Jump to content

Problem med å få Simrad 90 ekkolodd til å sende.

Ida Marie III

Recommended Posts

Har et kombinert Simrad 90 kartplotter/ekkolodd som ikke vil vise dybde på ekkolodd delen. Har hatt det stående oppe på flybridge i 4 år, og har ikke koblet på ekkolodd kabelen før jeg tok skjermen ned til nedre styreposisjon nå. Giveren står i en frysepose med vann, rett på innvendig skrog, for å finne beste sted for innvendig montering. Den viser vanntemp, så der er forbindelse mellom giver og skjerm, men viser ikke dybde. Giveren gir heller ikke den "tikke" lyden de pleier å gi fra seg. Noen som er fortrolig med menyen på disse plotterne.? Den stod på pause, da jeg startet, men det har jeg slått av.

20241011_160253.jpg

20241011_160203.jpg

bellen skrev for 13 timer siden:

Mulig du må inn i menyen og velge rett svingertype.

Holder en knapp på dette tipset her. Kjenner ikke menyen på ditt instrument, men på mitt Lowranceinstrument må jeg velge:

- settings

- ekkolodd

- installasjon

- velg svinger

For å finne ut hvilken svinger du har må du finne en lapp som er teipet rundt kabelen. På Airmarsvingere sitter den lappen helt nede ved svingeren, på andre svingere sitter lappen nærme pluggen. Ellers slet jeg med å få ekkoloddvisning på mitt nye instrument nå nylig, men det var fordi det var pauset, og det har jo du funnet ut av. 

abbor skrev for 10 timer siden:

Hvor dypt er det? 

8 meter der båten ligger i hjemmehavn nå... jeg går ned i båten nå å ser om jeg finner noen mulighet for å velge alternativ på giver... andre forslag motaes med takk...som sagt, inge lyd (tikking) fra giveren..

Komodo skrev for 1 time siden:

Holder en knapp på dette tipset her. Kjenner ikke menyen på ditt instrument, men på mitt Lowranceinstrument må jeg velge:

- settings

- ekkolodd

- installasjon

- velg svinger

For å finne ut hvilken svinger du har må du finne en lapp som er teipet rundt kabelen. På Airmarsvingere sitter den lappen helt nede ved svingeren, på andre svingere sitter lappen nærme pluggen. Ellers slet jeg med å få ekkoloddvisning på mitt nye instrument nå nylig, men det var fordi det var pauset, og det har jo du funnet ut av. 

Ja, den lappen er der, jeg gir lyd fra meg når jeg har testet det..

Skjermen har stått oppe på flybridge, under havnepressening i 4 år, uten beskyttelse cap på baksiden..

Har nok vært årsaken...

At den fikk inn temp. fra giver, gjorde at jeg trodde der var kontakt. Men fremdeles kommer der ingen tikking fra giveren, er ikke det litt merkelig ? Jeg får se om den når bunn når jeg går utpå sjøen i morgen,  får ikke tid i dag.

abbor skrev for 2 timer siden:

Prøv å henge svingeren horisontalt i vannet utenfor ripa. 

Den funker nå, i allefall i havnen på 8 meters dyp.. tester utpå fjorden i morgen.

Men jeg hører ingen "tikke" lyd fra giveren, er det normalt ??

Alle de andre loddene jeg har hatt tidligere, har en hørt helt klart slik lyd fra når de sender.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...