Jump to content

Ny Batteribank, lifepo4 pluss kondensator

Steini

Recommended Posts

Heisann.

Har ei stund hatt lifepo4 også i Jandia. For øyeblikket har eg 4 stk 24v 100ah batteri, med 2 til som skal på plass.

Da blir det ein bank ombord med 600ah 24v. Slik det er nett no så blir denne banken brukt til alt. Forbruk, start og baugvisp.

Men så lurte og på om det feks er mulig å sette inn kondensator batteri til både start og baugthruster.

Feks slike Maxwell 24v 375 F

Noko som har eit svar på dette,tips eller prøvd sjølv? 

her er ein link til Maxwell:

Maxwell Durablue 24V 375Farads super capacitor battery 12V car battery 24V ultracapacitor solar power system: Amazon.co.uk: Automotive

Ser det er bygd opp av 8 stk 3.0v 3000F kondensatorer.

Har ikkje blitt så veldig klok på dette enno. Men ser det er ein del som bruker dei som startbatteri.

Men kva skjer om ein kobler desse saman med forbruksbanken? Om dei står nært til forbruker så vil vel kansje forbruker trekke strømmen først fra desse, før forbruksbanken pøser på for å fylle dei opp igjen.

Forbruksbanken består av 6 stk 100Ah batteri på 24 volt. Desse har max discharge på 100A pr stk, så det burde vel ikkje ver noko issue egentlig å trekke alt rett fra forbruksbanken, så lenge kabel diameter er bra.

baugthrusteren trekker 6kW så det sku vel bli 250A. Med mine 120mm2 kabler skulle ikkje dette ver noko problem uansett. Avstanden fra batteri er ca 2 meter, så rekner 5 meter kabelstrekk tur-retur. Dette blir vel 1,9 % volt drop. 

Men kunne jo ver gøy å prøvd noko annerledes.

Om eg tenker rett så må eg vel ha ein kondesator kapasitet på 4,2Ah om eg sku kunna kjørt thruster 1 min?

Da har kansje ikkje noko for seg i da heila, med tanke på å spara litt på forbruksbanken?

Den ender vel kansje med å levera lika mykje strøm inn til kondensator som kondesator leverer ut, om ein ikkje kan begrensa da?

Ikkje alltid lika bra å fundera for mykje :smiler:  

Spenningen på en kondensator er gitt ved (rett meg om jeg tar feil):

V(t) = V(0) - I/C*t

Eksempel. 150 A i 10 s når kondensatoren er ladet til 24 V.

V(10 s) = 24 V - 150 A / 375 F * 10 s = 20 V

Du har sikkert høyere spenning en 24 V, og det tåler ikke denne kondensatoren...

En stor kondensator hjelper nok startmotoren, men blybatterier er gode til å levere mye strøm, og er billige :glimter:

Ser for meg at det kunne vært en løsning å hatt ved thrusteren om du allerede har kabler gående dit. Jeg har eget batteri til thruster og om en slik sak hadde gjort jobben og blitt ladet opp av start eller forbruk kunne det blitt bra. Spørsmålet er hvor lenge kan thruster kjøre før det er tomt. 

375F betyr at spenningen synker 1V hvert sekund, når det belastes med 375A. En 250A thruster vil trekke ned spenningen 1V pr. 1.5s på dette kondensator-batteriet. M.a.o. tømmes det på 8-12 s, avhengig av hvor lav spenning man kan akseptere. En halvparten så kraftig thruster vil holde dobbelt så lenge. Er nok best egnet til start-batteri dette.

Ser ingen fördel alls med en sådan kondensator, i synnerhet inte med 600Ah LiFePO4 i batteribank. Kondensatorn kan kanske ge mycket energi men under väldigt kort (för kort) tid. Men du har ju redan en fantastiskt bra energibank, mycket bättre än kondensatorn.

Sedan har du - som redan påpekats - ofta en spänning mycket högre än "24V" i ett 24V-system. Under laddning (dynamo) blir det minst 28V. Till detta kommer peaks när f eks startmotorn eller bogpropellern släpper på kanske uppåt 40-50V.

Det kommer troligen förstöra kondensatorn. Och när den går sönder kan det gå riktigt galet, om den ligger över Li-batterierna och du inte säkrat av den ordentligt....:sjokkert:

Ingemar E.

NB Forum

Har i tillegg til desse lifepo4 batteria 12 stk 110Ah 12v koblet til ein 24v bank. Men blybatteri er eg lite fan av, så desse skal  i land.

Hadde eit tilsvarande startbatteri til hjelpemaskinen ombord, som kokte dagen før eg sku seile fra Portugal. Ikkje noko kjekk opplevelse rett etter ein har lagt seg. (var koblet til ein victron blue smart charger, uten feil)

Flaks at da gjekk bra....

Blybatteri vil eg rett og slett ikkje ha ombord.

