Jump to content

Fins det et lurt knep for å skjøte to tau uten knuter og spleising?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg tror vel egentlig ikke det går an, men sånn er greia: Når vi fisker hummer, kan dyben variere mellom 10 og opp mot 40 meter. Jeg har 40 m tau på teinen, men det hadde vært veldig greit å kunne forlenge og forkorte tauet ved behov. Det ene settet med teiner har to tau, et på 25 og et på 15 meter, og jeg trekker fra og legger til tau ved å trekke det igjennom en spleiset løkke på det andre tauet og en spleiset løkke på det tauet som trekkes igjennom, hvis noen skjønner hva jeg snakker om... Men da må jo dobber og alt trekkes  igjennom, og det blir lett rot i tauene. Fins det noen metode som kan skjøte sammen to tau uten det knotet? Jeg kan ikke bruke stål, for de henger seg opp og smeller i teinehaleren. Og strips virker også litt skummelt å kjøre igjennom teinehaler om og om igjen. Og knuter stopper også i teinehaleren, jeg liker heller ikke å ha knuter på tau for jeg er redd de kan gå opp med tiden.

Kjenner ikke til noen andre mirakelmetoder enn spleising eller knuter til dette, men jeg ser absolutt behovet ditt. Jeg pleier å ha ca 40m+ på teinene, men varierer noe. Korteste tauet jeg har er vel 35m, og det lengste ca 60. 

Det enkleste for deg er nok allikevel en litt enkel knute. Spleis en løkke i et av tauene, og svi tampen på det du skal skjøte inn. Så skjøter du med et enkelt flaggstikk, og sikrer det ved å tre tampen 2-3 ganger gjennom egen part på tauet. Det går ikke opp, det bygger ikke mye, og det er kjapt og lett å knyte opp. Hvis dette ikke går gjennom teinehaleren må du kanskje hjelpe til litt manuelt akkurat der. Jeg har løst det ved å dreie meg ei trinse til den ytterste blokka på haleren som er mye større enn den originale, da går knuter også gjennom med en liten håndsrekning. 

Takk for tipset! Det er løkke spleiset i begge ender av alle tauene jeg har, oppe festes de med kroker, og nede trekks de igjennom hverandre. Men jeg må se på hvordan du mener med å trekke tampen gjennom egen part. Lurer på om det i få fall kan være en idé å trekke løkkene gjennom selve tauene, altså mellom to av de tre slagene? Og jeg har ingen problemer før tauet kommer til skiva, det er der det gjerne setter seg fast mellom skiva på haleren og presskiva. Det går greit med tau som er trukket igjennom, men vanlige knuter pleier å stoppe.

Mastiff skrev for 2 timer siden:

Og knuter stopper også i teinehaleren, jeg liker heller ikke å ha knuter på tau for jeg er redd de kan gå opp med tiden.

Skal en  skjøte to tau for å få de gjennom en blokk er langspleis løsningen.

• langspleis - brukes også til å skjøte sammen to tau. Her åpner en vesentlig mer av tampene før tauene "foldes" sammen. Deretter vikler en av en kordel samtidig som en følger etter med tilhørende kordel i motsatt tau. Deretter spleises tampene inn som ved kortspleis, men nå er innspleisingen fordelt over en større lengde av tauet og spleisen blir tynnere. En langspleis forbruker mer tau enn en kortspleis, men vil ofte kunne passere blokker.
  • image.png.2080e26676f62351c97eceb8a3bb82ea.png
  •  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

PolarLi skrev 1 minutt siden:

Mulig jeg misforstår dette helt, men er det iltauet fra teinene opp til bøya det er snakk om? I såfall så er det vel vanlig å bare ha ett tau langt nok for det dypeste vannet, og kveile slakken opp under bøya?

Ja, vist det er det han mener, så kveiler vi opp tau, og stripser det rett under oppstøet..

alltid en tang med til å klippe strips, etter som gjerne dybden varierer fra trekking til trekking..

@Roger jo Det er det vi gjør med tau som skal brukes fast sammen, for eksempel iletau synketau til bunntau flytetau. Det er ikke det jeg står og gjør i en meters bølger når jeg skal flytte hummerteinene fra 8-10 meter til 35 meter.

@Bergen Det der så virkelig ut som om det kunne være en løsning, og det var nytt for meg! Så de greiene sitter like godt som en vanlig sjakkel, altså? Og holder den fast selv om belastningen på tauet endrer seg, med bølger og sånt?

