufortynnet saltsyre. Den etser, så bruk gode gummihansker og vernebriller. Du får kjøpt denne hos fargehandlere, Megaflis og en rekke byggevaresjapper. Den er konsentrert og utrolig drøy, antagelig det billigste alternativet. 

Saltsyra løste opp scotch brite padden. Ble til at jeg helte litt over vaskekosten og kjørte på. Ser ut til å fungere ganske bra. Men for fremtiden burde man kanskje fått tak i en sprayflaske som tåler "alt" for påføring.

Komodo skrev 1 time siden:

Prøv heller med ufortynnet saltsyre. Den etser, så bruk gode gummihansker og vernebriller.

TS - Uansett hva du ender opp med å bruke, så vær så snill å hold barn og dyr på HELT sikker avstand til arbeidsstedet.
Skyll godt med vann der du søler og vær sikker på at korker er skrudd godt til og oppbevart HELT utenfor rekkevidden til barn og i godt merket originalemballasje.

Et svin i en båthavn her i sørøst gikk ifra saltsyre i en halv vinduspylerveskedunk, dro hjem en tur for å spise, en annen som holdt på i andre enden av opplagsplassen hadde med seg hunden. Hunden gikk løs og det gikk selvfølgelig ikke bedre enn at den stakkars hunden tråkket oppi saltsyra. 
De lydene den hunden laget i en time, frem til eieren bestemte seg for å avlive på stedet, kommer aldri jeg til å glemme.

Fikk jeg bestemme, skulle alle som setter igang med syre og lut uten å sette seg grundig inn i hva som er "best practise" med slike kjemikalier, blitt tvunget til å høre lyden av den hunden i en time. Også håper jeg at de etter det tar HMS på skikkelig alvor, inkludert er forsiktige med å anbefale sterke saker til folk som ikke kjent med hvor skumle skader dette fører til...
(dette er andre skadetilfelle med hund på 15år jeg har blitt vitne til... så jeg stopper ikke å messe om HMS ifm sterke kjemikalier før jeg ser skikkelig skjerpings.. )

Takk til de som gjør klare påpekninger om faremomentene og kommer med gode råd om riktig bruk :thumbsup: :thumbsup:

dieselfan skrev 6 minutter siden:

Et svin i en båthavn her i sørøst gikk ifra saltsyre i en halv vinduspylerveskedunk, dro hjem en tur for å spise, en annen som holdt på i andre enden av opplagsplassen hadde med seg hunden. Hunden gikk løs og det gikk selvfølgelig ikke bedre enn at den stakkars hunden tråkket oppi saltsyra. 
De lydene den hunden laget i en time, frem til eieren bestemte seg for å avlive på stedet, kommer aldri jeg til å glemme.

Uff, det var en forferdelig historie :worry:

dieselfan skrev 7 minutter siden:

Takk til de som gjør klare påpekninger om faremomentene og kommer med gode råd om riktig bruk 

Godt poeng, jeg lover å skjerpe meg :yesnod:

Komodo skrev for 3 timer siden:

Godt poeng, jeg lover å skjerpe meg :yesnod:

Det var absolutt ment generelt og ikke til deg. Du anbefaler alltid verneutstyr, heldigvis. 

At jeg for egen del bruker veldig mye isskrape og lite syre... kan være et tegn på at jeg har for god tid... eller at jeg er skvetten

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...