Arejane Startet 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2024 Oppdaget kul/buling av toppen på ene startbatteriet, sønnac SE1853, 185Ah. Batteriet benyttes også til å drive baugpropellen 24V 8 kW. Valget er å bytte til samme, eller Varta B90. Varta er kr 2000 dyrere pr stk. Noen pluss/minus Sønnac Exide kontra Varta? Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Komodo Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Et veldig lite vitenskapelig svar, men jeg må si at jeg har hatt best erfaring med Vartabatterier. Har personlig gått over fra Sønnak til Varta i båten, satt inn Varta i bilen også forresten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arejane Svart 8.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Takk for innspill @Komodo Batteriet har holdt i 6-8 år, og burde vel holdt lenger. Med det lades vel i hjel, med konstant 13,8V. Nå var Varta vesentlig dyrere, men de to batteritypene er nødvendigvis ikke helt sammenliknbare. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Komodo Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Arejane skrev 4 minutter siden: Nå var Varta vesentlig dyrere, men de to batteritypene er nødvendigvis ikke helt sammenliknbare. Ja, det kan tenkes, jeg sjekket ikke nærmere på de konkrete batteriene du nevnte. Men både Varta og Sønnak har godt utvalg i batterier, så her burde det være mulig å sammenligne eple og eple? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Sjekket litt nærmere nå, og set at Sønnakbatteriet du snakker om er et 185Ah startbatteri med en CCA verdi på 1100 ampere. https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/SE1853 Varta B90 er et 190Ah batteri med CCA verdi på 1050. https://vartanorge.no/produkt/varta-startbatteri-lastebil-og-buss/varta-promotive-efb-batteri-12v-190ah-1050cca-513x223x203-223mm-venstre-b90?srsltid=AfmBOop5qOoZ5YdeWoyJCrFKjsFdykaVkYFmhSzS1sqcN0V2CkG1q_dr Men det er jo mye annet å velige mellom også. Her har du det Vartabatteriet jeg satte inn til start. Jeg ville bevisst ha et batteri med korker slik at jeg kan sjekke syrenivået innimellom: https://www.varta-automotive.no/no-no/produkter/varta-promotive-heavy-duty/680-033-110 De har også et 180A batteri med hele 1400 CCA, men da uten korker: https://www.varta-automotive.no/no-no/produkter/varta-promotive-heavy-duty/680-011-140 Dette er batterier fra Pro Motive Heavy Duty serien. De har også tre andre Pro Motive serier, de finner du her: https://www.varta-automotive.no/no-no/produkter B90 batteriet er fra Pro Motive EFB serien. Personlig ser jeg ikke gevinsten med et vanlig bly/syre batteri som er lukket og ikke har korker. Da får man jo ikke vedlikeholdt det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arejane Svart 8.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Takk @Komodo for den energi du legger i svarene! Jeg har sett på disse, alternativene. Batteriet med korker, er for bredt, og får ikke plass i batterikassen. Så det må bli lukket type (ventilregulert). Det er et litt finurlig opplegg i båten til baugpropellen, som er 24V. Den har et eget batteri fremme i baugen, som normalt er parallell koplet med startbatteriet (babord motor). Når trusteren brukes koples de i serie vha releer. Men det er nok vedlikeholdsladingen som har knekt batteriet. Opplegget burde vært endret, men det blir ikke nå. Så da blir valget Varta B90 el Sønnac SE1853, og spørsmålet er om + kr 2000 pr batteri er verdt det for Varta. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
index Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Hvis det har holdt i 6-8 år så vil jeg tro det ikke er verdt det. Litt ugunstig forbruk og lading gjør nok at du ikke får ut særlig mer levetid uansett vil jeg tro. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Kul på batteriet? Det skadar neppe å sjekka om ladarane ladar for mykje. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Arejane skrev 13 minutter siden: Takk @Komodo for den energi du legger i svarene! Bare hyggelig Arejane skrev 13 minutter siden: Det er et litt finurlig opplegg i båten til baugpropellen, som er 24V. Den har et eget batteri fremme i baugen, som normalt er parallell koplet med startbatteriet (babord motor). Når trusteren brukes koples de i serie vha releer. Oi, det hørtes ikke helt ideelt ut! Tror jeg ville vurdert sterkt å bygge om det systemet. Arejane skrev 13 minutter siden: Så da blir valget Varta B90 el Sønnac SE1853, og spørsmålet er om + kr 2000 pr batteri er verdt det for Varta. Ut fra det du skriver her ville jeg definitivt gått for det billigste. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pedaltom Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Risikerer du ikke å få negativ spenning på det ene seriekoblede batteriet som har minst gjenværende kapasitet? Selv om batteriene i utgangspunktet skulle være like har de jo ikke samme bruksmønster. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 8.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Pedaltom skrev for 2 timer siden: Risikerer du ikke å få negativ spenning på det ene seriekoblede batteriet I serie vil det svakeste batteriet "bremse litt". Tror ikke det betyr noe, da batteriene kun belastes kortvarig, og 99,99% av tiden er de parallellkoplet og lades "uavhengig" av hverandre (samme spenning). Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Teerex Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Har god erfaring med noen av Biltemas batterier i båt og bil de siste 10-15 årene. De har et på 165 Ah til kr 2249, antar det er en helt annen prisklasse enn batteriene over her Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Arejane Svart 9.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Teerex skrev for 5 timer siden: Har god erfaring med noen av Biltemas batterier i båt og bil de siste 10-15 årene. De har et på 165 Ah til kr 2249 Det kunne nok fungert. Har vel akkurat ytelsen motoren krever. Litt mindre ytelser enn Sønnak batteriet og 6 kg lettere. Og det ene batteriet skal i benyttes sammen med et eksisterende. Men Sønnak koster kr 4500, går nok fir dette Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
