Jump to content

POLL: Utslippsforbud i Oslofjorden - er vi engler eller djevler (eller noe midt i mellom)?

Popeye70

Tømte du båtseptikken i sjøen etter 1. juli 2024?  

176 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.
  • Poll closes on 31. des. 2024 at 11:59

Recommended Posts

I år kom forbudet mot å slippe ut septik fra fritidsbåter i Oslofjorden, og drøyt 40 tømmestasjoner mellom Jomfruland og og svenskegrensa (i følge Sjøfartsdirektoratets kart) skal ta unna all septik fra alle fritidsbåter.

Nå er sesongen på hell for de aller fleste, og da lurer jeg på hvor flinke vi båteiere var med å følge dette forbudet. Var vi engler, var vi djevler, var vi noe et sted i mellom ytterpunktene? Derfor har jeg opprettet en uhøytidelig poll for å se om forbudet har hatt noen effekt, eller om vi stort sett ga blaffen og tømte i sjø uansett.

Svarene er anonyme, så ikke dropp å svare av frykt for konsekvenser. Dette skal ikke brukes til noe annet enn å visualisere BP-medlemmenes oppførsel i siste halvdel av 2024-sesongen. Ikke jobber jeg i noen statsmakt som kan eller vil gå etter dere, og ikke har jeg noen planer om å anmelde dere. Jeg er bare nysgjerrig på om den nye loven ble fulgt eller om det ble enda en "papirtiger" som ingen tar hensyn til... Og om forbudet ble brutt - hvorfor?

MERK: Vær så snill å ikke gjør dette til en tråd som ender med å få tråden stengt pga politikk-krangel eller drittslenging. Jeg vil bare sjekke hvordan BP-gjengen håndterte forbudet, uten å kverulere rundt den enkeltes mening.

Og ikke minst er det bursdagen min i dag, så jeg regner alle svar som deres gave til meg! :giggle: :thumbsup:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hvor mange båter finnes i Norge? hvor mange av dem har toalett, og hvor mange av de med toalett ombord blir brukt!   Har vært bortti ganske mange sånne der toalettet ikke har vært brukt.

Mengden septik som slippes ut må jo være mikroskopisk i forhold til avrenning fra land og tilsig fra elver og bekker men forurensninger

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 14 minutter siden:

Mengden septik som slippes ut må jo være mikroskopisk i forhold til avrenning fra land og tilsig fra elver og bekker men forurensninger

Det finnes vel tall som bekrefter dette. Om jeg ikke husker helt feil: Ett eneste tungt regnvær med overrenning fra VEAS sitt anlegg i Slemmestad(?), og utslippene for denne ene dagen er større enn hele flåten med fritidsbåter for et helt år.

Har ikke vært i Oslofjorden med egen båt noensinne men svarte som om jeg hadde vært det... og Gratla med dagen @Popeye70 :cheers_wine:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Gratulerer med dagen! 

Ellers kan det se ut til å mangle et ikke her: "TJA, noen ganger, når jeg var nær en ledig, fungerende pumpe"? 

Installerte forøvrig muligheten for å tømme på tømmestasjoner for et par år siden. Ante jo hvilken vei det gikk, selv om jeg hadde regnet med bedre og gratis infrastruktur før kravet kom. Er forøvrig heldig med kort avstand til tømming fra havn. 50 meter! Alltid i drift og aldri (!) kø. 

Holder til på det blide Sørland, så drt er ikke riktig å svare mtp å holde poll nogenlunde representativ...

Men fordi noen har bursdag så svarer jeg her:

Jeg hadde gitt blaffen i forbudet, i alle fall dersom det ikke er en tømmestasjon i umiddelbar nærhet til der båten brukes, og den er gratis i bruk. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Pedaltom skrev 41 minutter siden:

Ellers kan det se ut til å mangle et ikke her: "TJA, noen ganger, når jeg var nær en ledig, fungerende pumpe"? 

Du har så rett, så rett. Det er korrigert. Heldigvis ødelegger det ikke meningsinnholdet for de som allerede har svart, ettersom det er et "50/50-alternativ".

ttyridal skrev 38 minutter siden:

Hvor er "Ja, brukte også tømmestasjon før forbudet" ?    Men så har vi stasjon i hjemmehavn. det hjelper åpenbart på motivasjonen

Jeg utelot spørsmål om hva man gjorde FØR forbudet kom, fordi jeg ikke tenkte på det, for å være ærlig. OK, det hadde gitt et sammenligningsgrunnlag for å se på endring i oppførsel, men jeg var i utgangspunktet mest interessert i å se på hva man gjør etter forbudet uten å tenke på hva man gjorde før det trådte i kraft.

Gratulerer med dagen. Det ble "annet"*2 fra meg.

Jeg har ikke båten i Oslofjorden nå.

Nå som før ville jeg brukt tømmestasjon dersom det er en fungerende gratis tømmestasjon på ruten min, så benytter jeg den.

Forbudet er håpløst fordi det tvinger folk til å være lovbrytere, samtidig er det såpass tannløst at det neppe spiller noen stor rolle. De som før tømte til sjø, fortsetter med det, og de som tømmer til stasjon gjør det like mye som før.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 56 minutter siden:

Forbudet er håpløst fordi det tvinger folk til å være lovbrytere, samtidig er det såpass tannløst at det neppe spiller noen stor rolle. De som før tømte til sjø, fortsetter med det, og de som tømmer til stasjon gjør det like mye som før.

