Jump to content

Bavaria 30cruiser -Erfaringer


seilbåt

Recommended Posts

Det er uten tvil mye båt for pengene, og plassmessig må du bare dra og se på båten.

 

Men for min del, så er det ikke noen båt som applauderer til meg. Noe av de tingene jeg genrelt ikke liker på flere nye båter er mye detaljer som i hvertfall jeg irriterer meg over. Bl.a. så synes jeg spesielt 30-fotere ikke bør ha et fastmontert bord i cockpiten som det ikke går an å fjerne. Plasseringen av winchene er greit, men jeg synes de ofte er for underdimensjonerte på mange båter. Plassering av storseilskjøtet på hyttetaket har jeg heller ikke sansen for. Jeg skjønner godt at de har gjort det slik av plassmessige hensyn, men jeg synes storseilskjøtet skal være tilgjengelig for romannen. Synes generelt at B30 bar for mye preg av hastverksarbeide, bl.a. la jeg merke til at flere innredningsdetaljer var for dårlig behandlet slik at det var fargeforskjeller rundt omkring. Fugingen av teaken i cokcpiten var generelt dårlig + div. andre småting.

 

Jeg har ikke seilt båten så jeg vet ikke hvordan den oppfører seg, men det er nok ingen tvil om at det er en båt som gir mye for pengene hvis man bare skal ha en tur/familieseiler, men for den prisen som båten koster ferdig, så finnes det også mange spennende bruktbåtalternativer som ofte er betydelig bedre utrustet (ok, finnes også de som er utrustet med gammelt verdiløst utstyr), ofte også med ny motor, bra seilgarderobe osv. Jeg ville derfor også vurdert de, selv om det selvfølgelig kan være fristende for mange å kjøpe en ny båt med garanti osv. Husk også at det ofte følger endel barnesykdommer.

 

Når det er sagt, så virker det for meg som de fleste Bavaria-eiere er fornøyd med båtene.

Link to post
Share on other sites

Jeg leste et innlegg er på BP for en stund siden skrevet at en som hadde seilt og testet B30. Han hadde en del synspunkter på båtens seilegenskaper. Klarer bare ikke å finne det igjen. :headbang:

Jo da jeg har bygge nummer en av 30 cruisern, og har vell erfaring med det meste vedrørende båten.

Seilegenskapene kan jeg bare si att den går som rakkern på kryss men setter seg på rompa på platt lens, dette er naturligt med tanke på skrog formen. Kan ikke si att jeg har lest noen erfaringer verørende seilegenskapene her inne tidligere men det er klart jeg kan misset det.

 

Har sendt "seilbåt" mitt nummer på IM så han kan godt slå på tråden så kan man enklere utdype fordeler og nakk deler enklere.

Link to post
Share on other sites

Har sendt "seilbåt" mitt nummer på IM så han kan godt slå på tråden så kan man enklere utdype fordeler og nakk deler enklere.

Jeg synes du burde dele dette med oss alle jeg Joelle, det er jo et forum for utvekslinger?

 

Og Bavaria debattene har jo revet med mange før.....

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du burde dele dette med oss alle jeg Joelle, det er jo et forum for utvekslinger?

 

Og Bavaria debattene har jo revet med mange før.....

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Det er mange detaljer en eventuell båt kjøper vil og trenger og få svar på, og jeg trur att det er enklere for han att snakke live med en person og få svaren med en gang en att det skall bli tolknings spørsmål og synsing i en åpen tråd. Jeg har i prinsipp lagt in allt i erfarings data basen og under linken "har planer om vintern 2005". det er ikke noen hemligheter men som sagt litt enklere og forklare over telefon
Link to post
Share on other sites

Og Bavaria debattene har jo revet med mange før.....

Vi trenger neppe enda en debatt.

Øhh ;hæ?

 

Skal vi legge ned forumet også nå da.. ?

Vi trenger neppe enda en debatt om Bavaria og hvor bra/dårlige disse er (men Barsk II er visst ikke ferdig med å diskutere)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Vi trenger neppe enda en debatt om Bavaria og hvor bra/dårlige disse er (men Barsk II er visst ikke ferdig med å diskutere)

Som jeg ser det forutsetter du da tre ting:

1. Det har ikke kommet nye erfaringer med Bavaria

2. Det er ikke noen nye eller gamle medlemmer her som har meninger

3. Bavaria har ikke gjort endringer på sine produkter

 

Jeg synes Bavaria har seilbåter som gir masse båt for pengene. Bra kvalitet sammenlignet med mange andre rimelige båter, bra bruktverdier og seilegenskaper som er OK for de fleste. Totalt sett masse båt for pengene etter min mening. At Bavaria også gjør saker som ingen andre har gjort før er interessant. F.eks da de lanserte Bavaria 30: de sa at de skulle ha en båt som kan konkurrere med alle de gamle (for?) dyre bruktbåtene som selges. I Sverige mener en del at dette har presset prisene på 80-talls båtene ned.

 

Jeg har tidligere skrevet at jeg tror at en av årsakene til at Bavaria selger så mange båter som de gjør må være at markedet opplever at dette er bra båter. Jeg tror også at disse rimelige seilbåtene med masse bovolum, OK seilegenskaper og mye båt for pengene er vår tids familiesnekke - omtrent som Nidelv 24 for 30 år siden. Man får komfort og egenskaper som mange har råd til, og det øker gleden over sjølivet for mange.