JRK Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Jeg har valgt Optima til start og thrustere. Paralellkobler man diss får man den høyeste CCA per volumenhet. Men om disse går inn i din batterikapasitet er en annen sak Dette er jo batterier med høy CCA, men lite kapasitet, men det er jo det man egentlig trenger til start og thrust. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 9.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 JRK skrev 10 minutter siden: Jeg har valgt Optima til start og thrustere. Ser ikke bort fra at det kunne vært et riktig valg. Men skal se om dette kan være løsningen for kun trusteren, med å få batteriene plassert ved trusteren, å redusere spenningsfallet betydelig. Nå blir det "nødløsning" for å få start/bruke båten. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Roger jo Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Arejane skrev for 23 timer siden: Oppdaget kul/buling av toppen på ene startbatteriet, sønnac SE1853, 185Ah. Har du etterfylt batterivann på de? Høres ut som frostskade. Jeg har TO pola system. Jeg har en A og B bank bank med 2 stk. SE1853 SØNNAK STRONGPRO HVR 185Ah 12V For å kople de sammen hver gang jeg bruker 24V trøster. Ellers lever de avskilt med forbrukere jevnt fordelt, Starter på den ene banken har hatt det slik siden 87. Batterien holder i 10 - 12 år tapper de ikke under 50% . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arejane Svart 9.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Roger jo skrev 53 minutter siden: Har du etterfylt batterivann på de? Høres ut som frostskade. Batterien holder i 10 - 12 år tapper de ikke under 50% . Nei, jeg har ikke fylt vann på de. Har hatt båten i ett og et halvt år nå. Frostskader, tja alt er mulig, men ikke i den tiden jeg har hatt båten. Og alt har fungert helt til i august. Nå er sannsynligvis batteriene mer enn 8 år (10-12?), så de er vel nærmest "oppbrukt". Batteriene er kun for start og truster, så de tappes ikke ned, men lades kontinuerlig, og det er nok uheldig. Har ikke fått sjekket ut systemet helt enda, hvordan alt henger i hop. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Roger jo Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Arejane skrev for 5 timer siden: Batteriene er kun for start og truster, så de tappes ikke ned, men lades kontinuerlig, og det er nok uheldig. Da skal de være kokt tørre for lenge siden. Skjær klistremerket i sprekkene og stikk et skrujern inn i lekkhullet og løft forsiktig opp det lange lokket, hansker og briller så kommer en til Cellene. med normal bruk holdt de på vannet i 2 år , fikk jeg lirket ut av Sønnak. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arejane Svart 9.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Roger jo skrev 1 time siden: Da skal de være kokt tørre for lenge siden. Skjær klistremerket i sprekkene og stikk et skrujern inn i lekkhullet og løft forsiktig opp det lange lokket, hansker og briller så kommer en til Cellene. med normal bruk holdt de på vannet i 2 år , fikk jeg lirket ut av Sønnak. Ja, må gjøre noe med ladingen, og får prøve å sjekke nivået (men er så mye ledninger, dekker hele batteriet, så også noe å rydde i). Takk for info. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
PolarLi Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Angående Varta som jeg selv har god erfaring med, så er de identiske med Bosch batterier, og tilsvarende modell heter da TE 077. Kan se ut som Bosch batteriet er billigere, men kanskje vanskeligere å skaffe? Du får snuse litt rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 10.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 PolarLi skrev for 6 timer siden: Angående Varta som jeg selv har god erfaring med, så er de identiske med Bosch batterier, og tilsvarende modell heter da TE 077. Kan se ut som Bosch batteriet er billigere, men kanskje vanskeligere å skaffe? Du får snuse litt rundt. Var i går å handlet Sønnak, som er lett tilgjengelig, å rimeligere enn Varta, så får vi se. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Arejane Svart 10.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Slik så det ødelagte batteriet ut. Batteriet kan maks være 7 år. Vedlikeholdslading er 13,8V, og står på 99.9%. Dvs batteriet har ikke vært utladet, så frysing er utelukket. Hvorfor er batteriet blitt deformert? Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
KDB Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Du har for høy spenning på float, 13,25V vil jeg anbefale dersom du ikke har temperatur kompensering. Med 13,8V er det godt gjort at batteriet er blitt 7 år. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 10.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 KDB skrev 1 minutt siden: Du har for høy spenning på float, 13,25V vil jeg anbefale dersom du ikke har temperatur kompensering. Med 13,8V er det godt gjort at batteriet er blitt 7 år. Skal det så lavt, et ikke 13,2V anbefalt for AGM? Batteriene jeg har er lukkede "vanlig" blybatteri. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
KDB Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Vanlige bly syre ca 13.25, AGM 13,35 er det jeg ville valgt. Batteriene dine har gasset, skummelt, sett flere tilfeller der batteri har eksplodert pga for høy float. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.