Jump to content

GRP / FRP glassfiberplater. Noen som vet hvor man får kjøpt?

Torsen67

Recommended Posts

Du linker til en hjemmeside, men hva er det egentlig du trenger? Snakker du om en flat, plan plate som er 3mm tykk og måler 800x500?

I så tilfelle er mitt råd å støpe ei plate selv. Det gjør du lett på en glassplate (et gammelt vindu) eller en annen plan og glatt plate. Kjøp en rull med glassfiber på Biltema og et spann med polyester, så støper du bare rett på plata til du har ønsket laminattykkelse. For å få ca 3mm laminat kan du legge 4 lag med 450g matte. Rulllene på Biiltema er 1m breie, så hvis du klipper av 80cm kan du dele en bredde i to. 

Gjorde dette senest i sommer da jeg hjalp @dennrick med å forsterke skroget ved bytte av ankervinsj. Mer om det kan du lese i tråden hans. Støpte da en plate som var ca 8-10mm tykk. 

Hmm, var det så utydelig? Ja, en GRP eller FRP plate på 800 x 500 mm og ca 3 mm tykkelse (om noen skulle ha noe kapp). Dette finnes som ferdig produkt, i større plater selvsagt.

Jeg hadde faktisk en plate liggende, men så skulle samboer plutselig rydde. Da havnet den på miljøstasjonen.

Jeg har verken et gammelt vindu eller noe sted å stå å gjøre dette. Tenkte mer på om det var noen som satt på tips eller var i bransjen etc..

Torsen67 skrev for 7 timer siden:

Hmm, var det så utydelig?

Ja, det var litt utydelig. For du linker til en nettside med en rekke produkter, ikke til et konkret produkt.

Torsen67 skrev for 7 timer siden:

Jeg har verken et gammelt vindu eller noe sted å stå å gjøre dette. Tenkte mer på om det var noen som satt på tips eller var i bransjen etc..

Nuvel, det var nå bare et velment råd. Min erfaring er at det ofte går bort vel så mye tid på å lete etter de rette produktene som å lage selv. Dette er fort gjort, og koster ikke mye. Må ikke støpes på glassplate, nærmest hva som helst kan brukes. Men det kommer an på behovet for overflatebeskaffenhet, og bruken har du jo ikke sagt noe om ?

Komodo skrev 9 minutter siden:

Ja, det var litt utydelig. For du linker til en nettside med en rekke produkter, ikke til et konkret produkt.

Nuvel, det var nå bare et velment råd. Min erfaring er at det ofte går bort vel så mye tid på å lete etter de rette produktene som å lage selv. Dette er fort gjort, og koster ikke mye. Må ikke støpes på glassplate, nærmest hva som helst kan brukes. Men det kommer an på behovet for overflatebeskaffenhet, og bruken har du jo ikke sagt noe om ?

Bor du i en liten leilighet i oslo, så er nok ikke en støpe jobb hemme på spisebordet beste løsningen. Ikke alle som har kjeller/garasje til rådighet vet du. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Komodo skrev for 12 timer siden:

Det gjør du lett på en glassplate (et gammelt vindu) eller en annen plan og glatt plate.

Jeg kjøpte en plate, ca. 40cm x 50cm ca 3mm tykk hos Fuglevik Båtservice as (Moss/Rygge) og betalte kr. 300 for plata. Kunne selvfølgelig ha støpt plata selv, men jeg tenkte ikke så langt. Interessant å kunne støpe på en glassplate. Jeg støpte mye i båten min, brukte en 9mm finerplate som jeg la et lag med clesnfilm/gladpack over og støpte på denne. Mitt sp.mål er: Må man bruke et eller annet slippmiddel for å støpe på en glassplate? Kan man bare legge på polyester og matter til ønsket tykkelse - og det slipper taket sånn uten videre??? 

jeg tørker ut på land....!

Vil du ha glassfiber finish, gelcoat finish? Hva skal du bruke den til med tanke på hvordan glassfiber og resin den evt skal lages i ?

@tom Cognac på glassplate hadde jeg brukt voks som slippmiddel, på mdf plater som jeg har støpt på noen ganger så bruker jeg slippmiddel og støper inn en liten kile på en av sidene som jeg vet skal bli avkapp uansett, ett par dunk med hammeren så er hele plata løs 

Selv støper jeg på baderomspanel. Noen lag med voks, så er det bare å dra av med hendene etter støping. Disse kan du også sette sammen slik at du kan støpe større plater. Som her:

1417165403.jpg

Du vil da få noen små skjøter som må slipes og poleres opp, men om man skulle begynt å serieprodusere større plater kunne man først støpt en som så ble slipt og polert opp og deretterbrukt for produksjon av plater.

