Jump to content

Sveise eller skru batterikasse i plast

Swingswong

Recommended Posts

Vurderer å lage en kasse til batteriene som skal inn i løpet av vinteren i stedet for å bare spenne celle fast. 
Båten har faststøpt kasse, så dette blir en kasse i kassen. 
Helt åpen for forslag om hvordan det skal gjøres. 
Det jeg har tenkt så langt er å få tak i 10mm plastplater for bunn og vegger, samt akrylglass som lokk. Det blir sannsynligvis et lokk over cellene og så et på toppen av kassen slik at man ser inn. 
Kan sikkert kaste inn noen flotte lys og greier der ?

Så til kassen. Tanken er å sette den tom inn og så sette inn cellene etterpå. 

Fant dette bilde på nett og det er slik mitt oppsett blir.  Kassen blir da ca 32*45cm innvendig. 
Bør jeg skru vegger og bunn sammen eller er det sterkest å sveise? Jeg har aldri sveiset plast før så skruer er enklest for meg. 
Om jeg skal skru, ville det være best å skru fra bunnplaten og opp i veggen eller gjennom veggen og inn i bunnplaten?

Hva slags type plast er best egnet og kan jeg gå ned til 8mm plater eller blir det for svakt?

Jeg vil anta at jeg ikke kommer til å løfte batteriet ut, mens cellene er i kassen, men om den hadde tålt det er det bare bonus. 

Leter også etter et sted å kjøpe 50mm2 svært fleksible kabler som skal fra batteri til BMS. 

IMG_2441.jpeg

Swingswong skrev 1 time siden:

Bør jeg skru vegger og bunn sammen eller er det sterkest å sveise? Jeg har aldri sveiset plast før så skruer er enklest for meg. 

Det proffeste på et slikt bygg blir å sveise. Men det er nok ikke helt rett fram uten spesiet utstyr, så det kan nok være greit å få gjort akkurat det av noen som kan det. 

Hva slags type plast er best egnet og kan jeg gå ned til 8mm plater eller blir det for svakt?

Til dette kan du bruke PE. Det er en billig plast, den er sveisbar, og den er slagfast. Det er mange PE kvaliteter, men dette er altså det materialet som brukes i rotasjonsstøpte båter (Pooneer, Steady, River etc), og det de bruker i Polar Circle, som blir sveiset opp, ikke støpt. Blir også mye brukt i tanker, oppdrettsnæring osv. Ekstremt solid materiale ? Plater til dette kjøper du billigst hos Finn Løken AS i Ås. De selger også til privatpersoner. 

Og ja, 8mm holder plenty.

Leter også etter et sted å kjøpe 50mm2 svært fleksible kabler som skal fra batteri til BMS. 

Båtbua i Fredrikstad har gummikabel med tynne kordeller som er veldig myk og smidig, anbefaler den. Det er også antageligvis den billigste som er å få. 

Swingswong skrev for 2 timer siden:

Vurderer å lage en kasse til batteriene som skal inn i løpet av vinteren i stedet for å bare spenne celle fast. 
Båten har faststøpt kasse, så dette blir en kasse i kassen. 

du har ju en riktig batterikasse som dette skall stå i………..da hadde jeg gjort noe enkelt men stabilt av tre !

S/Y Gunga Din

Flammehemmere plast er etter mine begreper, en plast som er selvslukkende, om den  eller omgivelsene tar fyr.

Om et lithium batteri i den størrelsen vi snakker om her tar fyr, så tror jeg det tryggeste er å forlate båten.

Jeg tror ikke at selvantenning av et lithium batteri er så stor. Det er gjerne spesifisert hvor mange batterier som kan stå parallelt og serie. Dette er fordi ett batteri har ett skydd for den maksimum strøm og spenning som kan oppstå. Da kan ett av parametrene være varmgang intern i batteriene ved f.eks en kortslutning, som igjen kan medføre brann. Grunnen til at jeg har valgt å kjøpe ferdige lithiumbatterier er nettop at de er testet. Jeg kjenner ikke kriteriene, men antar at om det skjer en kortslutning i ett av 4 batterier så vil ikke kortslutningstrømmen fra de 3 andre gjøre skade.

Det neste jeg tenker som kan bli en utfordring for selvbyggere er faren for at krymp på kabelsko til batterier er for dårlig, eller for lite areal. Ved store strømmer og en selv ved liten varmgang, «går materialene litt» og oksygen  slipper til. Da kan overflater oksidere, og den effektive overflaten/kvadratet bli mindre og mer varmgang kan oppstå, og værste fall kan terminalene på batteriene bli for varme.  Det kan i alle fall være lurt å kjøre maks last på batteriene ett minutt eller to hvert år, og kjenne på alle batteriterminaler. Samme problematikk kan man også få om man bruker kabelsko med 10 mm hull og 8mm bolter. Da vill du få en 1 mm ring på batteriterminalen som oksiderer. Tar man av kabelskoen hver vinter så vil kanskje kabelskoen flytte seg litt frem og tilbake og man fåren ring på opptil 2mm runde batteriterminalen, med det resultat at arealet som leder mellom batteri og kabelsko er blitt mindre.

