Komodo Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 lnjk skrev On 22.10.2024 at 20.07: Tror to tørn er lettest å løse. Vis hele sitatet Mulig, men her er det altså et poeng at knuten skal bygge minst mulig. Da blir det ett tørn ? lnjk skrev On 22.10.2024 at 20.07: Ellers så får @Mastiff søke etter takling på forumet. Vis hele sitatet Mener du på alvor at du takler tampene på teinetauene? Det ville jeg ikke tatt meg tid til. Synes reparasjon og klargjøring av teiner tar nok tid som det er. Derimot så har jeg kostet på meg en slik, og det har jeg ikke angret på ett sekund! Den blir mye brukt. Bestilte den fra @Chilli Solbris Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lnjk Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Ja, tror jeg kan si at alle tauender fra ø 5mm takles. Gjort på et øyeblikk hvis jeg har tråd for handa. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Så dreven er ikke jeg ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gunga Din Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Komodo skrev On 22.10.2024 at 20.25: Derimot så har jeg kostet på meg en slik, og det har jeg ikke angret på ett sekund! Den blir mye brukt. Bestilte den fra @Chilli Solbris Vis hele sitatet her er ett alternativ om man ikke har 230V….. som jeg bruker både i båten og hjemme da jeg syr 549 kr på Clas https://www.clasohlson.com/no/Dremel-VersaTip-2000-loddebolt-gass/p/41-2931?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-no-shopping-cm-mid-Hardware&utm_id=21293886177&gad_source=1&gbraid=0AAAAADv8oxqd2BmxJDDk3Ks2Zs8GSh5YI Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mastiff Svart 23.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Jeg har en taklenål av merket Sievert, den samme som jeg bruker til å poppe fettet på andebryst som jeg har kjørt i sous viden! Men bare for å være sikker på at jeg ikke misforstår: Med to tørn rundt øyet mener dere enkelt eller dobbelt flagstikk? Det går like greit med dobbelt, for det som stopper mot det modifiserte presshjulet i teinehaleren (ekstra stramming for å trekke havteinelenker uten hjelp) er brå endringer, så ei vanlig enkel kjerringknute på tauet stopper den. Da må det hjelpes over ved å dra i tauet, og hvor lang knuta er, endrer ikke noe. Det er bare bygging i tykkelsen som påvirker det. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 23.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Det er vel det man kaller dobbelt stikk. Taklenåla di er sikkert ok på and, svartbak og andre flyvende vesner Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Den fungerer kanskje på gråmåker også? Det har jeg ofte lett tilgang til når jeg trekker krepseteiner på Mannefjorden! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 bellen skrev On 20.10.2024 at 19.33: Aldri opplevd at den har løsnet. Vis hele sitatet En ting som er viktig er å stramme godt til under kontrollerte forhold. En slapp knute kan fort vrenge seg når den blir utsatt for belastning. Jeg har brukt enkelt flaggstikk for å skjøte sammen fortøyningstau (ligget for anker i en bukt og hatt tau fra hekken mot land for å kunne ligge innerst i bukta og med baugen mot bølger), det har holdt utrolig store krefter, og også gjentatte runder med slakk og rykk. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mastiff Svart 24.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 @tobixen Takk, jeg trener på stikket som bare det, flere ganger om dagen. Det sitter så pass at jeg med en gang merker uten å se hvis noe er slakt. God stramming, og så et par innstikk. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Komodo skrev On 22.10.2024 at 19.51: Mulig, men jeg har ikke problemer med å få den opp selv om jeg bare bruker en tørn. Vis hele sitatet Én eneste gang har jeg hatt problemer med å få opp et enkelt halvstikk. Kraftig fralandsvind, slapp ankerkjetting i baugen og fra hekken var det ca 50m lenke med det jeg fant av gamle tynne riggtau o.l. (ønsket ikke å drasse på tunge tau da jeg svømte i land ... skal kjøpe flytetau for formålet). At tauene holdt i det hele tatt er jo nesten et mirakel ... vel, tauverk må generelt være overdimensjonert for å takle rykk, men når vindstyrken er relativt konstant, all belastning på ett tau, minimalt med bølger og såpass lang taulengde så blir det lite med rykk. Digresjon, jeg jobbet litt på tauet og brukte litt tid på å få opp flaggstikket, jeg trengte ikke bruke noe verktøy, så ... ikke så ille. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mastiff Svart 24.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Høres livlig ut. Jeg håper iallfall vannet var varmt å svømme med tauet i! Var det i Middelhavet? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Jeg skal vel også legge til at jeg bruker enkle flaggstikk på tau uten løkke, slik som vist i bildet fra @bellenover. Flaggstikk lærte jeg som barn i speideren ... men da brukte vi den til nettopp flagg. Å bruke den til andre formål, det begynte jeg først med lenge etter at jeg hadde fått meg første båt. At en flaggstikk på en enkel bend (og ikke løkke) faktisk duger for å skjøte tau som skal være under kraftig belastning, det undrer jeg meg fortsatt over, det virker liksom å være alt for enkelt. Det er ikke noe jeg ville satset livet eller båten på, men dersom det ikke er snakk om store uheldige konsekvenser, så stoler jeg på enkelt flaggstikk, uten noe form for innstikk. Slik som med det tynne tauet over, stor bukt, jeg var eneste båt der, forventet heller ikke andre naboer i det været som var, konsekvensen av at det tynne tauet skulle ryke ville bare vært at båten dreide 180 grader rundt ankeret, kanskje litt mer bølger og litt lengre avstand å svømme for å spise lunch på taverna'en :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Mastiff skrev On 24.10.2024 at 8.46: Høres livlig ut. Jeg håper iallfall vannet var varmt å svømme med tauet i! Var det i Middelhavet? Vis hele sitatet Joda. Tinos på Sykladene ... her: https://www.noforeignland.com/place/6755338971775867 Har vært på øya Tinos to ganger så langt, og det er fortsatt favorittøya mi, men jeg har sett såpass mange fine øyer og steder nå at jeg kanskje bør omformulere til "én av favorittøyene mine" :-) Mykonos er neste øy sørover, det er jo én av de store destinasjonene i Hellas, så det går store hurtigbåter forbi som drar opp enormt mye sjø. Til tross for fralandskuling og at de holder relativt god avstand til land, så var det såpass at bølgene slo opp til godt over knærne på folk som åt på de nederste bordene på taverna'ene på land. Høyst forutsigbart. Lurer på om resturantgjestene ble advart eller om de ansatte der har satt opp skjulte kameraer der og gapskratter over de mest overraskede turistene :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
bellen Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 tobixen skrev On 24.10.2024 at 8.53: Jeg skal vel også legge til at jeg bruker enkle flaggstikk på tau uten løkke, slik som vist i bildet fra @bellenover. Vis hele sitatet Nå må jeg legge til at enn må aldri finne på å knyte flaggstikk på et tau uten at der er et spleiset eller knytt øye. Drar du fremover det røde tauet på bildet, så sklir knuten av tauet. Ett flaggstikk er en bombesikker knute uansett. Tauet slitner lenge før knuten løsner opp. Denne knuten er brukt på alle fiskebåter i flere hundre år, nettopp fordi den er så enkel og rask å knyte, og den holder alt. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 25.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 @tobixen Høres ut som om du har et godt liv! @bellen Nei da, det blir på tau der fruen har spleiset øye. Så vi gjør hver vår del! Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 26.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2024 Da er den ene lenka forkortet med ett tau for fiske nærme land og festet med dobbelt flaggstikk med to innstikk, og jeg venter å finne begge flagbøyene igjen på tirsdag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.