Ikke helt det TS spurte om, men men... :rekker_tunge:

Eika skrev for 10 timer siden:

på glassplate hadde jeg brukt voks som slippmiddel, på mdf plater som jeg har støpt på noen ganger så bruker jeg slippmiddel og støper inn en liten kile på en av sidene som jeg vet skal bli avkapp uansett, ett par dunk med hammeren så er hele plata løs 

Takker for svar - dette var virkelig informativt - TAKKER :tommel_opp:

jeg tørker ut på land....!

Komodo skrev for 14 timer siden:

Kunne kanskje være mer spesifikk ja. Linken var bare til en side ment som en forklaring på hva GRP / FRP er.

Skal brukes til å legge over instrumentbordet på "brua". Så borer og skjærer jeg ut nye hull til instrumenter og stereo. Denne type plater er sterke, lett å forme, lett å sparkle/lakke/male, samt blir ikke bulkete ved støt og slag. Har en 3mm alu-plate som var tiltenkt, men den utgår. Syns alu er noe dritt å jobbe med til et sånt prosjekt som dette. 

Fortego skrev for 5 timer siden:

Selv støper jeg på baderomspanel. Noen lag med voks, så er det bare å dra av med hendene etter støping. Disse kan du også sette sammen slik at du kan støpe større plater. Som her:

1417165403.jpg

Du vil da få noen små skjøter som må slipes og poleres opp, men om man skulle begynt å serieprodusere større plater kunne man først støpt en som så ble slipt og polert opp og deretterbrukt for produksjon av plater.

Ikke helt det TS spurte om, men men... :rekker_tunge:

Imponerende! Jeg har ingen steder som egner seg for denne type jobb dessverre. Tror samboer hadde klikket om jeg hadde prøvd meg på dette innendørs, uansett skala:forvirret:

Arne2 skrev for 21 timer siden:

Vet ikke hva denne koster, men det går jo an å spørre dem:

https://glassfiber.no/produkt/plate-3-mm-art-nr-10616/

Her er det en tynnere utgave som er rimelig:

https://plastexperten.no/produkt/glasfiberskiva/

Det kan vel være at de som driver innenfor bransjen kanskje har noe liggende som ikike nødvendigvis står på nettsidene.

Takk!

Har prøvd å få svar fra glassfiber.no tidligere men dårlig respons. Men kan prøve igjen..

Plastexperten har jeg ikke funnet tidligere, men skal høre med de. Tror 1 mm blir i snaueste laget, men er jo mulig å lime dobbelt til 2 mm. Men lim så blir det sikkert i overkant også.

Men, krever instrumenter en viss tykkelse på panelet mon tro? Låseringen på baksiden stopper kanskje før den treffer ringen som er på forsiden av panelet? Dette er noe som slo meg her og nå. Det må jeg sjekke ut før jeg handler:glimter: 

tom Cognac skrev for 14 timer siden:

Mitt sp.mål er: Må man bruke et eller annet slippmiddel for å støpe på en glassplate? Kan man bare legge på polyester og matter til ønsket tykkelse - og det slipper taket sånn uten videre??? 

Hvis du leser fra side 27 i tråden om hvordan jeg bygde om en gammel Draco 20, så kan du se hvordan jeg brukte et gammelt vindu som jeg fikk på fyllinga som støpebord. Glasset ble først grundig rengjort for partikler, deretter smurt med noen lag voks. Dette ga en førsteklasses finnish på gelcoaten, akkurat som en ny båt rett fra forma. Er det mindre nøye kan man gjøre et slikt støp på hva som helst av plater, bare dekke med f.eks. pakketape eller gråpapir først. Men jeg tror ikke jeg ville støpt rett på glass uten å ha på et lag med voks først. 

Nå har vi jo fått vite at TS ikke har noe sted å stå for å støpe, da utgår jo dette tipset. Men for andre er det en rask og billig måte å lage seg ei plate i glassfiber til alle tenkelige formål. Kan lett bygges opp til den tykkelsen man vi, fra ett lag og oppover. 

tom Cognac skrev for 14 timer siden:

Jeg kjøpte en plate, ca. 40cm x 50cm ca 3mm tykk hos Fuglevik Båtservice as (Moss/Rygge) og betalte kr. 300 for plata. Kunne selvfølgelig ha støpt plata selv, men jeg tenkte ikke så langt. Interessant å kunne støpe på en glassplate. Jeg støpte mye i båten min, brukte en 9mm finerplate som jeg la et lag med clesnfilm/gladpack over og støpte på denne. Mitt sp.mål er: Må man bruke et eller annet slippmiddel for å støpe på en glassplate? Kan man bare legge på polyester og matter til ønsket tykkelse - og det slipper taket sånn uten videre??? 

