Jump to content

Biltema momentnøkkel, låst?


ttyridal

Recommended Posts

Med fare for å fremstå ekstremt inkompetent ?

 

Jeg får ikke Biltemas momentnøkkel (10-241) til å virke (tror jeg)  selv på minimum (40nm) kan jeg dra til i det uendelige uten at den "glipper"/klikker. 

Utfra youtube forventer jeg en ganske tydelig feedback på at nøkkelen "gir seg" ved oppsatt moment. Denne virker mer som en skralle.

 

Jeg drar i retning anngitt på nøkkelen (kan snus, for links gjenger)

 

Er det noen slags lås på den? Andre mulige brukerfeil?

Link to post
8 minutes ago, Skamklipt said:

Denne må dyttes på plass igjen for å låse.

 

Ja, det har jeg gjort :)

 

Hvor tydelig "klikk" skal det egentlig være? Jeg forventer lissom at enden av armen skal bevege seg typ 5 cm i det momentet overskrider grensen

Link to post
ttyridal skrev 30 minutter siden:

Jeg forventer lissom at enden av armen skal bevege seg typ 5 cm i det momentet overskrider grensen

 

5cm var drøyt, det er bare snakk om noen mm. Men du skal både høre og kjenne klikket. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har samme selv  og den funker utmerket.

"pipefestet" kan jo trykkes igjennom til andre siden, men du har jo også den lille sorte hendelen som velger retning. Sikker på at den ikke er i en slags midt stilling ? Har opplevd på noen vanlige skraller at denne hendelen setter seg og blir treg.

Lykke til.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
1 hour ago, StorStas said:

Kan det være at du bare skal feste pipa på den andre siden og så vri den lille "vippebryteren" over så "dreieretningen"

 

Godt tips, men hadde styr på det 

4 hours ago, ttyridal said:

Jeg drar i retning anngitt på nøkkelen (kan snus, for links gjenger)

 

 

Tok den med tilbake og fikk en ny - nå har jeg klikk.. eller "knepp" - var mindre enn jeg hadde forventet meg, men ja, både hørbart og merkbart. 

 

Konkluderer med at noe var galt med den forrige :)

Link to post
ttyridal skrev for 4 timer siden:

 

Godt tips, men hadde styr på det 

 

 

Tok den med tilbake og fikk en ny - nå har jeg klikk.. eller "knepp" - var mindre enn jeg hadde forventet meg, men ja, både hørbart og merkbart. 

 

Konkluderer med at noe var galt med den forrige :)

Husk å skru ned nm til bånn etter du er ferdig, slik at ikke fjæren står i spenn. ? 

Link to post
TrikkerN Lønning skrev 1 time siden:

Husk å skru ned nm til bånn etter du er ferdig, slik at ikke fjæren står i spenn. ? 

 

Ja det er lurt, men allikevel har det vanligvis minimial påvirkning på nøyaktigheten.

 

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev for 6 timer siden:

 

Ja det er lurt, men allikevel har det vanligvis minimial påvirkning på nøyaktigheten.

 

 

 

Vi opplevde relativt stor forskjell på de som hadde glemt dette der jeg jobbet før, under den årlige kalibreringen. Spesielt på de fra 0-30nm. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...