Jump to content

Skrogskade i 2015 modell Grand 380 Golden Line RIB. Verksted klarer ikke å få vedheft ved prøver.

lka

Recommended Posts

Jeg har en 2015 modell Grand 380 Golden Line RIB med et hull under vannlinjen. Hullet skyldes transportskade med henger der det ene sidehjulet er trykket inn i skroget. Jeg har vært i kontakt med flere verksteder som mente at dette var en grei jobb som ville koste 10-12000kr. Bestemte meg for et verksted jeg fikk godt inntrykk av. 

Problemet er at verkstedet har gjennomført 15 forskjellige hefteprøver uten å finne noe som hefter godt nok. Båten har nå stått over 2 måneder på verksted. Det har også begynt å bli kostbart. Eier av verkstedet virker som en meget erfaren og dyktig kar. Dette er en relativt velkjent båt som ikke er alt for gammel. Jeg synes derfor det er rart at det skal være så vrient å finne noe som hefter.  

Jeg kan for lite om dette og er i villrede om hva jeg skal gjøre videre. Håper derfor at det er noen kloke hoder på forumet som har tips eller erfaringer.

Hei, og velkommen til forumet :skål_øl:. Bra beskrivelse, trådtittel og til og med bilder etterhvert. 
Her er jo en av glassfiber-ekspertene allerede kommet den til unnsetning ( @Eika. Men det er kanskje flere som har erfaringer med dette, eller kan komme med noen tips, eller hva @Knude eller @Komodo. Og mange andre her inne ? 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

lka skrev 1 minutt siden:

Takk så mye for gode svar og hjelp!

@Eika: Jeg tar veldig gjerne kontakt dersom jeg ikke kommer noe videre med verkstedet innen kort tid. Takk for det!

Hvis ikke de har klart og få det til, til nå. Hvorfor prøve noe mer? Da har de tydeligvis ikke kompetansen eller utstyret som trengs. Dette er en rutine jobb 

Martin_ skrev for 12 timer siden:

Da ville jeg levert den til Porsgrunn ??

Unødvendig å sende den bort. Dette er jo et båtforum hvor båtfolk gladelig deler kunnskapen med hverandre. Dette er ikke et reklameblad eller skryteside for å få oppdrag.

Regner derfor med at den som har kompetansen, deler den detaljert her på forumet.

Selco Racing skrev 1 time siden:

Unødvendig å sende den bort. Dette er jo et båtforum hvor båtfolk gladelig deler kunnskapen med hverandre. Dette er ikke et reklameblad eller skryteside for å få oppdrag.

Regner derfor med at den som har kompetansen, deler den detaljert her på forumet.

Det er bare og søke, det er begrensa hvor mange ganger man gidder og gjenta seg selv her inne, jeg har skrevet side opp og side ned om dette på forumet. Har fått klager på at jeg forklarer hvor mye forskjelligt verktøy som trengs, hvor mye forskjellige materialer og verkstedmateriell som trengs til div jobber, så det er begrensa hvor morro det er og skrive side opp og side ned om dette, bare repetere seg selv. 

Men dette er ikke akuratt en skade man burde prøve å reparere, første gang man prøver seg og når ett firma ikke har klart og få til ett bra nok resultat, så er jo det ett bevis på at det ikke er en jobb for en nybegynner 

Men hvis du mener det er feil at vi som lever av sånt som dette, sier ifra at man kan ta på seg jobber som dette eller selge produkter som trengs, så skal jeg slutte og bistå og si ifra at jeg kan ta jobber til en hyggelig forum medlemspris når det er tydeligt at de ikke har kommet i gode hender på andre verksteder 

Eika skrev 58 minutter siden:

Det er bare og søke, det er begrensa hvor mange ganger man gidder og gjenta seg selv her inne, jeg har skrevet side opp og side ned om dette på forumet. Har fått klager på at jeg forklarer hvor mye forskjelligt verktøy som trengs, hvor mye forskjellige materialer og verkstedmateriell som trengs til div jobber, så det er begrensa hvor morro det er og skrive side opp og side ned om dette, bare repetere seg selv. 

Men dette er ikke akuratt en skade man burde prøve å reparere, første gang man prøver seg og når ett firma ikke har klart og få til ett bra nok resultat, så er jo det ett bevis på at det ikke er en jobb for en nybegynner 

Men hvis du mener det er feil at vi som lever av sånt som dette, sier ifra at man kan ta på seg jobber som dette eller selge produkter som trengs, så skal jeg slutte og bistå og si ifra at jeg kan ta jobber til en hyggelig forum medlemspris. 

Jeg er veldig takknemlig for at du øser av din kunnskap og kommer med utfyllende svar samt gode tips. Setter veldig pris på det! Målet med forumet er vel å hjelpe hverandre og der har du vært et forbilde @Eika

Jeg tar en prat med verkstedet i dag, så får vi se hva som blir enden på visa

lka skrev 5 minutter siden:

Jeg er veldig takknemlig for at du øser av din kunnskap og kommer med utfyllende svar samt gode tips. Setter veldig pris på det! Målet med forumet er vel å hjelpe hverandre og der har du vært et forbilde @Eika

Jeg tar en prat med verkstedet i dag, så får vi se hva som blir enden på visa

Jeg prøver ofte og gi så gode tips jeg kan, spess hvis jeg ser det er skader som er verdt å reparere selv. Men akuratt de ukrainsk støpte Grand ribbene er meget tynne og ikke noe for en nybegynner og gå løs på selv, spess ikke når det er den type skade som du viser frem i tråden her nå. 