Slike problemstillinger er grunnen at jeg har valgt å kjøpe ferdige lithiumbatterier som er testet.

På den annen side, for de som vet hva de holder på med, så tror jeg heller ikke det er noe problem å lage batterier selv heller.

Takker for svar!

Tar en prat med Finn Løken. De har sikkert en anbefaling om hva som egner seg. 
Ønsker fortsatt en kasse i kassen. I kassen står også startbatteriet. Kassen har oppbygde profiler i bunn for drenering. 
Tror det blir bra å lage noe som ser bra ut og jeg kan feste BMS på en ordentlig måte med korte kabler inn på BMS. 
3*50mm bør være mer enn nok. 
Er ikke bekymret med 3p4s kombinasjonen. Flere har gjort det før. Kan jo være at en celle blir defekt og kan forårsake noe, men sannsynligvis skjer det svært sjeldent. Har bestilt opp fleksible busbars som også tar høyde for at cellene utvider seg og trekker seg sammen under bruk. 
Kjører hvert år en test der jeg trekker over 200A i over 1 time ?

Har enda ikke oppdaget varmgang annet enn at inverter puster og peser litt. 

Swingswong skrev On 23.10.2024 at 20.14:

Kjører hvert år en test der jeg trekker over 200A i over 1 time ?

Om 200A er maksimum det du trekker under normal drift , så er jo det bra. For min del med 2 thrustere og vinsj så er jeg oppe i  1100 A. Når jeg tester kjører jeg begge thrustere i 30 sekunder.

@Fantino ønsker meg en tettere kasse der cellene og BMS er noe mer beskyttet. Fine de du linker til, men hadde nok lagt en plate i bunn og stoppet de sammen med en jekkestropp eller to.

@JRK kjører du 1100A på litiumbaken? 

Har et eget optima stående over thruster. Vurderer å koble inn lithumbanken mot det, men foreløpig er det kun en Victron 50A dcdc som lader det.

Swingswong skrev for 17 timer siden:

@JRK kjører du 1100A på litiumbaken? 

Har et eget optima stående over thruster. Vurderer å koble inn lithumbanken mot det, men foreløpig er det kun en Victron 50A dcdc som lader det.

Jeg har bare 3 stk 100 Ah litium till forbruk disse er koblet direkte til generator via 2 stå 50A DCDC convertere Generatoren mater også ett victron batteriskille, som forsyner ett AGM  batteri til start og 2 til thrustere og vinsj.

Da jeg nevnte 1100 A, så var det forbindelse med varmgang på AGM batteripolene. Har ikke Noel egen fordelingsskinne, så her må kabelskor på batterierna stabiles i forhold til at bege batteriet belastas så likt som mullig. Her lösner jeg hele polskon ved vinterlagring. 
Om man kjörer thrustere på  lithium, så er det jo samme problemställning med vargangrepp på batteripolet. 

• 1 måned senere...

Nå er kassen mer eller mindre ferdig. Venter kun på 3 røde 50mm2 silikonkabler  til plusspolene. 
Liker BMS’n veldig godt. 300A kontinuerlig og 450A peak. 
Aktiv 2A balansering, også når batteriet ikke lades. 
Displayet har en knapp slik at man kan slå av BMS ved å holde den inne i 5sek. 
Et trykk så slår den seg på igjen. Ikke behov for ladespenning for å starte den. 
Det er benyttet fleksible busbars for å ta opp bevegelse i cellene. 

IMG_2654.jpeg

IMG_2655.jpeg

IMG_2658.jpeg

IMG_2660.png

IMG_2657.jpeg

Swingswong skrev for 4 timer siden:

Veier nok opp mot 85 - 90kg

Ser du har 12 celler, så da veier det litt ja... Batteriet mitt veier ca 55kg, og det har 8 celler. Men kassa mi er nok litt tyngre da den er bygget av 12mm kryssfiner. BMSen min drar nok også opp vekten litt. Skyter fra hofta og tipper 80kg :smiler:

Med den vekta ville jeg nok laget løftehåndtak av stropper som går under selve batterikassa. Et greit materiale å lage dette av kan være webben fra jekkestropper. Den er flat, og tåler enormt med strekkraft. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...