 

Naturligvis kan man alltid si at det er saker man ikke liker eller liker - som f.eks. at storseilskjøtet sitter på rufftaket eller at fugene ikke er så bra som man selv forventer i innredningen. Det er jeg helt enig i - men vil ha man ha en båt akkurat etter egen smak - ja da får man vel kjøpe noe annet da - enten brukt eller nytt.

Link to post
Share on other sites

(men Barsk II er visst ikke ferdig med å diskutere)

Hva behager? Du trenger ikke være med du hvis du har problem med ytterligere (seil)båtdiskusjoner.

Har du lest mine tidligere innlegg siden du er så forutinntatt om hva jeg ønsker, Lars Herman?

 

Jeg er f.eks. veldig nysgjerrig på rorgrep på Bavaria 30 kontra deres 31 utgave for 4-5 år siden. + en hel rekke andre ting. Bavaria endrer jo modeller veldig ofte, da synes jeg det er interessant å vite om tekniske endringer, opplevelser mm.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Hva behager? Du trenger ikke være med du hvis du har problem med ytterligere (seil)båtdiskusjoner.

Har du lest mine tidligere innlegg siden du er så forutinntatt om hva jeg ønsker, Lars Herman?

 

Jeg er f.eks. veldig nysgjerrig på rorgrep på Bavaria 30 kontra deres 31 utgave for 4-5 år siden. + en hel rekke andre ting. Bavaria endrer jo modeller veldig ofte, da synes jeg det er interessant å vite om tekniske endringer, opplevelser mm.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

En bekjent av oss har en Bavaria 34 som jeg mener å huske har forlenga ror - den har vært seilt en del i regattaer.

Da vi leide Bavaria 32 opplevde jeg at denne båten hadde betydelig bedre rorgrep enn Oceanis 311 og Oceanis 331 som jeg opplevde som litt krevende å seile på grensen fordi de så fort sugde luft fra roret. Bavaria 32 har masta ganske langt fremme - så det er viktig å være obs på dette om man rever storseilet og har fullt forseil - da kan båten duppe baugen og suge luft på med roret (been there done that)

Link to post
Share on other sites

Hva behager? Du trenger ikke være med du hvis du har problem med ytterligere (seil)båtdiskusjoner.

Har du lest mine tidligere innlegg siden du er så forutinntatt om hva jeg ønsker, Lars Herman?

Jeg beklager hvis jeg har fornærmet deg, det var faktisk ikke meningen. Problemet er bare at tastaturet noen ganger skriver noe annet enn det hjernen tenker. :blush: Jeg har ikke noe imot flere seilbåtdiskusjoner, tvert imot! Problemet var bare at jeg feiltolket ditt innlegg. Jeg forstod det slik at du ønsket flere ørkesløse diskusjoner om Bavarias kgenerelle kvalitet, og de trenger vi ikke flere av. De ligger på nivå "faren min er sterkere enn faren din!" Jeg skjønner nå at du ikke mente det slik.

 

Seilegenskapene til B30 vet jeg ikke så mye om, men jeg syns de har puttet for mye inn i båten, og det går da på bekostning av lagringskapasitet. Hvis man skal en familie på tur i en uke eller tre, blir det nok mange bagger i sofaen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Seilegenskapene til B30 vet jeg ikke så mye om, men jeg syns de har puttet for mye inn i båten, og det går da på bekostning av lagringskapasitet.

Det er første gangen jeg har hørt denne påstanden om at fabrikken har puttet for mye inn i båten... jeg som trodde at Bavaria ble levert helt ribbet jeg da :lol::lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det engelske båtbladet "Yachting Monthly" har i utgaven fra september 2005 en grundig sammenligning mellom Legend31 og Bavaria30 og i denne testen vinner Bavaria30 klart. Det står detaljert om båtene og mye positivt om Bavaria30.

 

Jeg vet jeg har sett en test også i et annet båtblad og lurer på om det var et av de svenske båtbladene.

 

Bavaria31 er nevnt i denne tråden og denne båten har ord på seg for å broache lett - ingen god/gunstig følelse for familien? Båten er testet i Seilmagasinet septemer 1999. Som abonnent på Seilmagasinet får man tilgang til alle testene de har gjort (på nettet). Vel verdt pengene, men nevn gjerne mitt navn hvis du/dere melder dere inn så får jeg vervepremie! Ikke ulovelig reklame dette vel? :smiley:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Litt OT kanskje, men jeg kan ikke se noen grunn til at det ikke går an å diskutere en båt her samtidig som den som har behov for det snakker direkte med den eller dem som har slik båt. I min egen båtjakt har jeg hatt veldig stor nytte av å lese gamle diskusjoner og delta i noen pågående, samtidig som det har vært veldig greit å snakke direkte med noen som faktisk eier lik eller lignende båt og som kan fekte med armene når de snakker, og peke og demonstrere i båten sin.

 

Uten at jeg ønsker å fornærme noen på båtplassen.no må jeg nok si at de mest interessante nettdiskusjonene har vært på brukerforum for de enkelte båtyper. (Båtplassen.no er derimot en liten gullgruve med hensyn til informasjon om utstyr.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...