dennrick Startet 11.Oktober Del på Facebook Startet 11.Oktober Hei Tok en liten biltur til opplagsplassen i ettermiddag og demonterte propellen for å ta den med hjem for vedlikehold/service. På hjemturen tenkte jeg på hvordan jeg skulle gjøre dette, og siden jeg aldri har gjort det før, så konkluderte jeg med at jeg skulle sjekke innom her for å spørre. En observasjon under demonteringen var at navet (heter det det?) var fult av vann. Dersom man ikke demonterer før frosten kommer, kan den ta skade av det da? Her er bilde av propellen etter overhaling på Gori i Danmark ifjor vinter, og den så relativt ny ut. Jeg gjorde det fordi en del av skruene til bl.a. bladene var ganske herpet av dårlig verktøy/mekanikere med dårlig tid, og jeg ville gjerne få byttet de. Desverre var ikke det reservedeler, og Gori var ganske vrange der, selv etter mange mails med sjefen sjøl. Det kostet dog mange båtlapper, så jeg har et håp om å få til noe tilsvarende selv Så hvordan gjør man det, mon tro? Her er et par bilder av hvordan den ser ut etter 2024 sesongen: Det skal skiftes anoder, ser jeg. I tillegg kanskje også tre gummistopperne som nok ikke syntes på bildene. Så: Hva er en god måte jeg kan få denne propellen overhalt igjen ? Jeg har forøvrig VP 130S seildrev. Her ser dere også et eksempel på en skrue som har fått røff behandling. Jeg kunne godt tenke meg å få byttet denne også. Der dette da en reservedel fra VP eller er det fra Gori? Jeg er litt engstelig for hvordan det går når jeg skal forsøke å skru ut denne. Tar gjerne imot tips her også Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Faxen Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober Max-rop-3-blad-Classic-bm.pdf (progressing.no) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lazyjack Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober TS har Gori, ikke Maxprop. Du finner alt du trenger her: https://gori-propeller.com/downloads Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober Kan vel bare legge til at Gori neppe produserer egne skruer, eller får produsent til å lage skruer etter egen Gori spec. Skruene er hyllevare. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober dennrick skrev for 17 timer siden: Jeg er litt engstelig for hvordan det går når jeg skal forsøke å skru ut denne. Tar gjerne imot tips her også Foldepropeller har jeg like mye kunnskap om som seilbåter, altså 0 Men når det gjelder å få ut gjenstridige skruer så har jeg prøvd litt på det. For meg ser dette ut som en vanlig unbrako senkehodeskrue med ei skive som truster mot en mutter. Først pirker du ut av unbrakohullet med en syl eller noe annet spisst. Så tar du ei unbrakopipe og slår den inn med hammer, da sikrer du at du får bitsen helt inn i sporet sitt. Så forsøker du å løsne skruen med ei skralle eller latmansarm. Hvis skruen ikke kommer greit ut så kan du med fordel prøve med en slagtrekker. Hvis skruen er montert med Loctite bør du varme litt på dette før du begynner å dra på den. De fleste Loctiteproduktene mister det meste av holdfasthet på 100-150 grader. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne Henriksen Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober Det meste er vel ganske greit beskrevet om du laster ned PDF'en for din type propell her? https://gori-propeller.com/downloads/ EDIT: Nevermind, ser den er linket inn lengre opp også :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
dennrick Svart 12.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober Flott - takk for tips her Slagtrekkeren så fin ut @Komodo og PDF dokumentet jeg fikk tak i på linken dere la ut var veldig tydelig. Supert. Hva pleier dere å gjøre med selve propelloverflaten? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober I og med at båten ligger på land hele vinteren, kunne du jo sende bladene til forkobring. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 12.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober @Hulda Vil det hjelpe mot groing? Har en samarbeidspartner på jobben som jeg tror driver med dette. Fant en tråd her. Kanskje lese litt mer om dette der, men imorgen. Nå blir det 100 års jubileum i den lokale roklubben ! Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober Det er derfor man forkobrer, for å hindre begroing. