mariana Startet 21.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2024 Jag vill kunna manövrera min bogrpropeller med samma fjärrkontroll som jag använder till ankarspelet. Är det någon som vet om det är möjligt att få till? Som jag förstår det så behöver jag en Engbo mottagare och de har slutat tillverkas enligt vad jag har hört. Kanske finns det en andrahandsmarknad för dessa boxar? Link to post
El barco de Sol Svart 21.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2024 Jeg vil anta at innmaten i kontrollen er rustet bort. Du får se om du finner noen som kan reparere dette. Men ...har du prøvd å bytte batteri? Om du ikke får orden på dette så må du kjøpe en ny kontroll med koblingsboks. Det er ingen stor oppgave tidsmessig å gå ordnet dette. Nye deler ca kr 4500. Om du har en thruster og en anker så finnes dette i en litt billigere og enklere utgave Link to post
mariana Svart 21.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2024 Nej, min fjernkontroll är helt i ordning. Det jag tränger er en MOTTAKER. Link to post
Arne Henriksen Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 10 hours ago, mariana said: Nej, min fjernkontroll är helt i ordning. Det jag tränger er en MOTTAKER. Du har vel mottaker for styring av vinsjen? Har du sjekket at ikke denne har uttak for styringen av baugpropell også? mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
husky dane 85 Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Ta eit bilde av elektronikk boksen til vinsjen, Link to post
El barco de Sol Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Forstår nå at du vil styre vinsj og baugpropell fra fjernkontrollen. Vet ikke om det finnes en slik fjærnkontroll brukt? Håper du finner det. Om ikke så finner du løsningen på bl.a.Seatronic. Jamfør mitt tidligere innlegg Link to post
Komodo Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 El barco de Sol skrev 30 minutter siden: Forstår nå at du vil styre vinsj og baugpropell fra fjernkontrollen. Vet ikke om det finnes en slik fjærnkontroll brukt? Håper du finner det. Ser ut som om du fremdeles misforstår det TS prøver å formidle. Han har altså denne fjernkontrollen, trenger ikke å kjøpe den. Følger spent med i tråden da jeg står overfor en lignende problemstilling til våren. Har Sleipner baugtruster med fjernkontroll, og skal installere en brukt Quick ankervinsj. Ønsker da å kunne styre vinsjen med samme fjernkontroll som trusteren. Fjernkontrollen jeg har til trusteren har knapper for å styre vinsj også. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Andora Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Mener dette har vært diskutert før,hvis jeg husker rett er problemet at den ene er minus styrt og den andre pluss,kan vel løses med et rele. Link to post
mawilu Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Sleipner har laget adapter kabel beregnet for sammenkobling Sleipner /Engbo .plug and play pris ca 700 kr Link to post
El barco de Sol Svart 23.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Jeg gjentar at den fjernkontroll som vises innledningsvis ikke kan styre både vinsj og thruster. For litt over kr 4000 har man helt nytt utstyr som løser saken. Men her er bilde av tidligere modell. Link to post
Komodo Svart 23.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 El barco de Sol skrev for 4 timer siden: Jeg gjentar at den fjernkontroll som vises innledningsvis ikke kan styre både vinsj og thruster. Kan du forklare for oss hvorfor fjernkontrollen hans ikke kan styre både vinsj og truster? For meg ser det jo ut som om den har knapper for begge disse funksjoner: mariana skrev On 21.10.2024 at 14.33: Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
El barco de Sol Svart 23.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Fjernkontrollen kobles til en styringsenhet. Har forstått det her er mangler. Sleipner har byttet utstyr, og det gamle er gått ut av produksjon. På vår båt er det Engbo/Sleipner vinsj. I tillegg til fjernkontrollen styres også vinsjen med en styringsenhet som stopper innhaling av anker når en sensor treffer metallringer på ankertauet På vår båt sluttet det gamle systemet og virke. Måtte bruke ca 4000 for å få alt nytt. Link to post
husky dane 85 Svart 23.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Ts brukar jo fjernkontrollen til å styra baugpropell, dermed så må da vera ein styringsenhet(ECU)som over fører signala fra trådlaus fjernkontroll til trøster motor,eller? Link to post