Her ser man jo hvordan jeg viser og forklarer på ett prosjekt man enkelt kunne fikse selv på en trygg måte. 

Selco Racing skrev for 3 timer siden:

Hvis TS leser byggetråden til @Knude, så har han beskrevet hvordan en slik skade kan repareres bra både inn- og utsiden uten å ta hull på innerlineren. Han beskriver også hvordan man kan ta vedheftsprøver. 

Ellers har @Eika et poeng med dette:

Eika skrev for 3 timer siden:

Det er bare og søke, det er begrensa hvor mange ganger man gidder og gjenta seg selv her inne, jeg har skrevet side opp og side ned om dette på forumet.

lka skrev for 2 timer siden:

Målet med forumet er vel å hjelpe hverandre

Ja, ikke sant :tommel_opp: Noen ganger er den hjelpen å få beskrivelse av hvordan man kan gjøre jobben selv, andre ganger er hjelpen å få tips om hvem som kan utføre det mot betaling. Det er ikke alle som er komfortable med å gjøre alt selv. 

Ellers så er vel slikt bare et av målene med forumet. Det er jo også et sosialt forum hvor folk deler opplevelser om reiser osv. 

5 hours ago, Komodo said:

Ja, ikke sant :tommel_opp: Noen ganger er den hjelpen å få beskrivelse av hvordan man kan gjøre jobben selv, andre ganger er hjelpen å få tips om hvem som kan utføre det mot betaling. Det er ikke alle som er komfortable med å gjøre alt selv. 

Ellers så er vel slikt bare et av målene med forumet. Det er jo også et sosialt forum hvor folk deler opplevelser om reiser osv. 

T I L T R E D E S :tommel_opp::flagg_bp:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Selco Racing skrev for 13 timer siden:

Er nok ingen her som bruker  siden til skrytevideo eller lignende. Noen jobber kan man gjøre selv men ikke alle.

Mange ser jeg sitter med svært god erfaring innen mange fag innen båt og deler villig sine erfaringer og det er bra :)

Det å gjøre jobben selv er ikke likt for alle.

Alle er ikke skapt likt. Alle er ikke lik i den praktiske delen. Alle har ikke mulighet til lokale å mekke på båt eller eller tid til det eller kapital til det.

Så om noen på siden sier at dem kan hjelpe så sier jeg HURRA :)

Det meste kan ordnes men noen ganger trenger noen hjelp til jobben :)

mye løses på YouTube men ikke alt for alle. vi er alle forskjellige :)

Boatmad skrev 1 minutt siden:

Er nok ingen her som bruker  siden til skrytevideo eller lignende. Noen jobber kan man gjøre selv men ikke alle.

Mange ser jeg sitter med svært god erfaring innen mange fag innen båt og deler villig sine erfaringer og det er bra :)

Det å gjøre jobben selv er ikke likt for alle.

Alle er ikke skapt likt. Alle er ikke lik i den praktiske delen. Alle har ikke mulighet til lokale å mekke på båt eller eller tid til det eller kapital til det.

Så om noen på siden sier at dem kan hjelpe så sier jeg HURRA :)

Det meste kan ordnes men noen ganger trenger noen hjelp til jobben :)

mye løses på YouTube men ikke alt for alle. vi er alle forskjellige :)

Noen jobber bør man sette bort til dem som kan det :)

Hakkannen skrev On 24.10.2024 at 19.17:

Hei, regner med du (eller verkstedet) har kontaktet den norske importøren?

Bare et spørsmål til dette. Er det slik at hvis man vet akkurat hvilken polyester/glass mikstur som er brukt ved produksjon, så vil det være lettere å finne riktig produkt for å få best vedheft ? 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev 21 minutter siden:

Er det slik at hvis man vet akkurat hvilken polyester/glass mikstur som er brukt ved produksjon, så vil det være lettere å finne riktig produkt for å få best vedheft ?

Ja, gjerne produsenten vet hva de vil anbefale? Det er gjerne ikke alltid den samme sammensetningen som nødvendigvis gir best vedheft, men vil jo tro produsenten har møtt slike spørsmål tidligere. Og med det bør ha en tanke om hva de vil anbefale, informasjon de (selvsagt) har delt med sine verksted og forhandlere. Med Eika på banen hadde jeg uansett ikke bekymret meg, da blir det godt som nytt.

Hakkannen skrev 18 minutter siden:

Med Eika på banen hadde jeg uansett ikke bekymret meg, da blir det godt som nytt.

Ja det tiltredes, med @Eika på laget så kan man ha hvilepuls :tommel_opp:

D5L

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...