Jump to content

Den utrulege reisa til båten «Heidi»

Maika

Recommended Posts

Det er vel slike historier vi trenger nå som vinteren nærmer seg og båten er tatt opp. Her burde det være endel å diskutere fram til vårens sjøsetting. Skrogform og kjølvalg, valg av vinduer i styrhus, seiling over Biscaya sent på året, løsninger for å håndtere en 360, burde også hermetikk vakuumpakkes osv.
https://www.nrk.no/vestland/xl/geir-bjorndal-overlevde-dramatisk-forlis-i-atlanterhavet-_-vart-berga-av-naudpeilesendaren-1.17018213

Det skal mye til før hermetikken blir så rusten at innholdet ikke kan spises, men det ser unektelig litt ekkelt ut, og så kan det jo bli vrient å gjette på hva som er inni.  Det hører med sjeldenhetene at hermetikkboksene får lov til å skvalpe rundt i saltvann i et helt år.  Rotasjon av matlager er viktig, maten man kjøper inn skal ikke bare bli liggende, den skal bli spist en gang også, og bokser som har begynt å ruste spises først.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev for 13 timer siden:

Det skal mye til før hermetikken blir så rusten at innholdet ikke kan spises, men det ser unektelig litt ekkelt ut, og så kan det jo bli vrient å gjette på hva som er inni.  Det hører med sjeldenhetene at hermetikkboksene får lov til å skvalpe rundt i saltvann i et helt år.  Rotasjon av matlager er viktig, maten man kjøper inn skal ikke bare bli liggende, den skal bli spist en gang også, og bokser som har begynt å ruste spises først

Det kan være farlig å spise mat fra rustne hermetikkbokser. Rust kan indikere at boksen har fått små hull eller svekket seg over tid, noe som øker risikoen for at bakterier som Clostridium botulinum (som forårsaker botulisme) kan trenge inn.

2 hours ago, Maika said:

Det kan være farlig å spise mat fra rustne hermetikkbokser. Rust kan indikere at boksen har fått små hull eller svekket seg over tid, noe som øker risikoen for at bakterier som Clostridium botulinum (som forårsaker botulisme) kan trenge inn.

Finnes det dokumenterte dødsfall, eller er dette en teoretisk problemstilling?

Dette med vinduer var til nøye vurdering og lang argumentasjon under byggingen av Hulda. Alt fra en-lags til to-lags herdet/ikke herdet glass, laminert glass osv. Vi landet på 8 mm Lexan. Og grunnen var at om f.eks. spinnakerbommen skulle komme rasende akterover, ville herdet glass bli sukkerbiter. Dessuten, det å rulle rundt i havet skulle ikke i seg selv gi katastrofale konsekvenser. Og et eventuelt doghouse, som ikke har blitt bygget, skulle kunne rives av uten å kompromitere den innebyggede sikkerheten.

Å bygge, uten å ta hensyn til slike kriterier, er kjappere og rimeligere.

Hulda skrev 13 minutter siden:

Vi landet på 8 mm Lexan.

8 år siden jeg byttet fra gulnet, matt og klakkelert plexi som nesten ikke var mulig å se gjennom til UV og ripebestandig 8mm Lexan. (Det har begynt å komme litt krakeleringer i de største som jeg har bøyd litt, og regner med at jeg bytter dem om et par år.) 

On 10/27/2024 at 11:32 AM, Maika said:

Der står det:

The toxin, though not the spores, is destroyed by heating it to more than 85 °C (185 °F) for longer than five minutes.

... Så middagshermetikk bør i allefall være relativt trygt. Artikkelen beskriver at største risiko er ved hjemmehermetisering, og at det har vært noen sjeldne tilfeller med kommersiell hermetikk. Det står ingenting om bokser som er skadet eller rustet i artikkelen. Forøvrig er botulisme noe jeg først og fremst forbinder med rakfisk.

Det er klart at dersom boksen har skvalpet rundt i saltvann i et helt år og man har den minste grunn til å tro at det er gått hull på emballasjen, så er det best å kaste den. Å vakuumpakke hermetikk virker å være litt overkill. Jeg tror ganske bestemt at risikoen for butolisme er minimal så lenge man ser gjennom hermetikklageret regelmessig, sørger for en viss sirkulasjon og prioriterer å spise bokser som har begynt å ruste.

vakuumpakke ja, hvorfor ikke dypplakkere i hammerlakk..

