Jump to content

Marna RG12 går til tider bare på 1 sylinder.

Smurfie

Recommended Posts

En kompresjonstest er jo enkelt å ta. Få sjekket sylinderlekkasjen også. 
Husk å ha full gass/ åpen forgasser når du tar kompresjonstest. Hvis det er mindre enn 10% forskjell er det OK. Mener det står på Marna sine sider hva trykket bør være. 
Hvis det er lav kompresjon, sprut litt olje i sylinderen og prøv igjen. Hvis du fikk høyere trykk er det mest sannsynlig slitte stempelringer. Hvis det ikke var noen endring er det mest sannsynlig utette ventiler. 
Hvis du har utstyr for å teste sylinderlekkasje kan du sjekke om det blåser i veivhuset, i forgasser eller i eksosen. 
RG12 har vel coil og fordeler, så sjekk fordelerlokk og bytt pluggkabler og tennplugghetter. Bare for å starte med det enkle slik at du vet det er OK

Har du slipt ventiler på en biltopp, så er disse motorene bygd opp på noenlunde samme måte. Ganske enkle greier. Er to lokk i toppen som skrues ut. Under der sitter ventilene. Er vel et lokk på siden som gir tilgang til ventilfjærene. Kjenner ikke RG12 i detalj, men antar ventilene sitter med en tallerken på fjøra med to halvsirkler som låser. Jeg har brukt en slik magnet på teleskopstang som man kan plukke opp skuer osv med til å fange opp disse låseringene når jeg har klemt i sammen fjærene med en vanlig ventilfjærtang fra Biltema eller noe sånt.

Når du sliper ventiler og seter, vær klar over at ventilen da havner dypere i toppen, og du kan risikere at ventilen blir for lang for justeringen. Da må man slipe av en millimeter eller to på toppen av ventilen og polere denne opp med fin smergel, diamantbryne etc. Ikke noe vanskelig, men greit å sjekke etter at du har slipt og før du setter på fjæra igjen at ventilen er såpass kort at du har ventilklaring og noe å justere på. Jeg har selv hatt en motor hvor noen hadde slipt ventiler og seter flere ganger, og det var null klaring på eksosventilen. Når motor ble varm lukket ikke ventilen helt pga ekspansjon, og motoren stoppet. Litt amatørmessig. Fikk den billig da, siden de ikke fant ut hvorfor den stoppet... :cool:

Har nå testet kompresjon og den viser 7 bar på ene sylinder og 6,et eller annet på andre, så da er det vel ikke noe galt med ventiler og fjærer.

Ser nå at begge plugger som jeg kjøpte hos Marna tidligere i år er nå gåen, har satt de gamle på plass igjen.

6 et eller annet og 7 kan være mer enn 10% forskjell, så du bør nok over 6,5 for å være innenfor. 
Hvis Komp er OK og det er samme sylinder som fusker hver gang ville jeg byttet fordelerlokk, kabel og plugghette som neste punkt. 
Men en god demontering og rens av forgasser er jo også greit å få gjort

Honduras skrev for 1 time siden:

6 et eller annet og 7 kan være mer enn 10% forskjell, så du bør nok over 6,5 for å være innenfor. 
Hvis Komp er OK og det er samme sylinder som fusker hver gang ville jeg byttet fordelerlokk, kabel og plugghette som neste punkt. 
Men en god demontering og rens av forgasser er jo også greit å få gjort

Den er nok ca 6.5 det var ikke lett å se om det var 6.5 eller 6.6.

Har åpnet fordeler og det ser ok ut, litt usikker om man kan se om den er dårlig men ingen synlige ting.

Går utifra at forgassr er ok så lenge den er ok på en sylinder.

Honduras skrev for 1 time siden:

Har du den svarte Zenith forgasseren? Den er ikke særlig glad i vann/fuktighet pga innvendig korrosjon. Den nye 95E10 bensinen er jo drepen på disse siden den kan inneholde en god del vann

Vet ikke hvilken forgasser det er men den er ikke svart, har renset den et par ganger da motoren fusket litt ellers så fyller jeg bare 98 bensin.

Er det bakre sylinder det er dårligst komp på? Hvis ja, er vi kanskje tilbake på at det er for dårlig Komp og krefter på den. Hvis du drar av pluggen på framre, klarer ikke bakre å dra rundt motor og den stopper med en gang. Drar du ut bakre, er det ikke så mye komp i bakre, og framre klarer å dra motor. Min teori…

• 4 måneder senere...

Hei.

Har jobbet med dette problemet en stund, men finner ikke ut av det.

Siste turen jeg hadde nå så startet motor fint gikk fint på tomgang, men når jeg setter den i gir så må jeg gi en del mer gass for at den ike skal stoppe.

Så kan jeg kjøre en stund uten at jeg får opp turtallet, men den går fint på lavt turtall.

Etter en liten stund (5-10 min) begynner den å putre litt og så går turtallet opp og den går som en kule, da kan den gå fint på begge sylindrene så lenge den er i gang.

Neste gang jeg skal starte den så er det samme problem.

Skiftet plugger og kabler, stilt tenning, sjekket komp, renset forgasser.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...