Jump to content

Suzuki DF 9.9, hvordan koble likeretter?

Kenolang

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en 2007 modell DF 9.9 som jeg skal ta ut 12V av.

Jeg har kjøpt rektifier/likeretter og har funnet igjen ledninger fra stator til magnetoen.

Det som er på denne likeretteren er to gule ledninger som i følge koblingsskjema skal gå til PTC heater. De to til venstre på bildet.

Spørsmålene er da: Skal disse egentlig på auto-choken på en motor med elstart? Eller er det en anen type heater som er option?

Vil tro disse ledningene skal ligge åpne når jeg har manuell choke....?

Noen som vet?

Rectifier.jpg

Koblingsskjema.png

Hei, leit at de med peiling på slikt gikk glipp av tråden din. Men bra du fant ut av det likevel! Skal koble slikt på en 30-hester selv i løpet av neste sesong, og har ikke peiling på hva som skal til (enda)? Satser på at du eller andre kan komme til unnsetning når den tid kommer? 

Kenolang skrev for 22 timer siden:

Takk for alle gode tips og tilbakemeldinger. Fant ut av det selv. Merkelig at ingen her inne har motor med selvstart og auto-choke

Jeg har brukt ca 3 timer på å finne ut av hva fasitsvaret på spørsmålene dine er. Har 5 slike DF9.9/15 som ikke er DF9.9/15A eller DF9.9/15B + en delemotor uten rigg så jeg vet ikke hva den er.
Serienummeret/Motorkode forteller ikke meg som amatør om motoren ble levert som man eller auto choke.
Heller ikke om motoren ble levert med elstart fra fødselen.
Jeg finner ikke noen rød tråd på mine motorer, trolig fordi noen av mine motorer er bygget om fra 9.9 man til 15 elstart, men med man choke forgasser og med ledningsnett på motor fra en A motor... så jeg har prøvd å være til hjelp, men når jeg ser hvordan du tar det så angrer jeg vel...

Kenolang skrev On 27.10.2024 at 2.21:

Fant ut av det selv. Merkelig at ingen her inne har motor med selvstart og auto-choke ?

Sikkert flere her inne som har det, vår 9,9 har ikke. Men det er jo både en forutsetning at de har lest tråden din, og at de vet svaret på spørsmålet ditt ?

dieselfan skrev for 9 timer siden:

Har 5 slike DF9.9

:sjokkert: :sjokkert: :sjokkert:

Ikke noe å angre på det Dieselfan ;)

Det finnes hvertfall to forskjellige likerettere. En for motorer med auto-choke(PTC-heater i koblingsskjema) og en for manuell choke.

Jeg har likeretteren med to ledninger i tillegg til de til og fra generator, og disse isolerte jeg bare og stripset opp.

Så min konklusjon er at motorer med el-start og auto-choke trenger likeretter med 6 ledninger, og motorer med manuell start og manuell choke trenger likeretter med 4 ledninger.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...