Jump to content

Båtferie med båt på 56 fot

Nuuna

Recommended Posts

Vi er en familie som har forelsket os i en motorbåt på 56 fot. Vi er bosiddene i Tønsberg og som det sikkert kan læses er jeg dansk. Vi er lidt usikre på om båden bliver for stor i forhold til diverse havne i Norge eller ved natur havne. Håber i kan komme med nogle gode tilbagemeldinger på om vi skal ned i en mindre båt - ja jeg har kystskipper Certifikat.

forelskelse er det dårligste utgangspunktet for å gjøre rasjonelle valg.... Jeg ville aldri valgt en så stor båt selv, men selvsagt er det mulig om du er beredt på å måtte ha særlige behov hver gang du skal i gjestehavn. I uthavner er etter mitt syn problemene mindre, selv ligger vi nesten alltid på svai, og bruker jolla til land.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hei du sier ikke noe om hvilken type båt du har.  Seilbåt, cabincruiser,  Tender,  Trawler eller skøyte. Har veldig mye å si ang størrelse. Selve lengden er skjelden problematisk, men dypgang og høyde kan gi deg begrensinger i en del havner.  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er jo som flere nevner fullt mulig å feriere med en 56 fots motorbåt, men størrelsen gir store begrensninger. For vår del ligger vi aldri i gjestehavner, men er innom av og til for å handle. Ute i holmer og skjær vil antall plasser dere kan fortøye være vesentlig begrenset i forhold til en båt på f.eks. 30 fot og en motor. Det er mange smale plasser dere rett og slett ikke kommer inn, og høyden fra baugen på en så stor båt gir mange steder begrensninger når man skal i land. Enkelte plasser kan dere få en fordel med at dere kan legge til der det er for høyt for oss med små båter, men det er unntaket. De fleste steder er fjellet lavere helt nede ved vannet. 

En annen ulempe er at så store båter har en voldsom vekt. Det gjør at det blir mer styr ved tillegging og fortøyning, og ikke minst når dere skal gjør opp og reise videre. Da kan det hende at vinden står inn fra en annen kant, og du kan være helt avhengig av et godt ankerfeste eller kraftige trustere for å komme deg ut og opp mot vinden. Så store båter er så tunge at det ikke er bare bare å sparke i fra i land. Det stilles derfor større krav til den som står med trotlene og manøvrerer, men også matrosene på dekk som skal håndtere tauverk og fendere. 

Det jeg også mange ganger har lagt merke til er at store båter ofte ikke har ankringsutstyr som står i forhold til båtens størrelse og vekt. Hvis vinden dreier 180 grader og friskner på, så kan du være veldig avhengig av at du kan stole på ankeret og vinsjen. En annen ting er hva du fortøyer til i land. Vi med båter på rundt 30 fot bruker ofte fortøyningskiler som vi slår ned i en bergsprekk med hammer. De vanlige fortøyningskilene som selges i båtbutikkene blir fort for spede for båter i denne størrelsen. Når båten begynner å hive litt på seg, blir det en voldsom kraft på fortøyningstauene, og vanlige kiler kan lett røskes ut. Med så stor båt må du ha spesiallagde kiler som er større og kraftigere, og slå dem ned med slegge. Alt må dimensjoneres i forhold til båten. 

Et alternativ er jo å fortøye longside til fjellet. Men er du avhengig av det, så er antall plasser du kan ligge ytterligere begrenset. Svai er nevnt, og det er jo alltids et alternativ. Bare pass på at du har et anker i baugen som er dimensjonert i forhold til båtens vekt. 

De gjestehavnene jeg har vandret mest rundt i, er Mandal, Arendal (om enn motvillig i Ørgelbyen) og Risør, ingen av dem har noen som helst problemer med å ta imot en båt på den størrelsen. I Mandal ligger millionbåtene tett i tett om sommeren, merkelig nok er de fleste av dem registrert på Karmøy, i Florø og lignende steder som har en viss nærhet til Nordsjøen... :fniser: 

Det er jo garantert minst én pysepropell/pinglevisp (kjær baugpropell har mange navn) på en så stor båt, og da går det greit å manøvrere med litt øvelse. Finn et sted uten andre båter, heng opp noen solide fendere på brygga og tren på å legge til og gå ut fra kai en del ganger, så kommer det garantert etter hvert. Eller nesten garantert. Jeg har sett en del klønete ankomster og avreiser i gjestehavna, merkelig nok er det som regel "mor" som står på fordekket og skal hoppe ned med fortøyningstauet, mens "far" står bak rattet og brøler... :ler:

@Code0 Jeg skjønner at du ikke har vært i Mandal. Som jeg sa, ligger millionbåtene tett. En dag i juli lå det vel fire 50-60-fotere på rad langs Bryggegata, fra det gamle fiskelaget og bortover, og flere til i de store plassene på flytebrygga utenfor havnekontoret. Men det er klart at man ikke kan vente å få plass hvis man ikke har bestilt på forhånd. Det gjelder vel de fleste steder.