Takk, da skal jeg høre med Fuglevik. Er kun ett par-tre mil fra Kolbotn til Moss:tommel_opp:

Eika skrev for 12 timer siden:

Vil du ha glassfiber finish, gelcoat finish? Hva skal du bruke den til med tanke på hvordan glassfiber og resin den evt skal lages i ?

@tom Cognac på glassplate hadde jeg brukt voks som slippmiddel, på mdf plater som jeg har støpt på noen ganger så bruker jeg slippmiddel og støper inn en liten kile på en av sidene som jeg vet skal bli avkapp uansett, ett par dunk med hammeren så er hele plata løs 

Trenger i grunnen bare glassfiberplate. Men har den gelcoat i tillegg så er det bare positivt.

Platen skal skjæres ut, tilpasse rundt rattstammen, avrundes i hjørner og kanter. Deretter kan jeg ta den av og på, tegne og måle etc, før den til slutt lakkeres og limes fast. Punktlimer den slik at jeg har en mulighet til å angre meg med feks en pianotråd. Man vet aldri:fniser:

Det er noen som har endret på instrumentene opp gjennom årene. Da ble det støpt og sparklet i gamle hull, så lagt på gelcoat/topcoat. Dette er veldig ujevnt samt at gelcoat har sprukket opp flere steder. Det eneste som ble bra, er at jeg ikke ser skille på fargen sammenlignet med resten av interiøret. Blir for mye jobb å få dette pent igjen. Dekker derfor over hele dette området og lakker platen i en mørkegrå silkematt farge som går igjen ett par andre steder på båten. Savner i tillegg noen mørkere partier i cockpit når sola står på som verst.

I fare for å forstyrre tråden, våger jeg meg med et spørsmål siden det kan være relatert. Dette er skrog/dekkovergang på Bavaria. Dekk er altså limt på en kryssfinerplate på topp av skroget, og rekkestøtter er satt inn i aluminiumslist på utsiden og skrudd gjennom glassfiber uten forsterkning på innsiden mot båtens sentrum. 

Jeg ser for meg å forsterke området. Kan det gjøres bare på dekk/dollbord, eller bør jeg lage en vinklet plate som også dekker kryssfinerlista (rødt på tegningen), som limes fast? Jeg har ikke erfaring med glassfiberarbeid, men kan være et morsomt prosjekt. Hvor stor diameter og hvor tykk plate? (Eller alu/rustfritt stål?). Jeg skal montere rekkeport, som nok får røffere bruk enn rekka på en turbåt. 
IMG_6158.jpeg.330dbb66d05ecbbf9f7fe4b1415994bc.jpeg
IMG_6160.jpeg.495b33187c2fe8403186798c17d6d3f4.jpeg
(det er nok mulig at rekkestøttefoten sitter i ytre del av alu-profilen, ikke indre som på min tegning men prinsippet for forsterkning bør være likt).

lr-80 skrev On 24.10.2024 at 9.51:

I fare for å forstyrre tråden, våger jeg meg med et spørsmål siden det kan være relatert. Dette er skrog/dekkovergang på Bavaria. Dekk er altså limt på en kryssfinerplate på topp av skroget, og rekkestøtter er satt inn i aluminiumslist på utsiden og skrudd gjennom glassfiber uten forsterkning på innsiden mot båtens sentrum. 

Jeg ser for meg å forsterke området. Kan det gjøres bare på dekk/dollbord, eller bør jeg lage en vinklet plate som også dekker kryssfinerlista (rødt på tegningen), som limes fast? Jeg har ikke erfaring med glassfiberarbeid, men kan være et morsomt prosjekt. Hvor stor diameter og hvor tykk plate? (Eller alu/rustfritt stål?). Jeg skal montere rekkeport, som nok får røffere bruk enn rekka på en turbåt. 
IMG_6158.jpeg.330dbb66d05ecbbf9f7fe4b1415994bc.jpeg
IMG_6160.jpeg.495b33187c2fe8403186798c17d6d3f4.jpeg
(det er nok mulig at rekkestøttefoten sitter i ytre del av alu-profilen, ikke indre som på min tegning men prinsippet for forsterkning bør være likt).

Dette har jeg fixet på mine Bavaria er. Limte en tilpasset kryssfinerkloss fast med langtrådet sparkel fra Biltema ved siden av lista, slik at alt fikk samme høyde. Under både klossen og den originale kryssfinerlista limte jeg fast en syrefast plate som fungerer som en stor skive, gjennomgående bolter gjennom det hele. Blir stivt og fint ??

b0e8c4c5-d009-4f1d-9723-dfa99c22c0ef.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...