Frivakt Startet 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2024 Jeg skal bytte dieseltanker i båten, og vil samtidig bytte alt av drivstoffslanger i motorrommet. De originale slangene har pressede skrukoblinger. Med nye tanker og litt annet oppsett vil jeg få litt endringer i lengdene på slangene. Jeg kan derfor ikke levere inn de gamle slangene og få laget/presset nye med tilsvarende lengder. Jeg ser derfor for meg at det det blir enklere å kappe slangene mens jeg monterer. Da blir det samtidig praktisk å bruke slangeklemmer, slik at jeg får gjort alt i én operasjon. Men jeg ønsker ikke å redusere kvaliteten på oppsettet, og i hvert fall ikke redusere sikkerheten. Så da blir spørsmålet: Er slangeklemmer en dårligere løsning enn pressede skrukoblinger, eller er det bare litt mindre stilig? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Er vel slangeklemmer i de fleste båter på dieseltilførsel, men bruk 2 stk, av god kvalitet på hvert punkt. Jeg har aldri hatt noe problem med det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Jeg fikk beskjed fra Tess om at doble slangeklemmer skulle være mer enn godt nok for slanger mellom motor og oljekjølere. Så jeg tenkte som deg, at det er mye lettere å tilpasse ombord med slangeklemmer enn pressede koplinger mtp retning på vinklede koplinger etc. Det holdt ett år, så hoppet en av de store slangene av og motoren havarerte. På den nye motoren ble det pressede koplinger og 130 bars slange. Selv om trykk og risiko nok er mindre på dieselsiden, så vil jeg påstå at pressede koplinger og skikkelig slange er er betydelig bedre løsning enn standard slanger og slangeklemmer. Selv om det siste er det enkleste. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Enkle slangeklemmer fungerer nesten alltid, til de fleste formål, og forsikringsmessig så er doble godt nok for sjøvannskoblinger under vannlinjen. Det var en tråd for en god del år siden hvor det ble gjort trykktesting, og slangeklemmer holdt mer enn slangene om jeg husker riktig. Jeg antar at havariet ovenfor muligens skyldes store temperaturforskjeller, samt at oljen gjør slangen glatt. Generelt sett bør slangeklemmer dras over og inspiseres for korrosjon etc regelmessig, kanskje årlig. Og de må for all del ikke strammes for hardt (men hvor mye er "for hardt?" Og hvor lite er "ikke godt nok strammet?") Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 tobixen skrev 48 minutter siden: Jeg antar at havariet ovenfor muligens skyldes store temperaturforskjeller, samt at oljen gjør slangen glatt. Generelt sett bør slangeklemmer dras over og inspiseres for korrosjon etc regelmessig, kanskje årlig. Og de må for all del ikke strammes for hardt (men hvor mye er "for hardt?" Og hvor lite er "ikke godt nok strammet?") Ja, ut fra trykk og temperatur så burde det egentlig ha holdt greit. Men som du sier, olje er glatt og har gode krypegenskaper. Ikke stramme for hardt og ikke for løst, det er vanskelig å sette en standard for dette med forskjellig hardhet på slange og forskjellig utforming på slangeklemmer. Uansett, de pressede koplingene har holdt i 15 år og ser ikke ut til å gi seg med det første. Og det er femten ganger lenger enn slangeklemmeløsningen. Kostnaden er heller ikke mye større, du må bare tilpasse slangene ombord og deretter ta dem med tilbake for pressing. Når det er sagt, så har jeg ikke hatt større problemer med slangeklemmer på dieselslanger. Men pressede koplinger er mer "ordentlig" da synes jeg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arejane Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 I jobben kjenner jeg til en kjedelig sak med diesellekkasje. Et velrenommert firma leverte reservekraftaggregat til et sykehjem. Diesel fra/til utvendig tank ble tilkoplet med doble slangeklemmer på aggregatet. Etter få måneder ble det en dag oppdaget "dieseloversvømmelse", det fløt utover kjeller etasjen, og i bunn av heissjakta. En stygg sak. En slange hadde glidd av stussen, sannsynligvis pga trykk, som bygget seg opp ved test/drift (temperaturstigning). Etter denne hendelsen ble pressede koplinger standarden i det uheldige firmaet. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Komodo Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Frivakt skrev for 1 time siden: Så da blir spørsmålet: Er slangeklemmer en dårligere løsning enn pressede skrukoblinger, eller er det bare litt mindre stilig? Slangeklemmer er et naturlig valg til dette behovet. Det er jo tross alt snakk om et meget lavt trykk, i høyden det trykket du får fra fødepumpa vil jeg tro? En presset kobling er nok bedre, men det forustetter at den er presset av en kompetent person med riktig valg av slange og fittings. Har sett noen pressede koblinger til lavt trykk som har vært direkte dårlige. Så slangeklemme er nok en helt grei løsning, men for at det skal bli bra er det visse ting du bør passe på: Slangen må være av god kvalitet. Nippelen må ha mothakere slik at den ikke blir glatt. Slangen skal gå tregt inn på nippelen, men ikke så stramt at du må utvide den nevneverdig. Dersom slangen er romslig på nippelen må du presse den for mye sammen, og dersom den er for trang