Jump to content

Kul på startbatteriet, velge Varta eller Sønnac?


Arejane

Recommended Posts

Arejane skrev 4 minutter siden:

Nå var Varta vesentlig dyrere, men de to batteritypene er nødvendigvis ikke helt sammenliknbare.

Ja, det kan tenkes, jeg sjekket ikke nærmere på de konkrete batteriene du nevnte. Men både Varta og Sønnak har godt utvalg i batterier, så her burde det være mulig å sammenligne eple og eple?

Link to post

Sjekket litt nærmere nå, og set at Sønnakbatteriet du snakker om er et 185Ah startbatteri med en CCA verdi på 1100 ampere.

https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/SE1853

 

Varta B90 er et 190Ah batteri med CCA verdi på 1050.

https://vartanorge.no/produkt/varta-startbatteri-lastebil-og-buss/varta-promotive-efb-batteri-12v-190ah-1050cca-513x223x203-223mm-venstre-b90?srsltid=AfmBOop5qOoZ5YdeWoyJCrFKjsFdykaVkYFmhSzS1sqcN0V2CkG1q_dr

 

Men det er jo mye annet å velige mellom også. Her har du det Vartabatteriet jeg satte inn til start. Jeg ville bevisst ha et batteri med korker slik at jeg kan sjekke syrenivået innimellom:

https://www.varta-automotive.no/no-no/produkter/varta-promotive-heavy-duty/680-033-110

 

De har også et 180A batteri med hele 1400 CCA, men da uten korker:

https://www.varta-automotive.no/no-no/produkter/varta-promotive-heavy-duty/680-011-140 

 

Dette er batterier fra Pro Motive Heavy Duty serien. De har også tre andre Pro Motive serier, de finner du her:

https://www.varta-automotive.no/no-no/produkter 

 

B90 batteriet er fra Pro Motive EFB serien. Personlig ser jeg ikke gevinsten med et vanlig bly/syre batteri som er lukket og ikke har korker. Da får man jo ikke vedlikeholdt det. 

Link to post

Takk @Komodo for den energi du legger i svarene!

Jeg har sett på disse, alternativene.

Batteriet med korker, er for bredt, og får ikke plass i batterikassen. Så det må bli lukket type (ventilregulert).

Det er et litt finurlig opplegg i båten til baugpropellen, som er 24V. Den har et eget batteri fremme i baugen, som normalt er parallell koplet med startbatteriet (babord motor). Når trusteren brukes koples de i serie vha releer.

Men det er nok vedlikeholdsladingen som har knekt batteriet.

 

Opplegget burde vært endret, men det blir ikke nå.

 

Så da blir valget Varta B90 el Sønnac SE1853, og spørsmålet er om + kr 2000 pr batteri er verdt det for Varta.

Mh Arejane

Link to post
Arejane skrev 13 minutter siden:

Takk @Komodo for den energi du legger i svarene!

Bare hyggelig :flag_bp:

 

 

Arejane skrev 13 minutter siden:

Det er et litt finurlig opplegg i båten til baugpropellen, som er 24V. Den har et eget batteri fremme i baugen, som normalt er parallell koplet med startbatteriet (babord motor). Når trusteren brukes koples de i serie vha releer.

Oi, det hørtes ikke helt ideelt ut! Tror jeg ville vurdert sterkt å bygge om det systemet. 

 

 

Arejane skrev 13 minutter siden:

Så da blir valget Varta B90 el Sønnac SE1853, og spørsmålet er om + kr 2000 pr batteri er verdt det for Varta.

Ut fra det du skriver her ville jeg definitivt gått for det billigste. 

Link to post

Har god erfaring med noen av Biltemas batterier i båt og bil de siste 10-15 årene.

De har et på 165 Ah til kr 2249, antar det er en helt annen prisklasse enn batteriene over her :saint:

 

start165.jpg.f4f7f89cf02c7f55838a0460ec5a46a8.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev for 5 timer siden:

Har god erfaring med noen av Biltemas batterier i båt og bil de siste 10-15 årene.

