Hekri Startet 12.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 12.Oktober.2024 Ser at båten og aksjene i selskapet er lagt ut for salg. Drivverdig? Eller spiker? Charterselskapet M/S Maarten AS https://www.finn.no/371240522 Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Bellil Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Interessant annonse og grundig med tanke på beskrivelse. Spesielt interessant synes jeg det med sertifikatene som kreves Drift av en slik tjeneste kan vel ikke kalles å være i kjerneområde for kommunale tjenester så ikke unaturlig at de vil ut av det Økonomien ser vel grei ut Kjør på @Hekri? A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Hekri Svart 13.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Bellil skrev 57 minutter siden: Kjør på @Hekri? Ha ha - ikke meg, nei. Jeg har mer enn nok med de 46 føttene jeg prøver å holde orden på! Men det finnes noen kamerater som kjeder seg......... Så spørsmålet var egentlig for å få noe "hard facts" å legge fram. Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
trixie2 Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 40 år gammel båt nylig godkjent for 5 år til. En bragd i seg selv. Jeg har ingen erfaring med hverken innenriks passasjerfart eller aluminiumskrog, men hva vil skje om 5 år når papirene skal fornyes? 5års klassen for kommersielle fartøyer er ett nåløye som blir trangere, og dyrere, etter hvert som båten blir eldre. Jeg ville ikke gått inn i dette uten å ha satt meg grundig inn i hva som kan bli krevd i neste 5/10 års periode. Også med tanke på å komme ut igjen med beina på jorda. Og hva ble gjort når sertifikatene sist ble fornyet? Jeg antar at denne båten får sin godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet. ;-) Link to post
Hulda Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Det er nok grunn til en viss tilbakeholdenhet. Jeg kjenner en pensjonert kaptein på tilsvarende fartøy. Der ble det seilingsforbud inntil en del bunnplater hadde blitt skiftet ut. Aluminium er ikke helt fritt for korrosjon. Selv om noen liker å tenke så. Link to post
J-Å Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 I 2023-regnskapet er verdien av båten satt til 296000. Kassabeholdning er 3.6 mill inkludert 1.6 mill gjeld. Med årets overskudd blir det kanskje 4 mill i egenkapital. Men så spørs det hva som har skjedd ifbm 5-års klassingen. Sannsynligvis blir verdien av båten skrevet noe opp for 2024, mens kassabeholdningen blir redusert. Link to post
Code0 Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Hekri skrev for 1 time siden: Så spørsmålet var egentlig for å få noe "hard facts" å legge fram. Dette er et AS, så da er det endel opplysninger å hente. Ring kontaktpersonen i annonsen. Han jobber i kommunen og har vel ikke personlig interesse av å dytte et firma på noen til overpris. Det er vel i kommunens interesse å være åpen så de får nye drivere inn for å opprettholde tilbudet som jeg antar kommunen syns er et gode for området, siden de en gang har fått politikerene til å gå inn i dette. Hva en båt er verd er en ting, et firma i drift er mer enn en båt. Evt les tråden til XardasKSP om markedet for eldre større båter… Hvis en ildsjel går inn her og ser på marked, omdømme, potensiale, egen arbeidslyst og kompetanse osv så vil vedkommende lage sin egen analyse. Her på båtplassen er det lite ‘harde facts’ inntil en som jobber i firmaet kommer på banen, …anonymt. Ellers er det vel mest rykter og sprikende råd. Har kommunen drevet med overskudd så er det jo mulig. Å slippe å starte fra scratch med å anskaffe båt, sjenkebevillning, anløpsplasser osv er jo også verd noe penger, hvis det er dette man vil drive med. Her i indre oslofjord er det et privat firma som tøffer rundt med en eldre båt, ta en prat med dem www.rigmor.no Link to post
Morten_L Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Håper Maarten blir ikke byen og drives videre på den ene eller andre måten! Men et litt skeptisk til lønnskostnaden, båtens kapteiner er ansatte i det kommunalt eid havnevesenet hvor de har hoveddelen av sine arbeidsoppgaver så vidt jeg vet. Jeg mener det kun internfaktureres selskapet AS Maarten for de timene de jobber ombord. Det er jo sånn sett riktig, men få andre drivere vil ha ansatte på slik båt uten å måtte betale lønn for dødtid mellom oppdrag og i lavsesong. Om f.eks sertifikatkostnadene for sikkerhetskurs etc føres på AS Maarten eller i Havnevesenet vet jeg ikke. Link to post
