ttyridal Startet 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2024 Med fare for å fremstå ekstremt inkompetent 😅 Jeg får ikke Biltemas momentnøkkel (10-241) til å virke (tror jeg) selv på minimum (40nm) kan jeg dra til i det uendelige uten at den "glipper"/klikker. Utfra youtube forventer jeg en ganske tydelig feedback på at nøkkelen "gir seg" ved oppsatt moment. Denne virker mer som en skralle. Jeg drar i retning anngitt på nøkkelen (kan snus, for links gjenger) Er det noen slags lås på den? Andre mulige brukerfeil? Sitér dette innlegget Link to post
Skamklipt Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Det er en "halvmåne" på enden av skaftet som du vipper ut og trekker ut når du skal justere moment. Denne må dyttes på plass igjen for å låse. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 16.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 8 minutes ago, Skamklipt said: Denne må dyttes på plass igjen for å låse. Ja, det har jeg gjort :) Hvor tydelig "klikk" skal det egentlig være? Jeg forventer lissom at enden av armen skal bevege seg typ 5 cm i det momentet overskrider grensen Sitér dette innlegget Link to post
Skamklipt Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Ja, det er ganske umulig å ikke få med seg klikket, det både høres og kjennes tydelig (men det klikker bare en gang, og du kan fortsette å dra etter klikket). Høres ut som din kanskje er defekt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Jeg har hatt samme nøkkel i mange år, og den klikker tydelig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 ttyridal skrev 30 minutter siden: Jeg forventer lissom at enden av armen skal bevege seg typ 5 cm i det momentet overskrider grensen 5cm var drøyt, det er bare snakk om noen mm. Men du skal både høre og kjenne klikket. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trawler 42 Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Har samme selv og den funker utmerket. "pipefestet" kan jo trykkes igjennom til andre siden, men du har jo også den lille sorte hendelen som velger retning. Sikker på at den ikke er i en slags midt stilling ? Har opplevd på noen vanlige skraller at denne hendelen setter seg og blir treg. Lykke til. Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
StorStas Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 I bruksanvisningen står det "Når man bruker momentnøkkelen for å løsne, er den sperret." Kan det være at du bare skal feste pipa på den andre siden og så vri den lille "vippebryteren" over så "dreieretningen" snur? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Nei, det er klart, brukes nøkkelen 'feil vei', blir det ikke mye klikk. Jeg har en tilsvarende sak fra SnapOn, og den har låst seg. Så selv premium verktøy kan feile. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 16.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 1 hour ago, StorStas said: Kan det være at du bare skal feste pipa på den andre siden og så vri den lille "vippebryteren" over så "dreieretningen" Godt tips, men hadde styr på det 4 hours ago, ttyridal said: Jeg drar i retning anngitt på nøkkelen (kan snus, for links gjenger) Tok den med tilbake og fikk en ny - nå har jeg klikk.. eller "knepp" - var mindre enn jeg hadde forventet meg, men ja, både hørbart og merkbart. Konkluderer med at noe var galt med den forrige :) Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Flott ! Saken løst. Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Muren Motorsport Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Da har den sikkert blitt kalibrert å stempla OK,før den kom ut i hyllene.eller.. nei.. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 ttyridal skrev for 4 timer siden: Godt tips, men hadde styr på det Tok den med tilbake og fikk en ny - nå har jeg klikk.. eller "knepp" - var mindre enn jeg hadde forventet meg, men ja, både hørbart og merkbart. Konkluderer med at noe var galt med den forrige :) Husk å skru ned nm til bånn etter du er ferdig, slik at ikke fjæren står i spenn. 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Muren Motorsport skrev for 4 timer siden: Da har den sikkert blitt kalibrert å stempla OK,før den kom ut i hyllene.eller.. nei.. Ja, ikke sant Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 TrikkerN Lønning skrev 1 time siden: Husk å skru ned nm til bånn etter du er ferdig, slik at ikke fjæren står i spenn. 😊 Ja det er lurt, men allikevel har det vanligvis minimial påvirkning på nøyaktigheten. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TrikkerN Lønning Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Teerex skrev for 6 timer siden: Ja det er lurt, men allikevel har det vanligvis minimial påvirkning på nøyaktigheten. Vi opplevde relativt stor forskjell på de som hadde glemt dette der jeg jobbet før, under den årlige kalibreringen. Spesielt på de fra 0-30nm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.