De har et på 165 Ah til kr 2249

 

Det kunne nok fungert. Har vel akkurat ytelsen motoren krever. Litt mindre ytelser enn Sønnak batteriet og 6 kg lettere. Og det ene batteriet skal i benyttes sammen med et eksisterende. Men Sønnak koster kr 4500, går nok fir dette:wink:

Mh Arejane

Link to post
JRK skrev 10 minutter siden:

Jeg har valgt Optima til start og thrustere. 

 

 

Ser ikke bort fra at det kunne vært et riktig valg. Men skal se om dette kan være løsningen for kun trusteren, med å få batteriene plassert ved trusteren, å redusere spenningsfallet betydelig. Nå blir det "nødløsning" for å få start/bruke båten.

Mh Arejane

Link to post
Arejane skrev for 23 timer siden:

Oppdaget kul/buling av toppen på ene startbatteriet, sønnac SE1853, 185Ah.

Har du etterfylt batterivann på de?  

Høres ut som frostskade.

Jeg har TO pola system.

Jeg har en A og B bank  bank med  2 stk. SE1853 SØNNAK STRONGPRO HVR 185Ah  12V For å kople de sammen hver gang jeg bruker 24V trøster. Ellers lever de avskilt med forbrukere jevnt fordelt,

Starter på den ene banken har hatt det slik siden 87.

Batterien holder i 10 - 12 år tapper de ikke under 50% .

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 53 minutter siden:

Har du etterfylt batterivann på de?  

Høres ut som frostskade.

Batterien holder i 10 - 12 år tapper de ikke under 50% .

Nei, jeg har ikke fylt vann på de. Har hatt båten i ett og et halvt år nå. Frostskader, tja alt er mulig, men ikke i den tiden jeg har hatt båten. Og alt har fungert helt til i august. Nå er sannsynligvis batteriene mer enn 8 år (10-12?), så de er vel nærmest "oppbrukt". Batteriene er kun for start og truster, så de tappes ikke ned, men lades kontinuerlig, og det er nok uheldig. Har ikke fått sjekket ut systemet helt enda, hvordan alt henger i hop.

Mh Arejane

Link to post
Arejane skrev for 5 timer siden:

Batteriene er kun for start og truster, så de tappes ikke ned, men lades kontinuerlig, og det er nok uheldig.

Da skal de være kokt tørre for lenge siden.

Skjær klistremerket i sprekkene og stikk et skrujern inn i lekkhullet og løft forsiktig opp det lange lokket, hansker og briller

 

image.png.b59135e5428386492ea99d9510c8f726.png

så kommer en til Cellene.

med normal bruk holdt de på vannet i 2 år , fikk jeg lirket ut av Sønnak.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 1 time siden:

Da skal de være kokt tørre for lenge siden.

Skjær klistremerket i sprekkene og stikk et skrujern inn i lekkhullet og løft forsiktig opp det lange lokket, hansker og briller

 

image.png.b59135e5428386492ea99d9510c8f726.png

så kommer en til Cellene.

med normal bruk holdt de på vannet i 2 år , fikk jeg lirket ut av Sønnak.

Ja, må gjøre noe med ladingen, og får prøve å sjekke nivået (men er så mye ledninger, dekker hele batteriet, så også noe å rydde i:wink:). Takk for info.

Mh Arejane

Link to post
PolarLi skrev for 6 timer siden:

Angående Varta som jeg selv har god erfaring med, så er de identiske med Bosch batterier, og tilsvarende modell heter da TE 077. Kan se ut som Bosch batteriet er billigere, men kanskje vanskeligere å skaffe? Du får snuse litt rundt.

Var i går å handlet Sønnak, som er lett tilgjengelig, å rimeligere enn Varta, så får vi se.

Mh Arejane

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...