Det er nok mye rett i dette. Jeg tipper andelen som benytter pumpe har gått litt opp, men fordi det er få pumper og det for mange er en omvei å tømme, så vil mange av de som tidligere tømte til sjø fortsette med dette. Kanskje har bevisstheten økt litt ("Dette er jo ikke lenger lov, så jeg burde ikke..."), men jeg tror folk dessverre ikke gidder å spandere mye tid og drivstoff på å kjøre en omvei for å tømme. Og man er avhengig av at pumpen er i drift, noe de ikke alltid er. I så fall er det kanskje enda 30 minutter tur/retur for å få pumpet, med sliten kone og gretne barn som bare vil hjem. 

For meg personlig, som har seilbåten på Sætre i Asker (gamle Hurum), så er nærmeste pumper i Drøbak og Fagerstrand. Har jeg tilbrakt helgen på vestsiden av Håøya (Dragsund er en favoritt) eller Sandspollen, så er det ikke sikkert jeg gidder å bruke 45 minutter på å gå tur/retur Fagerstrand eller Drøbak for å tømme på vei hjem søndag ettermiddag. Da har jeg to valg: La tanken stå halvfull til neste gang, eller tømme til sjø. Hadde pumpeløsningen vært bedre utbygd, så det var en pumpe også på Sætre (handelsstand med gjestebrygge, marina, cafeer ++) så hadde valget blitt mye lettere.

Jeg har sugestasjon i hjemmehavnen Son. Man må ha kode som man får på kvitteringen fra gjestehavnen eller ved å kontakte havnekapteinen. Stedet er trangt og ikke for de med ekstra dyp kjøl. Jeg har aldri sett noen bruke stasjonen. Om den fungerer, vet jeg ikke. Om det koster noe å bruke den, vet jeg heller ikke.

sugestasjon_son.jpg.0fdfcc658306f49cb81f5b8eef54c9ea.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 55 minutter siden:

Jeg har sugestasjon i hjemmehavnen Son. Man må ha kode som man får på kvitteringen fra gjestehavnen eller ved å kontakte havnekapteinen. Stedet er trangt og ikke for de med ekstra dyp kjøl. Jeg har aldri sett noen bruke stasjonen. Om den fungerer, vet jeg ikke. Om det koster noe å bruke den, vet jeg heller ikke.

I Son er det så mange terskler man må over for å komme inntil for å tømme at jeg har full forståelse for at få bruker den:

- Må ha kode

- Trangt

- Grunt (usikker dybde for seilbåter)

- Ukjent status

- Tidvis sterk strøm

- Litt dum utforming av brygga

Jeg var bortom og kikket på plassen nå i sommer, og konkluderte vel med at jeg ikke kommer til å tømme der med mindre jeg absolutt må.

En litt lengre båt blir hengende med enten rumpa eller baugen (eller begge deler) utenfor brygga, og er det sterk nok strøm risikerer man at båten blir forsøkt vridd på tvers av strømmen, og får strømmen tak da kan man få problemer.

IMG_7244.jpeg.33c7a3463755a01202c6ef524eea414f.jpeg

Lars H. skrev for 13 timer siden:

Jeg har brukt pumpa i Son. Var på vei inn til den faste plassen uansett og jeg sleit litt med septiktank og -slanger i båten. Fungerte helt greit mener jeg, men nå koster det penger å bruke den. 
Lå to netter i Tordenskjoldbukta på Hvaler i sommer. Veldig populær bukt visstnok. Der var det lekter for søppel med div fraksjoner og septiktank med håndpumpe. Gratis selvfølgelig. Så ikke så mange som brukte den når vi dro. Den fungerte utmerket. Sett ut flere slike ved populære plasser og i leder så vil de brukes. Tror jeg hvis det finnes en enkel oversikt over hvor de er

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Bellil skrev On 10.10.2024 at 6.19:

Lå to netter i Tordenskjoldbukta på Hvaler i sommer. Veldig populær bukt visstnok. Der var det lekter for søppel med div fraksjoner og septiktank med håndpumpe.

Apropos Tordenskjoldbukta. Da vi var små (på 70 tallet) kalt vi det stedet for "Kjøttkakebukta". Vi ga den navnet etter å ha observert "kjøttkaker" flytende rundt i vannet når vi badet... 

Men på 70-tallet var det vel også vanlig at båter med dass ikke hadde septiktank, bare kjørte driten rett ut. Ganske motbydelig når man ligger inne i en skjermet bukt. På den tiden hadde nok også mange porta-potti, det var jo en mye mer renslig løsning. 

Synes ellers at det er bra med tømmestasjoner der mange ferdes, flott om de blir brukt. Men det må være en sunn fornuft og en viss balanse her. Alt for tett utbygging av tømmestasjoner betyr uforholdsmessig høye kostnader med utbygging og drifting. Den regninga havner på oss alle sammen. Et totalforbud betyr at mange må kjøre lange omveier for å få tømt septiken, det betyr unødig bruk av fossil energi. I tillegg er et totalforbud umulig å håndheve i praksis. Lover og regler som ikke håndheves er en uting. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...