Jump to content

Fins det et lurt knep for å skjøte to tau uten knuter og spleising?

Mastiff

Recommended Posts

lnjk skrev 12 minutter siden:

Tror to tørn er lettest å løse. 

Mulig, men her er det altså et poeng at knuten skal bygge minst mulig. Da blir det ett tørn ?

lnjk skrev 12 minutter siden:

Ellers så får @Mastiff søke etter takling på forumet.

Mener du på alvor at du takler tampene på teinetauene? Det ville jeg ikke tatt meg tid til. Synes reparasjon og klargjøring av teiner tar nok tid som det er. 

Derimot så har jeg kostet på meg en slik, og det har jeg ikke angret på ett sekund! Den blir mye brukt. Bestilte den fra @Chilli Solbris

Screenshot_20241022_221920_Chrome.jpg.a5b36d3de9a2d31c4ae947373c732cf6.jpg

Komodo skrev 26 minutter siden:

Derimot så har jeg kostet på meg en slik, og det har jeg ikke angret på ett sekund! Den blir mye brukt. Bestilte den fra @Chilli Solbris

Screenshot_20241022_221920_Chrome.jpg.a5b36d3de9a2d31c4ae947373c732cf6.jpg

her er ett alternativ om man ikke har 230V…..

som jeg bruker både i båten og hjemme da jeg syr

549 kr på Clas

https://www.clasohlson.com/no/Dremel-VersaTip-2000-loddebolt-gass/p/41-2931?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-no-shopping-cm-mid-Hardware&utm_id=21293886177&gad_source=1&gbraid=0AAAAADv8oxqd2BmxJDDk3Ks2Zs8GSh5YI

IMG_0588.jpeg.de8d547d08bea1ff77ca28d6078090a9.jpeg

S/Y Gunga Din

Jeg har en taklenål av merket Sievert, den samme som jeg bruker til å poppe fettet på andebryst som jeg har kjørt i sous viden! :fniser:

image.png.7797775a943ce1e6c93fb08e7ef172d2.png

Men bare for å være sikker på at jeg ikke misforstår: Med to tørn rundt øyet mener dere enkelt eller dobbelt flagstikk? Det går like greit med dobbelt, for det som stopper mot det modifiserte presshjulet i teinehaleren (ekstra stramming for å trekke havteinelenker uten hjelp)  er brå endringer, så ei vanlig enkel kjerringknute på tauet stopper den. Da må det hjelpes over ved å dra i tauet, og hvor lang knuta er, endrer ikke noe. Det er bare bygging i tykkelsen som påvirker det.

On 10/20/2024 at 9:33 PM, bellen said:

Aldri opplevd at den har løsnet.

En ting som er viktig er å stramme godt til under kontrollerte forhold.  En slapp knute kan fort vrenge seg når den blir utsatt for belastning.  Jeg har brukt enkelt flaggstikk for å skjøte sammen fortøyningstau (ligget for anker i en bukt og hatt tau fra hekken mot land for å kunne ligge innerst i bukta og med baugen mot bølger), det har holdt utrolig store krefter, og også gjentatte runder med slakk og rykk.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

On 10/22/2024 at 9:51 PM, Komodo said:

Mulig, men jeg har ikke problemer med å få den opp selv om jeg bare bruker en tørn.

Én eneste gang har jeg hatt problemer med å få opp et enkelt halvstikk.  Kraftig fralandsvind, slapp ankerkjetting i baugen og fra hekken var det ca 50m lenke med det jeg fant av gamle tynne riggtau o.l. (ønsket ikke å drasse på tunge tau da jeg svømte i land ... skal kjøpe flytetau for formålet).  At tauene holdt i det hele tatt er jo nesten et mirakel ... vel, tauverk må generelt være overdimensjonert for å takle rykk, men når vindstyrken er relativt konstant, all belastning på ett tau, minimalt med bølger og såpass lang taulengde så blir det lite med rykk.  Digresjon, jeg jobbet litt på tauet og brukte litt tid på å få opp flaggstikket, jeg trengte ikke bruke noe verktøy, så ... ikke så ille.

Jeg skal vel også legge til at jeg bruker enkle flaggstikk på tau uten løkke, slik som vist i bildet fra @bellenover. 

Flaggstikk lærte jeg som barn i speideren ... men da brukte vi den til nettopp flagg.  Å bruke den til andre formål, det begynte jeg først med lenge etter at jeg hadde fått meg første båt.  At en flaggstikk på en enkel bend (og ikke løkke) faktisk duger for å skjøte tau som skal være under kraftig belastning, det undrer jeg meg fortsatt over, det virker liksom å være alt for enkelt.  Det er ikke noe jeg ville satset livet eller båten på, men dersom det ikke er snakk om store uheldige konsekvenser, så stoler jeg på enkelt flaggstikk, uten noe form for innstikk.  Slik som med det tynne tauet over, stor bukt, jeg var eneste båt der, forventet heller ikke andre naboer i det været som var, konsekvensen av at det tynne tauet skulle ryke ville bare vært at båten dreide 180 grader rundt ankeret, kanskje litt mer bølger og litt lengre avstand å svømme for å spise lunch på taverna'en :-)

25 minutes ago, Mastiff said:

Høres livlig ut. Jeg håper iallfall vannet var varmt å svømme med tauet i! Var det i Middelhavet?

Joda.  Tinos på Sykladene ... her: https://www.noforeignland.com/place/6755338971775867

Har vært på øya Tinos to ganger så langt, og det er fortsatt favorittøya mi, men jeg har sett såpass mange fine øyer og steder nå at jeg kanskje bør omformulere til "én av favorittøyene mine" :-)

Mykonos er neste øy sørover, det er jo én av de store destinasjonene i Hellas, så det går store hurtigbåter forbi som drar opp enormt mye sjø.  Til tross for fralandskuling og at de holder relativt god avstand til land, så var det såpass at bølgene slo opp til godt over knærne på folk som åt på de nederste bordene på taverna'ene på land.  Høyst forutsigbart.  Lurer på om resturantgjestene ble advart eller om de ansatte der har satt opp skjulte kameraer der og gapskratter over de mest overraskede turistene :-)

tobixen skrev for 3 timer siden:

Jeg skal vel også legge til at jeg bruker enkle flaggstikk på tau uten løkke, slik som vist i bildet fra @bellenover. 

Nå må jeg legge til at enn må aldri finne på å knyte flaggstikk på et tau uten at der er et spleiset eller knytt øye. Drar du fremover det røde tauet på bildet, så sklir knuten av tauet. Ett flaggstikk er en bombesikker knute uansett. Tauet slitner lenge før knuten løsner opp. Denne knuten er brukt på alle fiskebåter i flere hundre år, nettopp fordi den er så enkel og rask å knyte, og den holder alt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...