ender du opp med å sprenge ut diameteren på slangen, da har gummien en tendens til å krakillere og sprekke opp. Du må ha slangeklemmer av god kvalitet, og de må være riktig for den diameteren slangen har. Hvis du skal bruke to slangeklemmer på en nippel bør nippelen være lang nok, hvis ikke kan det virke mot sin hensikt. hvis du monterer to slangeklemmer, så vri den ene 180 grader slik at skruene kommer diagonalt overfor hverandre. Her har du link til en tråd der jeg testet litt forskjellige slanger og slangeklemmer bare for moro skyld. Ble overrasket over hvor høyt trykk jeg klarte å oppnå kun med slangeklemmer, ikke pressede koblinger: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tobixen Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Takk @Komodo, det var vel den tråden jeg tenkte på :-) Eller kanskje ikke, for jeg husker vagt at noen prøvde å bevise at "doble slangeklemmer er unødvendig, det holder med enkle". Den påstanden kan selvfølgelig ikke bevises gjennom en trykktest, da det er mange grunner til at en kobling med enkel slangeklemme kan feile, selv uten at det er noe signifikant trykk involvert. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Teerex Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Oetiker er vel ofte den enkle veien og gå på permanente slangekoblinger: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Da jeg jobbet på en marina ca. 1980 ble det kjøpt inn utstyr for å presse mansjetter på bensin- og andre lavtrykkslanger. Tror det var etter anbefaling fra Yamaha. Det fungerte veldig bra. Det gjorde også slangeklemmer. Men som sagt, på bensinslanger skulle det krympes på mansjetter. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 index skrev for 11 timer siden: Ja, ut fra trykk og temperatur så burde det egentlig ha holdt greit. Men som du sier, olje er glatt og har gode krypegenskaper. Ikke stramme for hardt og ikke for løst, det er vanskelig å sette en standard for dette med forskjellig hardhet på slange og forskjellig utforming på slangeklemmer. Ikke glem slangenippelen. Når jeg blir blandet bort i noe som ikke gikk bra, så er en veldig stor del av det en installasjon der slangenippel IKKE er tilpasset slangen og selve slangeklemmen er uegnet og strammet for hardt og det er visuell deformasjon. Altså, tre feil pr forbindelse. Dette er veldig amatørmessig og burde være totalt unødvending. Lurt å bruke tid på forlegning også. Min favoritt er hengende slanger og banjo. Horisontale utganger uten supportering variker ikke lenge om de er basert på press eller slangeklemmer... Slettes ingen dårlig løsning å ha press i en ende og slangeklemmer i den andre... men har du ikke slangenippler som passer til slangen og de beste slangeklemmene, så vent til du har riktige deler, før du monterer... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2024 dieselfan skrev for 8 timer siden: Ikke glem slangenippelen. Nei, det skulle ha tatt seg ut! Hos meg var tilsynelatende alt på stell, med slangestusser tilpasset slangen og doble rustfrie slangeklemmer. Men når en 19mm oljeslange hopper av så tømmes motoren utrolig kjapt for olje... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 15.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2024 Hvis det er fra tank til motor hadde jeg nok sovet godt på natta med en kvalitets dieselslange og slangeklemmer.. men skulle det være et ønske om å gjøre det mere seriøst og kostbart kan du jo kjøpe hydraulikkslange og skrukoblinger. De tilpasses på stedet selv om det er litt prakk (greit med ei skrustikke) for å få de montert. https://www.okonomi-deler.no/hydraulikk/slanger-og-kuplinger/kuplinger-skru-og-press/kupling-skru-hunn-rett-m-svivel-1 Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Vær nå obs på at slangeklemmer fins i en rekke forskjellige kvaliteter. Noen er tynne i godset og river opp metallet når de belastes mens andre lar gjengeskruen slippe opp slik at den kan dras over når det blir litt motstand. Men kjøper du slangeklemmer i skikkelig kvalitet og bruker doble enheter (om mulig) så er dette godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 16.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Takk for alle gode innspill og råd! Da har jeg notert at: - Doble slangeklemmer er fint - Pressede skrukoblinger er fint+ - Uansett løsning er kvaliteten på komponentene og arbeidet avgjørende. Likte også forslaget om å kjøpe slangene først, tilpasse lengder i båten og så gå tilbake for å få presset på koblinger. Så får jeg tenke på om det blir det eller klemmer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Frivakt skrev 15 minutter siden: Likte også forslaget om å kjøpe slangene først, tilpasse lengder i båten og så gå tilbake for å få presset på koblinger. Så får jeg tenke på om det blir det eller klemmer. Om du gjør det, kjøp deg en sånn smal malingstusj så du får markert retning på etventuelle nipler med bend. En liten strek på bend og slange, så får du slanger som ligger fint uten krøll på. Du klarer deg jo sikkert helt fint med slangeklemmer også, men pressede koplinger gir litt mer "style" synes jeg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.