Jump to content

Askeladden P66 med DF140, stålpropell anbefalinger?

TDV

Recommended Posts

Hei

Nylig kjøpt og stolt eiger av 2014 P66 med DF140.

Ønsker å montere stålpropell 

Noken her med P66 og stålpropell? 
Størrelse om noken har prøvd.

PXL_20241004_171709494.jpg.8a03fe2de602f66efe1ba1172d07614d.jpg

Kommentar fra moderator:
Tittelen, som var "P66 Stålpropell anbefalinger?", er redigert av moderator.
Alle må vennligst gjøre seg kjent med reglene før man poster.

hva slags propell har du nå og hva gir den av turtall/fart? 

Virker som at det er temmelig vanlig at disse motorene kjøres med propell som er for stor for båten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Disse Suzuki motorer funger best med original Suzuki stålpropell, spesielt på litt tyngre båter som din. 

Jeg har 3x14x20" på min Antares 650, antar du skal ha en propell med omtrent samme stigning. 

Hvis du ikke får tak i original Suzuki i Norge så er denne PowerTech propellen tilnærmet identisk. De kan skaffe 19 og 21" også, men de får du ikke returnert. 

https://www.winrace.no/staal/powertech-lnt-3-bl

Jeg kan støtte @abbor i at de har gode propeller der. Jeg kjøpte min firebladers der til en "feilgiret" (eldre modell) undervannshus da jeg måtte bytte etter nærkontakt med en tømmerstokk. Det tok en halv evighet å finne riktig propell, men da den satt, så satt den skikkelig. Jeg er veldig glad i firebladers, både på aksellerasjon og ikke minst svingegenkaper.

• 3 måneder senere...

Hei Beklager seint svar

Stod en 3*14*19 på den

Går en smule over maks turtall. 

Lest litt i askeladden tråder. Der p66 blei levert med 3*14*21. 

Nokre blei levert med 3*14*19 pga manglende leveranser. Der har eg fått en med 19 pitch.

Har montert en 3*14*19 Solas HR titan. 

Underverker i sving. En liten anelse tyngre å drive. 

Er på leit etter 3*14*21 stålpropell.

Om opprinnelig prop ga turtall en smule over maks, og ny propell en anelse tyngre å drive, så tenker jeg 2" opp i stigning fort blir i tyngste laget

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har en Powertech LNT 3x14x21 liggende, kjøpt av mastiff som igjen har kjøpt av abbor. Endte med en 4x13,75x19 trophy plus på min, så LNT er til overs.

LNT oppfører seg identisk med suzuki alu 3x14x21 på alle turtall, med identisk fart og forbruk, på min båt. Trophy'en gav 100rpm mer i toppen.

• 1 måned senere...

Har testet følgende

3x14x19 org Alupropell. For lett

3x13 3/4x19 Solas HR Titan rustfri. For lett. En smule tyngre enn org alu.

3x14x20 org suzuki rustfri. Den passer perfekt inntil videre. Fikk ned marsjturtall. Topturtall 200 rpm ned. Samme toppfart. 

Har Liggende til å prøve en 3x14x21 orginal alupropell senere. 

Originale Suzuki 3x14x20 stål og 3x14x21 aluminium gir tilnærmet samme turtall og hastighet på flatt vann. Med stålpropellen kan motoren trimmes mye mer ut og den griper mye bedre i krappe svinger. Stål fungerer også mye bedre når det er litt sjø. Har prøvd begge på 3 forskjellige båter, stål føles alltid betraktelig bedre. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...