Ruster det hull så er det ganske åpenbart. Med mindre man er helt bortreist, noe man statistisk vil støte på blant 300 mill. innbyggere. Dette store volumet av kategoriske forsiktighetsreglene kommer derfor fra USA, hvor de hjemmehermetiserer mye med lav forståelse for hva de holder på med og reglene hamres hjem av lilladamer i forumer som bannlyser enhver som ikke går i takt.

Østeuropa har fortsatt like sinnsyk hermetiseringspraksis som mine oldeforeldre, og deler metoder på youtube hvor ett glass erter kjøtt og flesk kunne tatt livet av en middels storby dersom den ikke ble gjennomvarmet igjen. Men behovet for gjennomvarming nevner de ikke, det er visst tatt for gitt. Når dèt er sagt, jeg ville ikke varmet og spist det med mindre jeg stod i fare for å sulte ihjel, fordi varming av tjukke saker i kjele synes meg noe ujevnt.

Men jeg kunne tenkt meg å trykkoke en postei av ren botulismebakterie en gang og ète den på loff bare for å erte lilladamene.

Komodo skrev 56 minutter siden:

Men hva er "lilladamer"?

Kan det være de som reklamerer for yoghurt på TV mon tro? De med lilla drakter?

Ellers så var det vel ikke rust på hermetikken som var det største problemet til båteieren i denne reportasjen. Litt rart at han valgt så store vinduer til en båt til langtur, men det er vel en avveining mellom fordeler og ulemper. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er lett å være etterpåklok. I denne saken er det vel lett å si at ting på båten burde vært konstruert annerledes, f.eks. vinduene, han burde testet ut båten mer i forkant, og han burde reist på en annen tid av året.

I andre tråder om langturer er det enkelte røster som hevder at man ikke må planlegge for mye, det er bare å komme seg avgårde. 

On 10/27/2024 at 11:21 AM, Hulda said:

Dette med vinduer var til nøye vurdering og lang argumentasjon under byggingen av Hulda. Alt fra en-lags til to-lags herdet/ikke herdet glass, laminert glass osv. Vi landet på 8 mm Lexan. Og grunnen var at om f.eks. spinnakerbommen skulle komme rasende akterover, ville herdet glass bli sukkerbiter. Dessuten, det å rulle rundt i havet skulle ikke i seg selv gi katastrofale konsekvenser. Og et eventuelt doghouse, som ikke har blitt bygget, skulle kunne rives av uten å kompromitere den innebyggede sikkerheten.

Å bygge, uten å ta hensyn til slike kriterier, er kjappere og rimeligere.

Tenkte jeg ikke skulle nevne det, men når man har så store flater på vinduer, setter dette krav til styrke., om man ser på langfartsbåter så har de jo knapt ruter på doghousene sine..

Hørte en historie i Marinen at en av MTB' ene fikk knust alle frontvinduene av en brottsjø i Skagerak i storm. Det måtte vært en syk kraft.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

5 minutes ago, Komodo said:

I andre tråder om langturer er det enkelte røster som hevder at man ikke må planlegge for mye, det er bare å komme seg avgårde. 

Enkelte fabrikkproduserte båttyper vet man at har vært gjennomtestet i dårlig vær mer enn én gang før.

Et par personer har også gjort et poeng ut av å dra ut på tur i skikkelig ruskevær i eget hjemmeområde for å teste både båtens og egne grenser før starten av langturen, dette ble også gjort i tråden det siktes til.  Man kan alltids diskutere hvor smart det er å bevisst oppsøke stormvær, men det er unektelig bedre å gjøre det bevisst og i eget nærområde for å "teste grenser" i stedet for å plutselig være mange hundre nautiske mil unna land når uværet smeller inn.

