Krimart Startet 25.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2024 Er det bare jeg som reagerer på denne RS - reklamen? https://nettbutikk.rs.no/sikkerhetstips/synlighet-til-sjos/ Du trenger ikke lanterne, kjøp en caps fra RS så er du synlig i mørket?? Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 25.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 Å ferdes på sjøen i mørke, uten foreskreven lanterneføring, er galskap. Uavhengig av caps. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Poseidon Svart 25.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 176-671 skrev 46 minutter siden: Å ferdes på sjøen i mørke, uten foreskreven lanterneføring, er galskap. Uavhengig av caps. JA, absolutt 100% enig! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
S/Y Emma Svart 25.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 Det ene utelukker vel ikke det andre? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Olevine Svart 25.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 Krimart skrev for 1 time siden: Er det bare jeg som reagerer på denne RS - reklamen? https://nettbutikk.rs.no/sikkerhetstips/synlighet-til-sjos/ Du trenger ikke lanterne, kjøp en caps fra RS så er du synlig i mørket?? Jeg tenker en skal være over gjennomsnittet kreativ for å tolke det på den måten. Det stod også noe om å bli sett hvis uhellet var ute. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 26.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2024 Jeg vil foreslå "tinfoil hat", så blir en synlig på radar også Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 26.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2024 Og kommer du i nød så bruker du selvfølgelig mobilnettet og ikke VHF: https://nettbutikk.rs.no/produkt/safetrx-active/ Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 26.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2024 @shipahoy se gjennom resten av bildene. Det er tydelig vinkling mot kajakk. Det samme gjelder signalklær. Det kan gjelde større fartøy og, hvelver vår båt syns lanternene bare for ubåter. Så jeg har signalfarger enda det river i øynene blant tjæra bord og bomullsduk. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2024 Tror ikke RS sin agenda er å få folk til å bytte ut lanterner med selvlysende caps, heller ikke VHF’en med mobilnettet, men mer at disse skal være et supplement til allerede anbefalt og påbudt sikkerhetsutstyr. Utfordringen med RS er at de mer og mer har blitt en aktør som selger utstyr. Til et godt formål, men dette gjør dem (dessverre) litt inhabile i saker om strengere regelverk på sjøen, ref. (det omdiskuterte) vestpåbudet, osv. Lignende som for NAF, etter de begynte fikse biler på verkstedene deres mistet NAF-kontrollene sin upartiskhet. Hva er butikk, hva er ikke? Hvordan skille? Skal man stole på at de vil ens beste? Eller har de en egen agenda? Selv er jeg nok fort litt dumsnill og stoler for mye på at ting er gjort i beste hensikt. Likevel, med en gang en «nøytral»/ikke-kommersiell (og på mange vis ideell) organisasjon tar slike grep som gjør at folk kan begynne å sette spørsmålstegn ved deres agenda, kan det bli en smule problematisk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2024 Huldas kommunearbeiderklær: til 1/3 av prisen. Så det står jo en fritt å kjøpe hva man vil. Dog kunne jeg tenkt meg å kjøpe flytevest fra SSRS (svensk) som har 'One size fits all'. Og da støtter jeg en organisasjon som kjører på frivillighet uten statsstøtte. Og som promoterer bruk av mobiltelefon, de også. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 26.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2024 Gule klær er bra på dagtid, men "når mørket kommer snikende" må du ha lanterner. Det finnes gode batterilanterner for RIB og kajakk: https://ahoy.no/nav/batlys/lanterner-lanternemast/lanterne-batteri/batterilanterne-led-sett-m-mast Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2024 Gult er bra, og sertifiserte reflekser både her og der. Kommer jeg i lyset fra en lommelykt vil jeg blende alle i mange hundre meters radius. Planen er å holde meg om bord. Den eneste feilen med lanternene fra Ahoy er at de ikke selges av RS. Sitér dette innlegget Link to post
steib Svart 27.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Til trådstarter: Du skal være bra, jævla vrang - om du leser hva RS skriver om synlighet på sjøen - og så prestere å konkludere som du gjør om hva de angivelig mener. Gratulerer med tidenes vrangtolkning av et ganske klart og tydelig budskap. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 steib skrev for 13 timer siden: Til trådstarter: Du skal være bra, jævla vrang - om du leser hva RS skriver om synlighet på sjøen - og så prestere å konkludere som du gjør om hva de angivelig mener. Gratulerer med tidenes vrangtolkning av et ganske klart og tydelig budskap. +1! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.November.2024 Link til dette innlegget Svart 1.November.2024 On 10/26/2024 at 10:15 AM, Hakkannen said: Utfordringen med RS er at de mer og mer har blitt en aktør som selger utstyr. Til et godt formål, men dette gjør dem (dessverre) litt inhabile i saker om strengere regelverk på sjøen, ref. (det omdiskuterte) vestpåbudet, osv. Amen! Jeg leste ikke innlegget som "glem lanterner, du trenger bare en caps". Artikkelen i seg selv er ikke helt gal, det er viktig med godt synlige klær når man er i kajakk - men er det en artikkel eller en reklame? Reklamer har stort sett lav troverdighetsgrad, så troverdigheten rammes av at alt av bilder i artikkelen viser utstyr man kan få kjøpt (til overpris) på samme side. Det er også litt underlig at caps'ene selges i alle mulige farger inkludert svart rett etter et annonseinnlegg som påpeker at caps'en skal være gul. Reflekser har begrenset nytte på sjøen - de er svært nyttige for å bli funnet i en SAR-operasjon, men de hjelper stort sett ikke dersom man er på kollisjonskurs med en annen båt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Krimart Svart 1.