Jump to content

VP D4, sjekke injektorer/dyser eller ikke?


blue moon

Recommended Posts

Jeg har to av disse motorene, 2008 modeller som nettopp har passert 1800 problemfrie timer.

 

De ryker ikke og oppnår riktig turtall, fyller kun diesel der jeg vet det er bra, samt bytter filter en gang i sesongen,

men jeg liker forebyggende vedlikehold. Samtidig hører jeg slagord som ikke skru på noe som virker..

 

Så jeg er litt i tvil, er det en enkel sak og nappe ut disse og sende til sjekk nå som båten likevel står i opplag?

Kjølevæske må i så fall ikke tappes? Tidligere D4/6 hadde jo problemer med disse, men utifra mine årsmodeller og timer vil jeg tro mine er utenfor faresonen eller "har gått seg til"

Likevel lurt å få dem sjekket? Hvem i tilfelle har godt rykte på seg for en slik sjekk?

 

Eller går de fint 1800 timer til?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
bellen skrev for 3 timer siden:

Om alt virker normalt, så ville jeg ikke nappet dem ut. Ta heller en måling på returdieselen fra injectorene mens dem står i motoren. Er alle tilnærmet like, så hadde jeg ikke rørt dem. 

Hvorfor mener du at returdiselen har betydning. Grunnen til at jeg spør er at en hos meg skilte seg ut og verkstedet sa at dette hadde ingen betydning, med tanke på motorhavari.

Link to post

Ijektorer blir slitt. Spesielt utsatt er dysespissene. Jeg ville fått dem sjekket. Har selv god erfaring med Minges i Trøgstad. Jeg gjorde resten av jobben selv (FNM 225 hk 5 syl). Alle dysespissene var modne for utskifting. Kontroll og overhaling koster rundt halvparten av nye injektorer.

 

Neste ut med injektorsjekk og overhaling hos meg er bilen (Volvo V50) som har feilkode fra en ejektor.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Bare for ordens skuld, min motor er fra 2007 oh har gått 1800 timer. De var som nye iföllge utskriften jeg fick.

kjörer 80% procent avtiden rundt 1200 omdreininger oh har aldri sett vann eller dieseldjur i filtren eller ved tappning fra tank.

Grunnen til at jeg fick sjekket dem, var en förklaring på at om en höytrykksinjektor ikke sporer som den skal kan den skäre hull i stempelet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...