Jump to content

RS kampanje på synlighet til sjøs. Glem lanterner, du trenger bare en caps?


Krimart

Recommended Posts

Tror ikke RS sin agenda er å få folk til å bytte ut lanterner med selvlysende caps, heller ikke VHF’en med mobilnettet, men mer at disse skal være et supplement til allerede anbefalt og påbudt sikkerhetsutstyr.
 

Utfordringen med RS er at de mer og mer har blitt en aktør som selger utstyr. Til et godt formål, men dette gjør dem (dessverre) litt inhabile i saker om strengere regelverk på sjøen, ref. (det omdiskuterte) vestpåbudet, osv. Lignende som for NAF, etter de begynte fikse biler på verkstedene deres mistet NAF-kontrollene sin upartiskhet.


Hva er butikk, hva er ikke? Hvordan skille? Skal man stole på at de vil ens beste? Eller har de en egen agenda?
 

Selv er jeg nok fort litt dumsnill og stoler for mye på at ting er gjort i beste hensikt. Likevel, med en gang en «nøytral»/ikke-kommersiell (og på mange vis ideell) organisasjon tar slike grep som gjør at folk kan begynne å sette spørsmålstegn ved deres agenda, kan det bli en smule problematisk.

Link to post
On 10/26/2024 at 10:15 AM, Hakkannen said:

Utfordringen med RS er at de mer og mer har blitt en aktør som selger utstyr. Til et godt formål, men dette gjør dem (dessverre) litt inhabile i saker om strengere regelverk på sjøen, ref. (det omdiskuterte) vestpåbudet, osv.

Amen!  Jeg leste ikke innlegget som "glem lanterner, du trenger bare en caps".  Artikkelen i seg selv er ikke helt gal, det er viktig med godt synlige klær når man er i kajakk - men er det en artikkel eller en reklame?  Reklamer har stort sett lav troverdighetsgrad, så troverdigheten rammes av at alt av bilder i artikkelen viser utstyr man kan få kjøpt (til overpris) på samme side.

 

Det er også litt underlig at caps'ene selges i alle mulige farger inkludert svart rett etter et annonseinnlegg som påpeker at caps'en skal være gul.  Reflekser har begrenset nytte på sjøen - de er svært nyttige for å bli funnet i en SAR-operasjon, men de hjelper stort sett ikke dersom man er på kollisjonskurs med en annen båt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
steib skrev On 27.10.2024 at 8.49:

Til trådstarter: Du skal være bra, jævla vrang - om du leser hva RS skriver om synlighet på sjøen - og så prestere å konkludere som du gjør om hva de angivelig mener. Gratulerer med tidenes vrangtolkning av et ganske klart og tydelig budskap.


Tja, hvordan skal man ellers tolke følgende sitat: 

Sitat

 

Synlighet er flere ting. Det kan være lys, slik som lanterner på båten, eller sikkerhetslys på vesten. Synlighet handler også i stor grad om bekledning[…]

 

 

Enten eller altså. De burde f.eks heller ha skrevet : alle fartøy skal ha lys fra lanterner i mørket, men i tillegg er synlig bekledning viktig. bildene viser også bl.a. en RIB jeg ser ingen lanterner, men caps synlige i et flomlys. 
 

Jeg tror jo ikke RS faktisk mener at caps erstatter lanterner, men det kan fort leses slik. 

Link to post

Jeg er enig i budskapet til RS, men som vanlig veldig skeptisk til hva formålet til RS egentlig er.   RS er ikke lenger hva det en gang var. 

 

Men budskapet er riktig, altfor mange er lite synlige, og både båter og klær virker inspirert av militære trender.   Har selv kjøpt sort grand rib med grått skrog og sort motor til ungene. Det er jo egentlig litt tullete når man ser hvor dårlig den synes på avstand.  Klær og lanterner er nesten det eneste man ser på litt avstand enkelte ganger, så der har vi blitt flinkere. Men 850 kroner for en gul caps hos RS når tilsvarende på jula koster 80 kroner.  Hadde de virkelig ønsket flest mulig med slike caps’er, så hadde de linket til den på Jula. 

 

https://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/tilbehor/tilbehor/capser/caps-901043/?gad_source=1&gbraid=0AAAAACuKtiqkobDs3z7OPD0JZ4oZHlIYe&gclid=Cj0KCQjwm5e5BhCWARIsANwm06g1mq0f0zTsc28d-GJSAe3BegwiF7rRadtY-NQ3KAWwgtulP2OOF2YaAlobEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

 

 

Link to post
3 hours ago, Seilars said:

Men 850 kroner for en gul caps hos RS når tilsvarende på jula koster 80 kroner.  Hadde de virkelig ønsket flest mulig med slike caps’er, så hadde de linket til den på Jula. 

 

Hadde de virkelig ønsket flest mulig med gule caps'er, så hadde de ikke solgt svarte caps'er.

 

Forøvrig er ikke lanterner heller saliggjørende, ett lyspunkt der ute på havet, ofte med tusenvis av landlys som bakgrunn, det krever mye trening før man blir oppmerksom på slikt og greier å fordøye budskapet - særlig dersom man faktisk er på kollisjonskurs, da merker man jo heller ikke at det er bevegelse på lyset.  Ref HiB-merkene så har jeg stor tro på indireke belysning.  Fungerte riktignok ikke så bra for tankeren Sola, men ... allikevel.  Jeg har vurdert å skru på dekkslyset for et par sekunder når jeg er i tvil om andre fartøyer har sett meg på sjøen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 7 minutter siden:

Jeg har vurdert å skru på dekkslyset for et par sekunder når jeg er i tvil om andre fartøyer har sett meg på sjøen.

Ser greia, spesielt i by- og industrinære områder er det lett å forsvinne i alt lyset rundt. Bakdelen med å skru på dekkslyset er at man mister nattesynet for en stund, med mindre man lukker øynene mens man har det påskrudd. 

Link to post
tobixen skrev 1 time siden:

Jeg har vurdert å skru på dekkslyset for et par sekunder når jeg er i tvil om andre fartøyer har sett meg på sjøen.

 

Har alltid lyskasteren klar. Lyser ikke rett på noen som ett førstevalg, men er det noe jeg ikke forstår, så må jeg se det om så i ytterkant av lysstrålen.   Å skru på dekkslys er uaktuelt, for da mister man jo enda mer kontroll når eget nattsyn svekkes. 

Link to post
1 hour ago, Seilars said:

Å skru på dekkslys er uaktuelt, for da mister man jo enda mer kontroll når eget nattsyn svekkes. 

 

Er mulig å lukke øynene da.  Pluss at dekklyset ikke lyser opp cockpit så mye.  Det er langt bedre enn å få noen annens lyskaster mitt i fleisen i allefall.

 

Største problemet mitt (og årsaken til at jeg sjeldent gjør det) er at bryteren er inne i kahytten, mens jeg normalt (i allefall i Middelhavet) befinner meg i cockpit mens jeg funderer på om andre skip har sett meg eller ikke.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...