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2024 steib skrev On 27.10.2024 at 8.49: Til trådstarter: Du skal være bra, jævla vrang - om du leser hva RS skriver om synlighet på sjøen - og så prestere å konkludere som du gjør om hva de angivelig mener. Gratulerer med tidenes vrangtolkning av et ganske klart og tydelig budskap. Tja, hvordan skal man ellers tolke følgende sitat: Sitat Synlighet er flere ting. Det kan være lys, slik som lanterner på båten, eller sikkerhetslys på vesten. Synlighet handler også i stor grad om bekledning[…] Enten eller altså. De burde f.eks heller ha skrevet : alle fartøy skal ha lys fra lanterner i mørket, men i tillegg er synlig bekledning viktig. bildene viser også bl.a. en RIB jeg ser ingen lanterner, men caps synlige i et flomlys. Jeg tror jo ikke RS faktisk mener at caps erstatter lanterner, men det kan fort leses slik. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Jeg er enig i budskapet til RS, men som vanlig veldig skeptisk til hva formålet til RS egentlig er. RS er ikke lenger hva det en gang var. Men budskapet er riktig, altfor mange er lite synlige, og både båter og klær virker inspirert av militære trender. Har selv kjøpt sort grand rib med grått skrog og sort motor til ungene. Det er jo egentlig litt tullete når man ser hvor dårlig den synes på avstand. Klær og lanterner er nesten det eneste man ser på litt avstand enkelte ganger, så der har vi blitt flinkere. Men 850 kroner for en gul caps hos RS når tilsvarende på jula koster 80 kroner. Hadde de virkelig ønsket flest mulig med slike caps’er, så hadde de linket til den på Jula. https://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/tilbehor/tilbehor/capser/caps-901043/?gad_source=1&gbraid=0AAAAACuKtiqkobDs3z7OPD0JZ4oZHlIYe&gclid=Cj0KCQjwm5e5BhCWARIsANwm06g1mq0f0zTsc28d-GJSAe3BegwiF7rRadtY-NQ3KAWwgtulP2OOF2YaAlobEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 3 hours ago, Seilars said: Men 850 kroner for en gul caps hos RS når tilsvarende på jula koster 80 kroner. Hadde de virkelig ønsket flest mulig med slike caps’er, så hadde de linket til den på Jula. Hadde de virkelig ønsket flest mulig med gule caps'er, så hadde de ikke solgt svarte caps'er. Forøvrig er ikke lanterner heller saliggjørende, ett lyspunkt der ute på havet, ofte med tusenvis av landlys som bakgrunn, det krever mye trening før man blir oppmerksom på slikt og greier å fordøye budskapet - særlig dersom man faktisk er på kollisjonskurs, da merker man jo heller ikke at det er bevegelse på lyset. Ref HiB-merkene så har jeg stor tro på indireke belysning. Fungerte riktignok ikke så bra for tankeren Sola, men ... allikevel. Jeg har vurdert å skru på dekkslyset for et par sekunder når jeg er i tvil om andre fartøyer har sett meg på sjøen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 tobixen skrev 7 minutter siden: Jeg har vurdert å skru på dekkslyset for et par sekunder når jeg er i tvil om andre fartøyer har sett meg på sjøen. Ser greia, spesielt i by- og industrinære områder er det lett å forsvinne i alt lyset rundt. Bakdelen med å skru på dekkslyset er at man mister nattesynet for en stund, med mindre man lukker øynene mens man har det påskrudd. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 tobixen skrev 1 time siden: Jeg har vurdert å skru på dekkslyset for et par sekunder når jeg er i tvil om andre fartøyer har sett meg på sjøen. Har alltid lyskasteren klar. Lyser ikke rett på noen som ett førstevalg, men er det noe jeg ikke forstår, så må jeg se det om så i ytterkant av lysstrålen. Å skru på dekkslys er uaktuelt, for da mister man jo enda mer kontroll når eget nattsyn svekkes. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 1 hour ago, Seilars said: Å skru på dekkslys er uaktuelt, for da mister man jo enda mer kontroll når eget nattsyn svekkes. Er mulig å lukke øynene da. Pluss at dekklyset ikke lyser opp cockpit så mye. Det er langt bedre enn å få noen annens lyskaster mitt i fleisen i allefall. Største problemet mitt (og årsaken til at jeg sjeldent gjør det) er at bryteren er inne i kahytten, mens jeg normalt (i allefall i Middelhavet) befinner meg i cockpit mens jeg funderer på om andre skip har sett meg eller ikke. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 tobixen skrev 8 minutter siden: bryteren er inne i kahytten, mens jeg normalt (i allefall i Middelhavet) befinner meg i cockpit Noen kjappe sveip over dekk med en passende lommelykt (mens man lukker øynene) kan gjøre samme nytten😉 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Og da har dere ikke sett dekkslyset til Hulda. Det flomlyser hele båten. Jeg synes både dekkslys og lommelykt blender. Derfor har jeg laget med et arrangement med tre lyskastere jeg kan hekte på pulpit med bryter i cockpit. Skal teste det ut nå i høst. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Dimbart lys i masta som lyser på seilene virker iallefall godt. Selv et svakt lysskinn vises godt i seilet og man kan skimte hva seilene holder på med.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.