Swingswong Startet 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2024 Vurderer å lage en kasse til batteriene som skal inn i løpet av vinteren i stedet for å bare spenne celle fast. Båten har faststøpt kasse, så dette blir en kasse i kassen. Helt åpen for forslag om hvordan det skal gjøres. Det jeg har tenkt så langt er å få tak i 10mm plastplater for bunn og vegger, samt akrylglass som lokk. Det blir sannsynligvis et lokk over cellene og så et på toppen av kassen slik at man ser inn. Kan sikkert kaste inn noen flotte lys og greier der ? Så til kassen. Tanken er å sette den tom inn og så sette inn cellene etterpå. Fant dette bilde på nett og det er slik mitt oppsett blir. Kassen blir da ca 32*45cm innvendig. Bør jeg skru vegger og bunn sammen eller er det sterkest å sveise? Jeg har aldri sveiset plast før så skruer er enklest for meg. Om jeg skal skru, ville det være best å skru fra bunnplaten og opp i veggen eller gjennom veggen og inn i bunnplaten? Hva slags type plast er best egnet og kan jeg gå ned til 8mm plater eller blir det for svakt? Jeg vil anta at jeg ikke kommer til å løfte batteriet ut, mens cellene er i kassen, men om den hadde tålt det er det bare bonus. Leter også etter et sted å kjøpe 50mm2 svært fleksible kabler som skal fra batteri til BMS. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Swingswong skrev On 22.10.2024 at 18.41: Bør jeg skru vegger og bunn sammen eller er det sterkest å sveise? Jeg har aldri sveiset plast før så skruer er enklest for meg. Vis hele sitatet Det proffeste på et slikt bygg blir å sveise. Men det er nok ikke helt rett fram uten spesiet utstyr, så det kan nok være greit å få gjort akkurat det av noen som kan det. Swingswong skrev On 22.10.2024 at 18.41: Hva slags type plast er best egnet og kan jeg gå ned til 8mm plater eller blir det for svakt? Vis hele sitatet Til dette kan du bruke PE. Det er en billig plast, den er sveisbar, og den er slagfast. Det er mange PE kvaliteter, men dette er altså det materialet som brukes i rotasjonsstøpte båter (Pooneer, Steady, River etc), og det de bruker i Polar Circle, som blir sveiset opp, ikke støpt. Blir også mye brukt i tanker, oppdrettsnæring osv. Ekstremt solid materiale ? Plater til dette kjøper du billigst hos Finn Løken AS i Ås. De selger også til privatpersoner. Og ja, 8mm holder plenty. Swingswong skrev On 22.10.2024 at 18.41: Leter også etter et sted å kjøpe 50mm2 svært fleksible kabler som skal fra batteri til BMS. Vis hele sitatet Båtbua i Fredrikstad har gummikabel med tynne kordeller som er veldig myk og smidig, anbefaler den. Det er også antageligvis den billigste som er å få. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gunga Din Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Swingswong skrev On 22.10.2024 at 18.41: Vurderer å lage en kasse til batteriene som skal inn i løpet av vinteren i stedet for å bare spenne celle fast. Båten har faststøpt kasse, så dette blir en kasse i kassen. Vis hele sitatet du har ju en riktig batterikasse som dette skall stå i………..da hadde jeg gjort noe enkelt men stabilt av tre ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
JRK Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Helt enig med Gunga Din. Kasse i kasse er smør på flesk. Stable cellene på beste vis i kassen og støtt opp med treverk rundt.evetuelt skru fast treverk i eksisterende kasse om nødvendig Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Jeg anbefaler at du lager ei kasse i flammehemmende plast, polykarbonat er det ikke så vanskelig å få tak med UL94 V0 godkjenning. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 23.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Flammehemmere plast er etter mine begreper, en plast som er selvslukkende, om den eller omgivelsene tar fyr. Om et lithium batteri i den størrelsen vi snakker om her tar fyr, så tror jeg det tryggeste er å forlate båten. Jeg tror ikke at selvantenning av et lithium batteri er så stor. Det er gjerne spesifisert hvor mange batterier som kan stå parallelt og serie. Dette er fordi ett batteri har ett skydd for den maksimum strøm og spenning som kan oppstå. Da kan ett av parametrene være varmgang intern i batteriene ved f.eks en kortslutning, som igjen kan medføre brann. Grunnen til at jeg har valgt å kjøpe ferdige lithiumbatterier er nettop at de er testet. Jeg kjenner ikke kriteriene, men antar at om det skjer en kortslutning i ett av 4 batterier så vil ikke kortslutningstrømmen fra de 3 andre gjøre skade. Det neste jeg tenker som kan bli en utfordring for selvbyggere er faren for at krymp på kabelsko til batterier er for dårlig, eller for lite areal. Ved store strømmer og en selv ved liten varmgang, «går materialene litt» og oksygen slipper til. Da kan overflater oksidere, og den effektive overflaten/kvadratet bli mindre og mer varmgang kan oppstå, og værste fall kan terminalene på batteriene bli for varme. Det kan i alle fall være lurt å kjøre maks last på batteriene ett minutt eller to hvert år, og kjenne på alle batteriterminaler. Samme problematikk kan man også få om man bruker kabelsko med 10 mm hull og 8mm bolter. Da vill du få en 1 mm ring på batteriterminalen som oksiderer. Tar man av kabelskoen hver vinter så vil kanskje kabelskoen flytte seg litt frem og tilbake og man fåren ring på opptil 2mm runde batteriterminalen, med det resultat at arealet som leder mellom batteri og kabelsko er blitt mindre. Slike problemstillinger er grunnen at jeg har valgt å kjøpe ferdige lithiumbatterier som er testet. På den annen side, for de som vet hva de holder på med, så tror jeg heller ikke det er noe problem å lage batterier selv heller. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 23.