Her er et par tilfeldige båter som lå der, jeg tok visst ikke bilde av hele rekkene.

image.png.f0bac9b829fedeed82393c5279fc02cf.png

image.png.bf548f3b70ef79d8e3a1b3ca99cdcd07.png

Jeg glemte å si at det også pleier å ligge noen over på den andre siden, ved Buen kulturhus og Mandal hotell. I Ændal lå vel de største på Tyholmen, og i Risør ute ved akvariet.

Edit: Og som nevnt over, går det jo an å ligge på svai og ta lettbåt inn til havna. Den båten som er for stor til å ligge på svai, er vel ikke bygd ennå. Denne lå på svai på Mannefjorden for en drøy måned siden, stappfull av tyske heavy metal-cruiseturister:

image.png.689789b53fc83105e58d0d3f05fd6b7f.png

Code0 skrev Just now:

Det var mitt poeng også. 

Aha, da misforsto jeg litt. Jeg anser det som en selvfølge at man bestiller på forhånd hvis man skal rundt med større båt til gjestehavner om sommeren. Jeg trodde du mente at det bare var plass til noen få store båter.

En annet fellestrekk med disse digre fartøyene er at du sjeldent eller aldri ser dem ute skjæra om sommeren. De er rett og slett for store til å legge til med. Men hver sin lyst. Sikkert helt topp med komfort og plass ombord, men det begrenser i alle fall muligheten til å finne seg lune små viker å ligge i. 

Felles for dem fleste jeg kjenner med digre båter er jo at fartsområdet begrenses kraftig. Ligger til nød på svai og går meget motvillig inn i trange farvann. Dette er erfarne folk, men med 2 aksler/ propellere som laveste pungt er man forsiktig da reperasjon og slippsetting av 50+fot båt er dyrt og omfattende ( mister fort en sesong/ ferien)

3 hours ago, hanto1 said:

Felles for dem fleste jeg kjenner med digre båter er jo at fartsområdet begrenses kraftig. Ligger til nød på svai og går meget motvillig inn i trange farvann. Dette er erfarne folk, men med 2 aksler/ propellere som laveste pungt er man forsiktig da reperasjon og slippsetting av 50+fot båt er dyrt og omfattende ( mister fort en sesong/ ferien)

Da skjønner jeg ikke vitsen med å ha båt, om man ikke har råd til å bruke den og drifte den! :ja: Kostnad med å ha stor båt med komplekse systemer store motorer er jo noe de fleste vet på forhånd! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

1 minute ago, Mastiff said:

@-morten- Jeg vil nå si at det er to forskjellige ting dere snakker om nå. Drifte og store, dyre reparasjoner. Jeg har råd til å ha en elbil, men jeg ville ikke uten videre hatt råd til å reparere den for 200 000 hvis jeg kjørte meg en tur på stien og følte skogens dunk i batteriet. :fniser:

Med stor båt, bør jo også stort sjømanskap følge med!  men det har jeg sett eksempler på at det ikke helt stemmer! 

@-morten- Det har du fullstendig rett i. Derfor bør man øve. Øvelse gjør mester. Ingen er født med sjømannskap. En annen ting er at det ofte er lurt å begynne i det små og jobbe seg oppover. Hvis jeg hadde begynt med en Honda CBR1100XX, og ikke en liten totakter Yamaha RD-350 ville jeg neppe vært her nå. Jeg vet ikke hvor risikabelt det er å gå rett til 65 fot, men med kystskippersertifikat burde jo trådstarteren kunne en del, vil jeg tro.

1 hour ago, Nuuna said:

Tusen takk for alle svar og vi ser frem til en fin sommer i båt ?️

Hvilken båt kjøpte dere da?   Lykke til med neste båtsessong! trenger dere tips om steder å legge til, er det bare å lufte det her!  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...