Worry II Startet 20.Oktober Del på Facebook Startet 20.Oktober Ok, jeg lovte å legge ut noen bilder og tips om dette i tråden hvor vi bytta til evigvarende kjølevæske, så her kommer det. Video på YouTube vil komme også her, i løpet av vinteren. Viktigheten av å rense denne sjøvannskretsen skal jeg ikke fortelle så mye om, for det vet de fleste her inne om fra før. Men jeg tenker at noen korte setninger med bilder, samt noen tips og råd, ikke kan skade. Denne jobben kan være ganske fort gjort, om man vet hva man trenger i forveien. Veien til mål, om ren kjølekrets kan jo være flere, men her er den vi brukte nå i helgen. Tar med D4 i emnetittel, da denne er veldig lik D6 som vi viser bilder av igjen. Først stenger vi sjøvannskranen(e) Så drenerer vi ladeluftkjøler og fjerner sinken i den.. Sa det samme med sinken foran ved impellerhuset, greit å samle opp vannet om mulig. Fortsettelse følger strak.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober Så viktig informasjon. Innvendig slangediameter er 43 mm Vi skal kjøre syrerensen i fra eksosbendet til impellerhuset (begge veier) 43mm bak: 43mm foran over impeller (impeller kan bare stå I) Overgang til den type pumpe/slange som skal benyttes Fortsettelse følger straks.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober Det er jo flere veier å gå herfra, avhengig av hva slags pumpe som skal benyttes. Noen lager karr med forskjellige typer pumper, fungerer sikker fint det også. Vi hadde først tenkt å bruke ølkokeren, fra forrige tråd om "bytte av kjølevæske", denne: Det er jo praktisk om det benyttes Systemrens som trenger varme for å fungere. Men vi fikk låne en pumpe som nettopp er laget for denne jobben, derfor ingen ølbrygging 😀 Nå hadde denne pumpa skrutilkobling og overgang ti 43mm, så det gjorde jobben lettere for oss Så til en viktig detalj, om dere har sjøvannskjøling av akslingen.. STENG eller blind den, eller så forsvinner blandinga ut der (erfarte vi) skukke vært iddiot.. Deretter, kjør en runde med ferskvann, eller få drenert ut salvannet som står i kretsen fra før, så slipper syra å bruke noe effekt på den. Så, er det bare å helle på Systemrensen og bruke angitt tid for sirkulasjon avhengig av hvilken syre som skal brukes. Vi bruker samme type Rydlyme som vi brukte i "bytte av kjølevæske"-tråden. 50/50 væske og vann, det holdt (7,5 liter totalt) til 1 stk D6 Husk å snu om på sirkulasjonsretningen noen ganger onderveis Vi brukte 2 timer på hver motor, snudde sirkulasjon en gang hver annen time. Resultatet er forhåpentligvis rene og pene vekslere, som går fint i et par år før neste runde. 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober I og med at denne væska skal sirkulere i noen timer, fant vi det på sin plass å ta service på den andre motoren. Jeg skulle gjerne hatt en prat med han som mente at plasseringen av impellerpumpe på babord motor var helt innafor i en P42.. Samme kar som synes plasseringen av luftfilteret på styrbord var helt ok ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.