Store flate vinduer er forsåvidt muligens et svakt punkt på min båt også - og jeg har ingen anelse om hva slags vindustype det er og hvor mye det tåler.  Å kunne ha utsikt forover fra innsiden av kahytten er veldig bra når man går for autopilot i kulden i Norge, i Middelhavet bidrar det mest bare til uønsket varme i kahytten ... og vinterstid i Norge bidrar det tll kondens.  Skulle jeg bytte ut disse vinduene på noe punkt, så er "isolasjon" noe jeg ville vektlagt, i tillegg til styrke.  Vel.  I Middelhavet spiller det ingen rolle, men jeg regner med at jeg før eller senere skal til kaldere strøk med båten igjen.

Det er jo oppløftende å høre at denne båten har drevet rundt i over et år med knuste vinduer og trolig uten noen fungerende lensepumper, uten å synke.

21 minutes ago, tobixen said:

Store flate vinduer er forsåvidt muligens et svakt punkt på min båt også - og jeg har ingen anelse om hva slags vindustype det er og hvor mye det tåler.  Å kunne ha utsikt forover fra innsiden av kahytten er veldig bra når man går for autopilot i kulden i Norge, i Middelhavet bidrar det mest bare til uønsket varme i kahytten ... og vinterstid i Norge bidrar det tll kondens.  Skulle jeg bytte ut disse vinduene på noe punkt, så er "isolasjon" noe jeg ville vektlagt, i tillegg til styrke.  Vel.  I Middelhavet spiller det ingen rolle, men jeg regner med at jeg før eller senere skal til kaldere strøk med båten igjen.

Det er jo oppløftende å høre at denne båten har drevet rundt i over et år med knuste vinduer og trolig uten noen fungerende lensepumper, uten å synke.

Man må beregne ut fra overflate og størrelse. Men vet ikke hvilken standard som skal brukes på lystbåter. Var med på å lage en katamaran som skulle DNV sertifiseres. Tror vi fikk 10 eller 12 mm vinduer i styrehuset.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

hanto1 skrev for 1 time siden:

Siden eier av Heidi liker å seile, så er vel det lureste å gi opp hele båten og heller skaffe seg en annen egnet båt og komme av gårde mens helsa holder.

Selvfølgelig mye følelser angående selvbygg, men hva betyr mest, bygge eller seile..

Tja, det kommer vel an på økonomi og hvor mye som må fikses.

Det kan jo hende at båten ellers er egnet, den har jo tross alt klart seg fint ellers (edit: eller tja, kanskje den ruller rundt for lett?), og dersom han setter inn kraftigere vinduer/gjør dem mindre, så vet han jo forøvrig hvordan den er bygd/styrker/svakheter etc. sammenlignet med noe han kjøper ferdig.
(Men han skrev vel at han helst ville hatt noe som seilte raskere, så han lettere kunne komme seg unna dårlig vær, så da må han definitivt over på noe mindre drektig enn den han har laget.)

-morten- skrev for 2 timer siden:

Tenkte jeg ikke skulle nevne det, men når man har så store flater på vinduer, setter dette krav til styrke., om man ser på langfartsbåter så har de jo knapt ruter på doghousene sine..

Hørte en historie i Marinen at en av MTB' ene fikk knust alle frontvinduene av en brottsjø i Skagerak i storm. Det måtte vært en syk kraft.

Hulda har i tilegg plater som kan boltes foran vinduene. Der det i hver plate er et lite vindu.

Så er det dette med å seile fra været. Det kommer jo alt an på hvor tidlig man oppdager været. Da ville jeg vel ønsket meg noe som seiler tre ganger fortere enn Hulda, kan brukes hele året her i nord, tåler å grunnstøte og gå i is. Kompromisser -:)?

Hulda skrev 49 minutter siden:

Hulda har i tilegg plater som kan boltes foran vinduene. Der det i hver plate er et lite vindu.

Så er det dette med å seile fra været. Det kommer jo alt an på hvor tidlig man oppdager været. Da ville jeg vel ønsket meg noe som seiler tre ganger fortere enn Hulda, kan brukes hele året her i nord, tåler å grunnstøte og gå i is. Kompromisser -:)?

Hei.

Båten vår leverer på det meste av ønskelista di. 

Båten har i alle høve overlevd alt dette. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...