19 fot Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Jeg synes det er rart med alle disse som lager en grundig annonse for diverse, men dropper å ta med prisen i annonsa. Pris er jo ganske vesentlig om man skal vurdere å kjøpe noe synes jeg. Det blir jo ganske tungvint om man skal sende henvendelser for å finne ut om det er snakk om 50.000 kr eller 3 millioner. Vet jo at mange selgere ikke vet helt hva de skal ta, men en antydning kan jo være greit så man vet om det er verdt å vurdere videre når man skal kjøpe noe. Da jeg kjøpte båter tok jeg en kjapp utsiling. De med ok pris og tilstand sjekkes grundigere. De med for høy pris utgår. De med "Ta kontakt for pris" utgår, bruker heller kapasiteten på dem som klarer å oppgi pris. Link to post
J-Å Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 19 fot skrev for 2 timer siden: Jeg synes det er rart med alle disse som lager en grundig annonse for diverse, men dropper å ta med prisen i annonsa. Enig i det for vanlige salg, men her er det jo et selskap med en egenkapital, da er den et greit utgangspunkt. Spesielt hvis en stor del av egenkapitalen står i banken. Link to post
LAKA Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 19 fot skrev On 13.10.2024 at 12.08: Pris er jo ganske vesentlig om man skal vurdere å kjøpe noe synes jeg. Det blir jo ganske tungvint om man skal sende henvendelser for å finne ut om det er snakk om 50.000 kr eller 3 millioner. Jeg vil tro salgspris her kan være såpass mye som 8- 10 millioner kroner for selskapet. Båten er neppe verdt mer enn maks et par millioner kroner, men pakken som følger med er nok verdt atskillig mer. Link to post
Rolf Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Fra Fvn.no i august i år: KRISTIANSAND: Siden 80-tallet har den kommunalt eide båten Maarten fraktet turister og fastboende som vil se skjærgården på Sørlandet. Det kan private gjøre like godt som kommunen, mener et flertall i bystyret. – Sett fra mitt ståsted er det ingen kommunal oppgave å drive sightseeing, sier Stian Storbukås, gruppeleder i Frp, et av partiene som står bak vedtaket om salg. I fjor vedtok bystyret å selge unna kommunale selskaper. De budsjetterte med å få inn 179 millioner i år. Noe av det som skulle selges var M/S Maarten, et kommunalt eid selskap som drifter båten med samme navn. Liten interesse Bystyret vedtok også å selge parkeringshuset Kilden. Det ble solgt for 137 millioner til selskapene Christiansholm og Kaage Invest tidlig i juli. Men Maarten har de ennå ikke lykkes med å bli kvitt. Ifølge kommunalsjef for eierskap, Kim Høyer Holum, har de hatt ute en forespørsel hos meglere uten å få noe napp. – Nå må vi avklare hva vi gjør. En mulighet er å selge selskapet på egen hånd, sier Holum. Målet er å få solgt Maarten i løpet av året. Kommunen har ikke gått ut med noen sum for hva de regner med å få for Maarten. Sett fra mitt ståsted er det ingen kommunal oppgave å drive sightseeing, sier Stian Storbukås, gruppeleder i Frp, et av partiene som står bak vedtaket om salg. I fjor vedtok bystyret å selge unna kommunale selskaper. De budsjetterte med å få inn 179 millioner i år. Noe av det som skulle selges var M/S Maarten, et kommunalt eid selskap som drifter båten med samme navn. Maarten frakter cruiseturister og blir leid av bedrifter. Tidligere hadde de også sightseeing-turer gjennom Blindleia. Selskapet hadde inntekter på 3,9 millioner i fjor og et overskudd før skatt på én million. Ifølge daglig leder Liv Karin Aaneland ser det ut til å bli en bra sommer for selskapet. – Det kommer til å bli litt bedre i år på grunn av cruisepassasjerene, sier hun. Om bord i båten jobber blant andre Kim Hæstad som skipper. Han har det som ekstrajobb i tillegg til jobben i Kristiansand Havn. – Det er en fin båt, så jeg håper den blir værende. Det er uheldig om den blir solgt, sier han til Fædrelandsvennen. Men flertallet i bystyret (H, Frp, KrF, Sp, V) mener altså at dette ikke er noen kommunal kjerneoppgave. De venter på at det skal komme en sak til kommunalutvalget der beslutningen blir tatt. Ifølge Høyres gruppeleder, Norunn Tveiten Benestad, er det ikke lagt noen føringer for salget. – Maarten har stått for et viktig tilbud til både fastboende og turister i mange år. Det håper jeg den fortsatt vil gjøre i fremtiden, men under et annet eierskap, skriver hun i en sms til Fædrelandsvennen. Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
hanto1 Svart 15.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2024 Et kommunalt budsjett/ regnskap der det har vært en bi- geskjeft for havna stoler jeg ikke mye på. En privat aktør kan ikke bare ordne kapteiner, kaiplass, slipping, vedlikehold i evt ledig tid i havna. Innntektene er nok korrekte, men stoler ikke på utgiftene i selskapet. Tror ærlig talt ikke dette er drivverdig for en privat aktør uten tilskudd. Link to post
J-Å Svart 15.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2024 hanto1 skrev 1 time siden: Tror ærlig talt ikke dette er drivverdig for en privat aktør uten tilskudd. Nei, det hadde nok vært konkurrenter der hvis det hadde vært attraktivt. Det er nok best å få en oppdatering på egenkapital, og ta utgangspunkt i den. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn