Jump to content

POLL: Utslippsforbud i Oslofjorden - er vi engler eller djevler (eller noe midt i mellom)?

Popeye70

Tømte du båtseptikken i sjøen etter 1. juli 2024?  

176 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.
  • Poll closes on 31. des. 2024 at 11:59

Recommended Posts

Komodo skrev for 6 timer siden:

Synes ellers at det er bra med tømmestasjoner der mange ferdes, flott om de blir brukt. Men det må være en sunn fornuft og en viss balanse her. Alt for tett utbygging av tømmestasjoner betyr uforholdsmessig høye kostnader med utbygging og drifting. Den regninga havner på oss alle sammen. Et totalforbud betyr at mange må kjøre lange omveier for å få tømt septiken, det betyr unødig bruk av fossil energi. I tillegg er et totalforbud umulig å håndheve i praksis. Lover og regler som ikke håndheves er en uting.

Helt enig. Jeg kunne tenke meg en tømme stasjon i hver vanlig båthavn over en gitt størrelse, samt flåter på strategiske steder langs kysten. Typisk ved populære

uthavner eller ved «hovedveier» hvor mange passerer på vei forbi.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg har muligens hypotetisk pissa en håndfull ganger i motorbrønnen under seil og et par ganger over ripa under motor, ditto med andremann.

Og så kan man se for seg at vi har dratt båten opp på stranda rundt omkring og gjort fra oss i fjærsteinene eller rett ved turstier.

Og så er det festlig å se for seg èn gang da andremann var dårlig i magan og vi akkurat ikke rakk frem, han måtte bare slenge rævva over ripa midt i marinaen under fortøyning. Heldigvis var det sikkert nesten mørkt.

Jeg syns ikke forbud er helt dumt, ihvertfall innenfor Bolærne, for som importert brudgom fra Nordland blir jeg helt matt av hvor mye folk det er overfaenmegalt. Men det må da gå an å innføre for båter nyere/større enn si og så!

PS. Ja og så må det selvsagt være gratis å tømme når det blir tredd ned over huene våre slik.

Det er en annen håpløs dimensjon her, det åpnes opp for "brukerbetaling" og noen pumper (Vollen, Son) er det allerede blitt innført betaling for. Jeg tror jo meget sterkt at betalingsviljen for denne tjenesten er svært lav til tross for forbudet. Dermed risikerer man faktisk at andelen septik som havner i renseanlegg går ned i stedet for opp 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Dalurfjall skrev for 18 timer siden:

Jeg har muligens hypotetisk pissa en håndfull ganger i motorbrønnen under seil og et par ganger over ripa under motor, ditto med andremann.

Og så kan man se for seg at vi har dratt båten opp på stranda rundt omkring og gjort fra oss i fjærsteinene eller rett ved turstier.

Og så er det festlig å se for seg èn gang da andremann var dårlig i magan og vi akkurat ikke rakk frem, han måtte bare slenge rævva over ripa midt i marinaen under fortøyning. Heldigvis var det sikkert nesten mørkt.

Dette er helt innafor ift regelverket.

Men om produktet hadde gått gjennom en slange fra toalettskålen, eller enda verre innom en tank på veien til sjøen: Da ville du blitt lovbryter.:flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...