Nei det blir nok til at eg beholder alt på 24v som ein bank. Er kun eit 12v batteri til hjelpemotor. Så får eg heller spandere eit egent lifepo4 startbatteri til denne.

Steini skrev for 3 timer siden:

Mange anbefaler å ha et blybatteri direkte koblet til dynamoen, for å unngå at denne skal gå ubelastet hvis BMS for lifepo4 kobler ut.  Har du en løsning hvor du unngår denne problemstillingen?

Steini skrev for 3 timer siden:

Jeg kommer aldri til å ha noe annet en blybatterier i båten for 12volt, maken til problemer og finurligheter med disse nye Li-batteriene. Nå er jeg en ganske oppegående elektronikk/elektro/data ingeniør og strever med å følge med teknologien for disse nye batteriene. hva med presten, bakeren, sykepleieren, kontorrotten . . .  ?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg satte inn to Li-batterier som betjener vanlig forbruk. Erfaringen så langt er at jeg er meget fornøyd. Noe av fordelen ligger i at vi seiler 7- til 12 timer og forbruker 10- til 15 Ah. Med 400 Ah Li har vi god margin. Med aggregat og 60 A lader pumper vi batteriene nokså fort opp til 100 %. Alt handler vel om bruksmønsteret. Vi kommer nok til å ankre nokså mye fremover. 

Hulda skrev 15 minutter siden:

Alt handler vel om bruksmønsteret.

Selvfølgelig, hadde jeg vært 50 - 60 yngre og ligget mest i uthavner (som vi gjorde den gang), hadde nok disse nye batteriene vært topp aktuelle. Nå klare min 2 × 140Ah forbruksbank fint at landstrømmen forsvinner en dag på Käringön.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 7 minutter siden:

Selvfølgelig, hadde jeg vært 50 - 60 yngre og ligget mest i uthavner (som vi gjorde den gang), hadde nok disse nye batteriene vært topp aktuelle. Nå klare min 2 × 140Ah forbruksbank fint at landstrømmen forsvinner en dag på Käringön.

Jepp, kunne ikke vært mer enig. Og hadde ladet hele tiden med motor og gått fra stikk til stikk, ville jeg ikke engang vurdert Li, men holdt meg til blybatterier med kork. Tross alt drar jeg 10+ år ut av den 'gamle' teknologien. Man skal ikke hoppe på alt som er nytt bare fordi det er nytt. Og der er ikke noe galt i det 'å gå fra stikk til stikk', noen ganger får man inntrykk av at om man gjør så, er man ikke skikkelig 'sjømann'. Hvilket i så fall er en dustete holdning. Som en nabokompis i Strömstad sa da vi var ute og dro opp resten av hummerteinene han hadde ute: "Du er god nok sjömann för mig"! Han er svensk og snakker ikke reint. Vi snakket om dette med erfaring til sjøs der vi satt og duppet ute i Kosterfjorden. Og kompisens yrkeserfaring er at han har gått gradene fra dekksgutt til kaptein i internasjonal fart. Etter filosofikvarten satte han båten i gir, glemte at strømmen var nordgående med et par knop, og gikk på grunn så det smalt. Jeg opplever ting hele tiden. 

Lars H. skrev for 1 time siden:

Jeg kommer aldri til å ha noe annet en blybatterier i båten for 12volt, maken til problemer og finurligheter med disse nye Li-batteriene. Nå er jeg en ganske oppegående elektronikk/elektro/data ingeniør og strever med å følge med teknologien for disse nye batteriene. hva med presten, bakeren, sykepleieren, kontorrotten . . .  ?

Alle meiner det dei har er best, fram til dei har prøvd noko betre :fniser:  Og etter dei har prøvd noko betre, så blir det igjen det samme når det kjem noko nytt og enda betre :fniser:

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Hvilke problemer er det du ser?

Selv er jeg jo litt reservert til å bygge selv, men ferdige med BMS ti forbruk genererer vel ikke så mye bryderi, eller..

Jeg betalte 8000 for 300Ah i tillegg 4.600 for å sikre dynamoen når BMS kobler ut. Mange mener jeg kunne ha droppet denne på en VP D6. Eneste hensyn jeg må ta er at de skal lagres ved 40-60% og kan ikke lades under 0 grader. Tilsvarende Ritar AGM koster 18.000 og gode rene blybatterier koster 12.000. Man velger lithium fordi det er rett og slett det billigste alternativet

Ellers så tror jeg egentlig ikke så mye på at du har vanskeligheter med å forstå teknologien :glimter:

Å jeg er en dum rørlegger(av utdanning) Har fint klart å bygge 2 LI batterier sjøl, å disse fungere nå helt fint.

At app sluttet å virker, har jo ikke med batterier å gjøre. Men jeg kan nå gi faen i landstrøm om det er dårlig med det, der en velger å tilbringe natten/dagen uten å måtte tenke på hva en bruker strøm til.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...