@PolarLi og @Ida Marie III Jeg er blitt forferdelig lei av å kveile. Når jeg skal stramme opp kortere lengder, har jeg en lineklips festet i blåsene, så jeg trekker opp tauet til det strammer mot teina, slipper ut et par meter og hekter på lineklips. Da henger det overflødige tauet i en løkke ned, og det er ikke noe problem. Det floker seg omtrent aldri, jeg har iallfall ikke opplevd det til nå på de årene jeg har gjort det sånn. Men dette funker dårlig når det er kortere til bunnen enn den løkka er lang, for da kan det både floke seg og hekte seg i stein og sånt på bunnen.

Jeg har aldri opplevd at en softsjakkel har løsnet, selv når de er brukt på blafrende seil.  Men en må selvsagt sjekke hva en teinehaler gjør med dem?  Det kan  til og med være mulig å utforme hver taulengde som en lang softsjakkel. Altså med en løkke i en ende og en "ball" i den andre. 

Ha faste lengder liggende for å skjøte i ved behov. Dobbelt flaggstikk med innstikk går aldri opp. Får du det ikke gjennom teinehaleren, så dra det gjennom. Litt manuelt arbeid er håndterbart. 

dette er ikke rakettforskning. Men innstikk på ting som står under vann er obligatorisk, og det er ikke mye styr heller! Selv med for store fiskerhansker!

jeg har kjøpt tau fra forskjellige leverandører og sortert de i fargekoder. Feks frøystad leverer synketau i helhvit, mensokmarine leverte med blått innslag. Da kan man legge av 20 favner med blått og 30 favnermed helhvit feks. 

@J-Å Jeg tror ikke teinehaleren sliter mer på dem enn det gjør å bruke dem til seiling. De går jo forbi den på en brøkdel av et sekund. :tommel_opp: Det blir nok den første løsningen jeg prøver.

@Timmeeh & @bellen Jeg er litt tvilende til egne knuter, for å være ærlig. Fruen er veldig flink til å spleise (50 års håndarbeid kom virkelig til nytte, ved hjelp av et par YouTube-videoer!), men jeg må vurdere å øve på dobbelt flaggstikk med tamp mot spleiset løkke og innstikk, det er vel en god begynnelse. Kan være jeg etter hvert begynner å stole på det. :fniser:

Enig med bellen her, jeg dro dobbelt flaggtikk gjennom hobbyfisheren (bensinutgaven) uten problemer. Haleren tåler knoper og stikk, enkelte ganger må man dra et kvart sekund for å få det gjennom presshjulet men det er ikke noe stress. Det holder, er du i tvil som meg kjør innstikk etter knuten så er du 120% sikker!

Komodo skrev On 20.10.2024 at 12.29:

Spleis en løkke i et av tauene, og svi tampen på det du skal skjøte inn. Så skjøter du med et enkelt flaggstikk, og sikrer det ved å tre tampen 2-3 ganger gjennom egen part på tauet.

Mastiff skrev On 20.10.2024 at 12.33:

Takk for tipset! Det er løkke spleiset i begge ender av alle tauene jeg har, oppe festes de med kroker, og nede trekks de igjennom hverandre. Men jeg må se på hvordan du mener med å trekke tampen gjennom egen part.

Her ser du hva jeg mener.

Først legger du et flaggstikk i løkka.

20241022_130506.jpg.62dd9d654ec1a86264b70588028f08b0.jpg

Så strammer du skikkelig opp, og trer tampen gjennom egen part. Dette går fort, bygger lite, og det går ikke opp. 

20241022_130607.jpg.913f67da5e9fcce1d71390c36d4540e6.jpg

Jeg leker med tanken på å lage en alle tauene til softsjakler, som det ble foreslått lenger oppe. Ei lita, spleiset løkke i den ene enden av alle tauene, ei stor knute i den andre som går litt trangt igjennom løkka (diamantknute er vist saken til sånt, ser jeg) og så knytte dobbelt flaggstikk. Da vil det iallfall ikke skje noe, selv i storm ute på fiskeplassen.

Og ja, jeg er den typen som har to sikkerhetskopier av alt av data, én på serveren på hytta og en på serveren i huset... :ler:

lnjk skrev for 3 timer siden:

Med to tørn rundt øyet @Komodo, så kan den kanskje bli litt lettere å løse opp.

Mulig, men jeg har ikke problemer med å få den opp selv om jeg bare bruker en tørn. Poenget er også at en tørn bygger mindre. Hva som sitter sikrest synes jeg erfaringsmessig avhenger av typen tau.

Mastiff skrev for 1 time siden:

Jeg tenker bare på om det kan slite mindre på tauet når jeg ikke bruker innstikk. Eller er det bare å være overforsiktig?

Ja, det er ikke noe tema. 

lnjk skrev 1 time siden:

Og slik softsjakkel med kule på enden kommer nok aldri ombord hos meg:smiler:

Tenkte det samme ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...