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Takker for svar! Tar en prat med Finn Løken. De har sikkert en anbefaling om hva som egner seg. Ønsker fortsatt en kasse i kassen. I kassen står også startbatteriet. Kassen har oppbygde profiler i bunn for drenering. Tror det blir bra å lage noe som ser bra ut og jeg kan feste BMS på en ordentlig måte med korte kabler inn på BMS. 3*50mm bør være mer enn nok. Er ikke bekymret med 3p4s kombinasjonen. Flere har gjort det før. Kan jo være at en celle blir defekt og kan forårsake noe, men sannsynligvis skjer det svært sjeldent. Har bestilt opp fleksible busbars som også tar høyde for at cellene utvider seg og trekker seg sammen under bruk. Kjører hvert år en test der jeg trekker over 200A i over 1 time ? Har enda ikke oppdaget varmgang annet enn at inverter puster og peser litt. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 23.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Hvorfor bruke plast? Funderer på batterikasse jeg også og tenker bruke kryssfiner. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Fantino Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Jeg hadde gått for noe slikt i stedet for å dille med å lage det selv, så lenge batteriet allerede står i kasse: I just found this on AliExpress: NOK21.94 | TOPBMS EVE LF280K EVE LF304 CAT 280AH CALB 280AH Battery Bracket Holders Side Bracket Middle Bracket Plastic Material ABS+PC https://a.aliexpress.com/_Eu9Pf4V Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 Swingswong skrev On 23.10.2024 at 18.14: Kjører hvert år en test der jeg trekker over 200A i over 1 time ? Vis hele sitatet Om 200A er maksimum det du trekker under normal drift , så er jo det bra. For min del med 2 thrustere og vinsj så er jeg oppe i 1100 A. Når jeg tester kjører jeg begge thrustere i 30 sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 26.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2024 @Fantino ønsker meg en tettere kasse der cellene og BMS er noe mer beskyttet. Fine de du linker til, men hadde nok lagt en plate i bunn og stoppet de sammen med en jekkestropp eller to. @JRK kjører du 1100A på litiumbaken? Har et eget optima stående over thruster. Vurderer å koble inn lithumbanken mot det, men foreløpig er det kun en Victron 50A dcdc som lader det. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Swingswong skrev On 26.10.2024 at 19.11: @JRK kjører du 1100A på litiumbaken? Har et eget optima stående over thruster. Vurderer å koble inn lithumbanken mot det, men foreløpig er det kun en Victron 50A dcdc som lader det. Vis hele sitatet Jeg har bare 3 stk 100 Ah litium till forbruk disse er koblet direkte til generator via 2 stå 50A DCDC convertere Generatoren mater også ett victron batteriskille, som forsyner ett AGM batteri til start og 2 til thrustere og vinsj. Da jeg nevnte 1100 A, så var det forbindelse med varmgang på AGM batteripolene. Har ikke Noel egen fordelingsskinne, så her må kabelskor på batterierna stabiles i forhold til at bege batteriet belastas så likt som mullig. Her lösner jeg hele polskon ved vinterlagring. Om man kjörer thrustere på lithium, så er det jo samme problemställning med vargangrepp på batteripolet. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 3.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2024 Nå er kassen mer eller mindre ferdig. Venter kun på 3 røde 50mm2 silikonkabler til plusspolene. Liker BMS’n veldig godt. 300A kontinuerlig og 450A peak. Aktiv 2A balansering, også når batteriet ikke lades. Displayet har en knapp slik at man kan slå av BMS ved å holde den inne i 5sek. Et trykk så slår den seg på igjen. Ikke behov for ladespenning for å starte den. Det er benyttet fleksible busbars for å ta opp bevegelse i cellene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Snobbete!! Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Den kassa så veldig fin ut, men er BMS litt nærme polene på cellene? Litt vanskelig å se på bildene. Og hvordan flytter du den? Må jo bli ganske tung? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Swingswong Svart 9.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2024 BMS ligger på en plate over polene. Den er festet på to langsgående lister. Flytte den ja, hmm. Veier nok opp mot 85 - 90kg Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 9.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2024 Min umiddelbare tanke var at det mye vekt i en kasse skrudd sammen med noen forholdsvis få skruer inn i plast som relativt lett kan sprekke hvis skruene står i spenn (noe de vel må gjøre for å sitte fast). Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 9.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2024 De står ikke i spenn. De er ikke forsenket, noe slike skruer visstnok ikke skal være. De kan da bevege seg litt som var viktig når man skrur sammen polykarbonat Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2024 Swingswong skrev On 9.12.2024 at 17.43: Veier nok opp mot 85 - 90kg Vis hele sitatet Ser du har 12 celler, så da veier det litt ja... Batteriet mitt veier ca 55kg, og det har 8 celler. Men kassa mi er nok litt tyngre da den er bygget av 12mm kryssfiner. BMSen min drar nok også opp vekten litt. Skyter fra hofta og tipper 80kg Med den vekta ville jeg nok laget løftehåndtak av stropper som går under selve batterikassa. Et greit materiale å lage dette av kan være webben fra jekkestropper. Den er flat, og tåler enormt med strekkraft. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Swingswong Svart 9.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2024 Blir nok for tungt å løfte på plass. Tar nok ut noen celler før den løftes inn ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.