oddu Startet 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2024 Hei. vurderer å kopiere løsningen med å bruke en svanehals til tav ned til vinsj montert under dregg luke. Er det noen som kan sende meg et bilde av hvordan den er montert, eller kan forklare litt? Prøver å gjøre litt research her før jeg handler, er jo litt fallhøyde😉 Sitér dette innlegget Link to post
m0rgankan3 Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Hei, har disse bildene som viser litt Her er det saget ut større hull, har vært litt problemer med at tauet pakker seg. Denne platen monteres for ikke slippe inn vann. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 m0rgankan3 skrev 30 minutter siden: Her er det saget ut større hull, har vært litt problemer med at tauet pakker seg. Først og fremst; flott illustrasjon og gode bilder du har lagt ved her Men med forbehold om at det er noe jeg har misforstått, denne løsningen ser ikke helt trygg ut for meg. Ut fra den øverste illustrasjonen din ser det ut som om du har et vanntett rom som skilles av med den platen som er tegnet som lilla. Ved å sage et hull i den plata vil så vidt jeg forstår hele bunn av båten kunne fylles med vann. Ser jo selvsagt dilemmaet med lav fallhøyde for ankertauet, så jeg skjønner jo at det må løses på en eller flere måter. En bekjent spurte meg i sommer om råd for å installere ankervinsj i en Uttern daycruiser med påhengsmotor. Tittet litt på løsninger, og litt på hvordan en annen båt i havna har gjort det. For det første ville jeg valgt en annen type vinsj. Denne vinsjen sitter nede i rommet, og den lave plasseringen av kabelaret vil stjele av fallhøyden. Med en slik type vinsj vil man vinne litt mer høyde: Det vil også være en fordel å bruke kjetting, den tårner seg ikke opp på samme måte som tau. Rustfri kjetting er dyrere, men den er også glattere enn galvanisert kjetting, og sklir bedre ut framfor å tårne seg. Men også på den Utternbåten (husker ikke hva den het, men tror den var ca 21 fot) var det problemer med høyden i dette rommet, så her var det også snakk om å ta hull i den plata som danner "gulvet" i rommet. Men ut fra sikkerhetsshensyn anbefalte jeg ham en annen måte å løse det på. Det gikk ut på å støpe en fordypning i glassfiber og støpe inn i gulvet. Løsningen min ville være å lage et avstøp av ei murerbøtte i glassfiber, ta ut et hull i gulvet, og støpe inn denne "bøtta". Da får man en fordypning i ønsket størrelse, og rommet forblir tett mot resten av båten ved uønsket vanninntrengning. Det vil også bli lettere å holde rent. I tillegg vil man få et avgrenset areal hvor kjettingen legger seg, slik at den ikke kan rase rundt i dette rommet og lage floker og ugagn. I bunn av denne bøtta ville jeg lagt inn en perforert plate slik ikke kjettingen blir permanent liggende i en vannpytt, for det vil bli dratt inn litt vann ved bruk. Det kan selvsagt også legges inn en slange for å lense ut den vannskvetten, evt. en nippel i bunn for å drenere den ut. Mange løsninger her Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
m0rgankan3 Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Komodo skrev 2 minutter siden: Men med forbehold om at det er noe jeg har misforstått, denne løsningen ser ikke helt trygg ut for meg. Ut fra den øverste illustrasjonen din ser det ut som om du har et vanntett rom som skilles av med den platen som er tegnet som lilla. Ved å sage et hull i den plata vil så vidt jeg forstår hele bunn av båten kunne fylles med vann. CAD bildet er fra Askeladeen, det er en C83. Alt dette er originalt fra dem. Hullet er egentlig mye mindre så dette er forbedringen de har laget. Original løsning. Ikke så mye bedre denne med tanke på vanninntregning. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Vel, originalt og originalt fru blom. Tenker Askeladden har gjort en slik løsning for å løse problemet på kortest mulig tid. Ombyggingen vil gjøre en endring fra hvordan båten opprinnelig er konstruert, og hva som er forutsetningen til at de klistrer på et CE-merke. For meg ser det ut som om begge løsningene lager en åpning mellom det rommet som vinsjen monteres i, og rett ned i bunn av båten. Dette vil helt sikkert fungere bra under normale omstendigheter, men i et ekstremt tilfelle der det blir vanninntrengning i dette rommet, så vil dette gå rett ned i skutebunn. Med min løsning vil det fremdeles dette rommet være vanntett mot resten av båten. Forutsatt at jeg har forstått konstruksjonen riktig. Men det var i alle fall slik jeg så at den Utternbåten var laget, derfor ideen om å støpe inn en fordypning i gulvet som kjetting/tau kan legge seg i. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
-morten- Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 27 minutes ago, Komodo said: Vel, originalt og originalt fru blom. Tenker Askeladden har gjort en slik løsning for å løse problemet på kortest mulig tid. Ombyggingen vil gjøre en endring fra hvordan båten opprinnelig er konstruert, og hva som er forutsetningen til at de klistrer på et CE-merke. For meg ser det ut som om begge løsningene lager en åpning mellom det rommet som vinsjen monteres i, og rett ned i bunn av båten. Dette vil helt sikkert fungere bra under normale omstendigheter, men i et ekstremt tilfelle der det blir vanninntrengning i dette rommet, så vil dette gå rett ned i skutebunn. Med min løsning vil det fremdeles dette rommet være vanntett mot resten av båten. Forutsatt at jeg har forstått konstruksjonen riktig. Men det var i alle fall slik jeg så at den Utternbåten var laget, derfor ideen om å støpe inn en fordypning i gulvet som kjetting/tau kan legge seg i. Helt enig! Er forøverig veldig fornøyd med Askeladden nr.3 veldig robust og solid konstruksjon. De fleste båter med lav hekk og utenbordsmotor er ikke veldig egnet for ankerspill på hekken. Hadde aldri turt å skjære ut den plata som det referers til her. Det blir på en måte en liettvindtløsning, ser ikke veldig bra og robust ut heller, med kanter og vinkler. Båten min er ihvertfall uegnet da badeplattform og akterdekk er flush. Måtte fått støpt en egen kasse som var tett i såfall men bruker håndmakt de veldig få gangene jeg dregger! vi har 2,5m flo og fjære også, så ikke mange steder det er egnet å ligge mot land Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
oddu Svart 16.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Takk alle for bilder og kommentarer. Bildene var akkurat det jeg var på utkikk etter. Og til deg Kommode, det var faktisk løsningen jeg tenkte med å lage et boks/bøtte med fals som jeg skrur/støper inn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.