Jump to content

Endelig på vannet igjen!

Trawler 42

Recommended Posts

Da var skuta endelig flytende igjen.

Mangler 4 dager på et år siden høst stormen tok brygger og båt med på tur.

Verksted fant at impeller på bb motor var gåen, så jeg var ute og fant en ny til dem ombord. Blir vel å hente den hjem til sin faste plass ved flytebryggen, som nå er erstattet av en større og mer solid brygge.

Skuta skal dekkes for vinteren og går ut på det åpne marked for en med tiltakslyst og evne til å få en flott skute ut av dette emnet.

Min båtglede har fått seg et skudd for baugen og når enkelte instanser gjør det så vanskelig som mulig for en uheldig kar, blir det ikke bedre.

Har kommet til at alder og evne gjør at vi dropper båtlivets gleder for denne gang. Må eventuelt bli en 17-19 fot påhengsbåt med vindskjerm-kalesje og henger.

20241016_112319.jpg.744fc4590a0fde2d609a0210053f6bc7.jpg

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Trist at lysten forsvant, det er jo en veldig praktisk båt for voksne folk du har der. Inngang over badeplattform, du kan gå oppreist rundt hele båten etc. Sånn sett greier å håndtere enn en påhengsbåt. Men hvis gnisten ikke er der, så er det vel like godt å la den gå videre og tenke litt over hva man skal bruke fritiden på fremover. 

Men ta deg nå en god og lang dag på sjøen først, det kan jo være at det ligger noe og ulmer fortsatt langt der inne;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei Index !

Må innrømme at for øyeblikket er nok gnisten slukket desverre.

Har vært på AFP et par år nå og så frem til litt mer opp pussing av skuta.

Så kom dette uhellet og selv om mesteparten gikk på forsikringen så var det noen ting som takstmann sa ikke dekkes da det ikke hadde sammenheng med opprinnelig skade. Dypt uenig, men hva skal man gjøre ?

Ekstra utgiftene måtte gå av oppsparte midler som var tiltenkt helt andre formål, så nå koster det mer enn det smaker.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Trawler 42 skrev 1 minutt siden:

Dypt uenig, men hva skal man gjøre ?

Bite det i meg og prøve å ikke irritere meg over det er min strategi. Om man lar de negative tankene feste seg så er de ikke lette å bli kvitt igjen. Og man straffer seg selv mye mer enn man straffer takstmannen og de andre involverte. 

Om det koster mer enn det smaker så har du heldigvis en båt som har en god verdi, så du kan få frigitt midler til andre ting. Men jeg ville uansett ha gjort så mye som mulig for å få den mest mulig presentabel før salg, for å få en pris som du fortjener. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har valgt å la irritasjonen fare, og se fremover. Så helt enig med det du skriver.

Vil gjøre det jeg kan når vårpussen kommer, så får vi se hva den kaster av seg. :thumbsup:

Trawler 42 skrev for 6 timer siden:

Har valgt å la irritasjonen fare, og se fremover. Så helt enig med det du skriver.

Vil gjøre det jeg kan når vårpussen kommer, så får vi se hva den kaster av seg. :thumbsup:

Det er en tid med alt!

Båten så veldig kjent ut, men ser du holder til i samme trakter som meg. Så det er kanskje ikke så rart ?

Er det mye som må gjøres fremover?

Hei Trikkern !

Har nok sett meg om du  trives rundt Bragdøya og Langøya. Tilbrakte sommeren ifra barnsben av i Far og Mors hytte på Svendsholmen like ved.

Maskinelt er skuta i orden, brukte nyoverhalte ble satt inn ved Vestkaien verft i Hirtshals og har ikke gått mange timene.

Alt elektrisk ble skiftet ut i Hirtshals også og skipselektrikkeren jobbet for mer enn motorene kostet. De gamle var helt ut tært pga feil ved el anlegget ombord. (forrige eiers opplegg)

All teak ble byttet ut og i tillegg lagt på fly hvor det bare var malt dørk den gang. All teak i 10mm og laget etter mal og limt på plass. Ingen skruer og plugger mer.

Det har blitt lekasje inn i salongen fra flybridge, noe som kanskje skylles nater som har sluppet ??

I overgang fra glassfiber til treverk har det blitt frostspreng og vann intrenging. Treverk under kjenner jeg ikke tilstand på, men har nok fått noen fuktskader.

Ellers er det kosmetisk, maling og lakking/oljing av rekker og riper.

Skuta har ankervinsj med kjetting fremme og med fjernkontroll og tauverk bak.

Hentet skuta i dag og fikk plassert den i sin faste "bås".

Der skal den tilbringe vinteren under krympeplast. Flytebryggene er byttet ut med større og lengre enheter, så man får håpe de kan ligge på plass denne gangen.

Honduras skrev 6 minutter siden:

Har du tatt en runde med båtadvokaten her? Kan være han kan hjelpe deg med å komme igjennom hos forsikringsselskapet. Du kan jo starte med å gi ham din side av saken ?

Det har jeg gjort for en liten stund siden. Men ser ut til at man noen ganger bare må ta det som det er og gå videre.

Hvem vet, kanskje man ombestemmer seg når neste sesong nærmer seg ! :usikker:

Er det lurt med krympeplast på en såppas gammel skute med allerede fuktproblemer? Jeg tenker denne trenger god lufting, hvis ikke blir vel tilstanden bare værre?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Trawler 42 skrev for 7 timer siden:

Det har jeg gjort for en liten stund siden. Men ser ut til at man noen ganger bare må ta det som det er og gå videre.

Hvem vet, kanskje man ombestemmer seg når neste sesong nærmer seg ! :usikker:

Det er nok det beste ja. Ikke dvele så mye med det som har vært, bare børste grumset av skuldrene og gå fremover.

Nå ligger jo båten igjen og alt er i orden, så da er det tiden for å bli kjent med den igjen. Sette seg ned med en kaffekopp og fundere litt, rydde og stelle og fundere. Så får tiden vise om det blir takk for nå eller en ny sesong. Det er flott at man har et valg, i det minste. Og uansett hva du velger så går livet fremover, med nye opplevelser. 

-morten- skrev 34 minutter siden:

Er det lurt med krympeplast på en såppas gammel skute med allerede fuktproblemer? Jeg tenker denne trenger god lufting, hvis ikke blir vel tilstanden bare værre?

Sant det, men jeg har lufteventiler til krympeplast liggende og planen er  å sette inn avfukter. Nå blir ikke hele skuta dekket med plast, kun overbygg og "Svaleganger". Regner med at det blir god lufting.

index skrev 26 minutter siden:

Det er nok det beste ja. Ikke dvele så mye med det som har vært, bare børste grumset av skuldrene og gå fremover.

Nå ligger jo båten igjen og alt er i orden, så da er det tiden for å bli kjent med den igjen. Sette seg ned med en kaffekopp og fundere litt, rydde og stelle og fundere. Så får tiden vise om det blir takk for nå eller en ny sesong. Det er flott at man har et valg, i det minste. Og uansett hva du velger så går livet fremover, med nye opplevelser. 

Det blir nok noen kaffekopper ja. :fniser:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...