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 23.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober Da har jeg sikkert lest de fleste trådene her om shinings av propellen for å få en glatt overflate igjen. Har kommentert på et par andre tråder også. Landet på dette: - La den i en balje med 1 liter Selaclean Rur- og skjellfjerner fra Maritim. Kostet over med en billig pensel fra Biltema. Sto ute i friskluft med briller og beskyttelse på hendene. Tok vare på væsken. - Vasket propellen i samme balje med zalo og vann. Spylte den godt med ferskvann - La den i samme balja med 10 liter diesel, stappet ting nedi for å dekke hele propellen. Tenkte dette skulle bidra til å få fjernet fettrester. Helte dieselen tilbake på kanna. - Ny runde med zalo og vann, spylte - Sprayet den med bremserens med en trykkluft flaske fra Biltema - Spylte med ferskvann og la den inn til tørk i et rom med avfukter. Etter råd fra @Komodo på en annen tråd som jeg fant, så kjøpte jeg en roterende poleringsmaskin idag på Biltema til 600,- og noe. Hadde bare oscillerende fra før som jeg polerer skuta med. Kjente det ble godt og varmt i propellen idag. Spente den fast i stående posisjon med en skrustikke for å ta bladene. Hadde vært bedre med to stk skrustikker. Brukte Autosol Kromglans på en ullpad først, buffet av, og tok litt av gangen. Etter dette gikk jeg på med en mykere pad, fortsatt med Autosol, og buffet av. Navet tok jeg med propellen liggende på den gule kluten. Litt vrient å komme til der hvor zing-ringen skal sitte, så der brukte jeg batteridrillen med en konisk pad. Det er noen små riper her og der, men sånn summa summarum vil jeg tro dette er et brukbart "godt nok" resultat. Jeg brukte ca 1,5 timer. Og det var egentlig ganske tilfredsstillende å se hvordan den ble så fin igjen sammenliknet med bildet over da den ligger i bua ganske fersk ut av sjøvannet den har tilbragt sommerhalvåret i. Så nå er det bare å vente på ny zink, gummistoppere, gjengelås og noen nye skruer, skiver og mutter fra Seatronic som er bestilt. Her et par bilder Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 23.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober Koster på meg et bilde til. Nå er den tatt inn i varmen. Kanskje jeg setter den på stuebordet med en blomst eller to i til fruen ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
leopard Svart 23.Oktober Del på Facebook Svart 23.Oktober Det ble utrolig bra, stjerna til juletreet er klart 😊 Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 23.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober Topp @leopard Nå fikk du meg til å tenke på hvordan jeg da skal få forsterket toppen av juletreet Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Lazyjack Svart 24.Oktober Del på Facebook Svart 24.Oktober Det med å legge den i diesel må vel ha vært temmelig bortkastet. Diesel etterlater jo mye fett selv, vask med rødsprit ville nok vært bedre. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 24.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober Takk for innspill @Lazyjack. Det var en seilbåt kompis som insisterte på at diesel var kjempelurt, så i mangel av bedre kunnskap, så fulgte jeg det rådet. Greit å få "oppskriften" oppdatert til neste år Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart 24.Oktober Del på Facebook Svart 24.Oktober Lazyjack skrev for 4 timer siden: Det med å legge den i diesel må vel ha vært temmelig bortkastet. Diesel etterlater jo mye fett selv, vask med rødsprit ville nok vært bedre. Ja, men "likt løser likt" som vi lærer i kjemien, så diesel er bra til å løse opp fett. Men jeg ser vel ikke helt poenget med å la den ligge i diesel. Oppnår vel ønsket effekt ved å vaske i diesel med en børste. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 25.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober Takk igjen @Komodo. Det litt artige her er jo at jeg leste mange tråder og "oppskriften" ble på en måte sammensatt av det de ulike kapteinene gjorde. Nå er jo ikke problemstillingen den mest avanserte i verden, men når man aldri har gjort noe før, så vet man jo ikke.... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.