Jump to content

Oppskrift på vedlikehold og service på seilbåt propell (Gori 3-bladet foldepropell) ?


dennrick

Recommended Posts

Hei :flag_bp:

Tok en liten biltur til opplagsplassen i ettermiddag og demonterte propellen for å ta den med hjem for vedlikehold/service. På hjemturen tenkte jeg på hvordan jeg skulle gjøre dette, og siden jeg aldri har gjort det før, så konkluderte jeg med at jeg skulle sjekke innom her for å spørre.

 

En observasjon under demonteringen var at navet (heter det det?) var fult av vann. Dersom man ikke demonterer før frosten kommer, kan den ta skade av det da?

 

Her er bilde av propellen etter overhaling på Gori i Danmark ifjor vinter, og den så relativt ny ut. Jeg gjorde det fordi en del av skruene til bl.a. bladene var ganske herpet av dårlig verktøy/mekanikere med dårlig tid, og jeg ville gjerne få byttet de. Desverre var ikke det reservedeler, og Gori var ganske vrange der, selv etter mange mails med sjefen sjøl. Det kostet dog mange båtlapper, så jeg har et håp om å få til noe tilsvarende selv :smiley: Så hvordan gjør man det, mon tro?

2023-11Gorietterservice.jpg.14faa59e0dd493ff07164531ee41e25f.jpg

 

 

 

 

Her er et par bilder av hvordan den ser ut etter 2024 sesongen:

2024-10Gori1.jpg.7c6f86b6a957ea9473edc0da179b2a59.jpg2024-10Gori2.jpg.65cc7c5da3d629fecb0aecbbba6e58a2.jpg

 

Det skal skiftes anoder, ser jeg. I tillegg kanskje også tre gummistopperne som nok ikke syntes på bildene. Så: Hva er en god måte jeg kan få denne propellen overhalt igjen ?

 

Jeg har forøvrig VP 130S seildrev. Her ser dere også et eksempel på en skrue som har fått røff behandling. Jeg kunne godt tenke meg å få byttet denne også. Der dette da en reservedel fra VP eller er det fra Gori? Jeg er litt engstelig for hvordan det går når jeg skal forsøke å skru ut denne. Tar gjerne imot tips her også :smiley:

2024-10Gori3.jpg.7faec454322b7261ac9e45fbcd2d2d85.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev for 17 timer siden:

Jeg er litt engstelig for hvordan det går når jeg skal forsøke å skru ut denne. Tar gjerne imot tips her også

 

Foldepropeller har jeg like mye kunnskap om som seilbåter, altså 0 :giggle: Men når det gjelder å få ut gjenstridige skruer så har jeg prøvd litt på det. For meg ser dette ut som en vanlig unbrako senkehodeskrue med ei skive som truster mot en mutter. Først pirker du ut av unbrakohullet med en syl eller noe annet spisst. Så tar du ei unbrakopipe og slår den inn med hammer, da sikrer du at du får bitsen helt inn i sporet sitt. Så forsøker du å løsne skruen med ei skralle eller latmansarm. Hvis skruen ikke kommer greit ut så kan du med fordel prøve med en slagtrekker

Hvis skruen er montert med Loctite bør du varme litt på dette før du begynner å dra på den. De fleste Loctiteproduktene mister det meste av holdfasthet på 100-150 grader.

 

 

Link to post

Flott - takk for tips her :smiley: Slagtrekkeren så fin ut @Komodo og PDF dokumentet jeg fikk tak i på linken dere la ut var veldig tydelig. Supert.

 

Hva pleier dere å gjøre med selve propelloverflaten?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

@Hulda Vil det hjelpe mot groing? Har en samarbeidspartner på jobben som jeg tror driver med dette. Fant en tråd her. Kanskje lese litt mer om dette der, men imorgen. Nå blir det 100 års jubileum i den lokale roklubben !

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
  • 2 uker senere...

Da har jeg sikkert lest de fleste trådene her om shinings av propellen for å få en glatt overflate igjen. Har kommentert på et par andre tråder også. Landet på dette:

 

- La den i en balje med 1 liter Selaclean Rur- og skjellfjerner fra Maritim. Kostet over med en billig pensel fra Biltema. Sto ute i friskluft med briller og beskyttelse på hendene. Tok vare på væsken.

- Vasket propellen i samme balje med zalo og vann. Spylte den godt med ferskvann

- La den i samme balja med 10 liter diesel, stappet ting nedi for å dekke hele propellen. Tenkte dette skulle bidra til å få fjernet fettrester. Helte dieselen tilbake på kanna.

- Ny runde med zalo og vann, spylte

- Sprayet den med bremserens med en trykkluft flaske fra Biltema

- Spylte med ferskvann og la den inn til tørk i et rom med avfukter.

 

Etter råd fra @Komodo på en annen tråd som jeg fant, så kjøpte jeg en roterende poleringsmaskin idag på Biltema til 600,- og noe. Hadde bare oscillerende fra før som jeg polerer skuta med. Kjente det ble godt og varmt i propellen idag. Spente den fast i stående posisjon med en skrustikke for å ta bladene. Hadde vært bedre med to stk skrustikker. Brukte Autosol Kromglans på en ullpad først, buffet av, og tok litt av gangen. Etter dette gikk jeg på med en mykere pad, fortsatt med Autosol, og buffet av. Navet tok jeg med propellen liggende på den gule kluten. Litt vrient å komme til der hvor zing-ringen skal sitte, så der brukte jeg batteridrillen med en konisk pad.

 

Det er noen små riper her og der, men sånn summa summarum vil jeg tro dette er et brukbart "godt nok" resultat. Jeg brukte ca 1,5 timer. Og det var egentlig ganske tilfredsstillende å se hvordan den ble så fin igjen sammenliknet med bildet over da den ligger i bua ganske fersk ut av sjøvannet den har tilbragt sommerhalvåret i. Så nå er det bare å vente på ny zink, gummistoppere, gjengelås og noen nye skruer, skiver og mutter fra Seatronic som er bestilt. Her et par bilder :smiler:

 

2024-10-23nypolert.jpg.8295f617b5b3d771998070200dd3a1d1.jpg2024-10-23nypolert2.jpg.192ea85351647f30f82fecda94d7b1b1.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Koster på meg et bilde til. Nå er den tatt inn i varmen. Kanskje jeg setter den på stuebordet med en blomst eller to i til fruen ? :ler:

 

2024-10-23 nypolert 3.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Takk for innspill @Lazyjack. Det var en seilbåt kompis som insisterte på at diesel var kjempelurt, så i mangel av bedre kunnskap, så fulgte jeg det rådet. Greit å få "oppskriften" oppdatert til neste år :smiler:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Det med å legge den i diesel må vel ha vært temmelig bortkastet. Diesel etterlater jo mye fett selv, vask med rødsprit ville nok vært bedre.

Ja, men "likt løser likt" som vi lærer i kjemien, så diesel er bra til å løse opp fett. Men jeg ser vel ikke helt poenget med å la den ligge i diesel. Oppnår vel ønsket effekt ved å vaske i diesel med en børste. 

Link to post

Takk igjen @Komodo. Det litt artige her er jo at jeg leste mange tråder og "oppskriften" ble på en måte sammensatt av det de ulike kapteinene gjorde. Nå er jo ikke problemstillingen den mest avanserte i verden, men når man aldri har gjort noe før, så vet man jo ikke.... :flagg_bp:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...