JRK Svart 23.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Tidligere hadde Engbo en styringsbokser for hver Thruster og eventuelt vinsj. Men denne som vises på bildet fås med felles styringsbokser for både vinsj og thruster. Kan være at den tidligere også ble levert med flere styringsbokser, men det kjenner jeg ikke til Link to post
husky dane 85 Svart 23.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Bilde av boksen ville vore kjekt å sett Link to post
mawilu Svart 23.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Det hadde nok løst problemet,TS trenger nok bare adapter kabel for å snu fra minus til pluss signal eller et ekstra rele Link to post
mariana Svart 25.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 Bild på mottaker. Denne boxen styrer ankervinsjen akterut. Link to post
mawilu Svart 26.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2024 Da er det greit , signal fra baugpropell må konverteres til minus så kan fjernkontroll til vinch styre begge deler som du ønsker,enkel og grei jobb uten å bytte utstyr jeg har gjort samme på flere båter. Link to post
mariana Svart 26.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2024 Kan du beskriva litt mer i detalj hvordan man kan göra Mawilu? Link to post
mariana Svart 29.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 On 10/26/2024 at 4:20 PM, mawilu said: Da er det greit , signal fra baugpropell må konverteres til minus så kan fjernkontroll til vinch styre begge deler som du ønsker,enkel og grei jobb uten å bytte utstyr jeg har gjort samme på flere båter. Låter bra! Kan du venligst beskrive litt mer detaljert hvordan man skal gå tillväga? Link to post
mariana Svart Onsdag 19:21 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:21 On 10/21/2024 at 2:33 PM, mariana said: Jag vill kunna manövrera min bogrpropeller med samma fjärrkontroll som jag använder till ankarspelet. Är det någon som vet om det är möjligt att få till? Som jag förstår det så behöver jag en Engbo mottagare och de har slutat tillverkas enligt vad jag har hört. Kanske finns det en andrahandsmarknad för dessa boxar? Borde ju finnes NOEN som har, eller hatt bruk for denne fjernkontrollens två knappar som ska styre baugthrustern...? Eller? Jag er intressert i av vilken mottaker en sådan styring kräver. Då skulle jag kunna begynne söke etter en mottaker på begagnatmarknaden... Link to post
JRK Svart Onsdag 19:43 Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:43 Hej, Gå in på Finn i Norge: Båtdeler til salgs | FINN Torget Så kan du söka på "Engbo". Da kommer denne sidan up. Någon av anonsen står det Melsomvik på. Öpna en av dom och skicka en förfrägan. Jag tror han reparerer gammalt utstyr och selger Link to post
Cato Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Hei Jeg har denne styringen til Engbo vinsj og Sleipner baugpropeller. Mottageren til vinsj er innebygget i styringsenheten til ankervinsjen, mens styringen til baugpropeller er en egen mottager. Jeg måtte bygge om polariteten på mottageren til baugpropelleren for å få den til å passe til Sleipner (2 ekstra releer). Alt dette er vel gått ut av produksjon etter at Sleipner overtok etter Engbo. Muligheten må være å få tak i en brukt mottager til baugpropellen. Link to post
mariana Svart 1 time siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1 time siden On 3/12/2025 at 8:43 PM, JRK said: Hej, Gå in på Finn i Norge: Båtdeler til salgs | FINN Torget Så kan du söka på "Engbo". Da kommer denne sidan up. Någon av anonsen står det Melsomvik på. Öpna en av dom och skicka en förfrägan. Jag tror han reparerer gammalt utstyr och selger Stort TACK för tipset @JRK !! Link to post
mariana Svart 42 minutter siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 42 minutter siden 1 hour ago, Cato said: Hei Jeg har denne styringen til Engbo vinsj og Sleipner baugpropeller. Mottageren til vinsj er innebygget i styringsenheten til ankervinsjen, mens styringen til baugpropeller er en egen mottager. Jeg måtte bygge om polariteten på mottageren til baugpropelleren for å få den til å passe til Sleipner (2 ekstra releer). Alt dette er vel gått ut av produksjon etter at Sleipner overtok etter Engbo. Muligheten må være å få tak i en brukt mottager til baugpropellen. Tack för info @Cato! Skulle du vilja ta en bild på din mottakker till baugtrustern og? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn