Jump to content

Fendertrekk uten mikroplast?

Gaard

Recommended Posts

Vi trenger nye fendertrekk. De jeg klarer å finne til salgs er laget av plastbaserte stoffer som polyester og akryl. Jeg ønsker meg fendertrekk uten disse stofftypene, for å prøve å minimere mine bidrag til mikroplastutslipp der jeg kan. Jeg kan gjerne sy egne fendertrekk, men finner ikke ut hvilke stoffer av naturmaterialer som kan passe. Jeg har vurdert bomullsfrotte, men er redd det kanskje vil lage striper i båten om det blir tørt og fullt av salt. Er det noen som har noen erfaringer eller tips til stoffer i naturmaterialer som kan egne seg?

Burde ikke denim fungere bra da? Bomull, men glatt. Poenget er å unngå gnikkelyder og UV-stråling vel?

Må da finne denim som er ren bomull og ikke den late-som denimen som er stretch og da med plast i.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Gaard skrev for 7 timer siden:

Vi trenger nye fendertrekk. De jeg klarer å finne til salgs er laget av plastbaserte stoffer som polyester og akryl. Jeg ønsker meg fendertrekk uten disse stofftypene, for å prøve å minimere mine bidrag til mikroplastutslipp der jeg kan. 

Jeg tilhører visst den eldregarde.. dette hadde aldri falt meg inn å tenke på og klarer heller ikke å se det opplagte i at dette bidrer noe særlig til å minske mikroplastutslipp. Men hvis man er redd for at fendertrekk skal belaste naturen, så er det jo en mulighet for å droppe fendertrekk også? De fleste kjører vel rundt uten?

Tusen takk for gode svar! Dongeri uten strech var lurt, det er jo forholdsvis slitesterkt også. Jeg skal teste ut hvor stivt det blir etter en runde i saltvann, men det kan sannsynligvis fungere ?. Bomullsjersey setter jeg da på andre plass, siden jeg vil tro det slites litt fortere og elastanen/ stretchen sannsynligvis er av plast.

Førstefender; jeg har ikke funnet noe om dette noen steder når jeg har søkt, så vet ikke hvor stort problemet med mikroplast fra fendertrekk er, men når det er et problem med mikroplast fra klær som vaskes i vaskemaskin vil jeg tro fendertrekk av plastmaterialer som slites mellom båtskroget og svaberg også slipper ut en god dose plast til sjøen. Jeg vil egentlig også tro at fendre uten trekk gjør det, selv om det tar lengre tid før de blir slitt ned. Siden jeg ikke har klart å finne noe om dette blir det bare spekulasjoner fra min side, men når jeg først skal bytte fendertrekk vil jeg prøve å unngå slike materialer.

Tanken er god den, men hva med alt det andre?

Tauverk, ankertau, polering, selve (plast)båten og den store styggen...bunnstoffet.

Kan bytte ut til tau av organiske materialer, kanskje du kan bruke flettede fendere i slikt materiale også?

Gå over til ankerkjetting, det er jo uansett bedre spør du meg.

Men plastbåten og bunnstoffet, er neimen ikke godt å gjøre noe med.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 28 minutter siden:

Tauverk, ankertau, polering, selve (plast)båten og den store styggen...bunnstoffet.

Av de tingene du nevner tror jeg faktisk tauverk er den største synderen. Alt tauverk vi bruker er av plasbaserte materialer, og de slites og splintres opp i fibre som havner i havet.

De største synderne her er nok fiskeri. De bruker enorme mengder tauverk til tråling osv, og de har en enorm slitasje på dette. I tillegg kommer alt redskap de mister. Har tenkt på dette mange ganger når jeg har soknet opp hummerteiner og annet som er mistet. Det er enorme mengder tauverk i havet, og det bare ligger der. Det går lang tid før dette råtner, men til slutt vil det smuldre opp og forsvinne ut i naturen som mikroplast. Det er mye fokus på spøkelsesteiner som blir liggende igjen i havet, men lite fokus på alt tauverk som blir mistet. Slitasjen på et ankertau er nok også helt minimal i forhold til den slitasjen det er på teinetau og annet tauverk i fiskeri. 

Det er sant, det er mange ting vi kan bedre. I mitt hode må det være en balanse mellom å nyte båtlivet jeg er så glad i uten dårlig samvittighet, og samtidig gjøre så mye jeg klarer for at det båtlivet skal være så miljøvennlig som jeg kan klare å få det uten at det går utover gleden ved det. 

Det optimale hadde sikkert vært seilbåt av tre, med seil av naturmaterialer,  men det passer ikke meg akkurat nå. Kanskje det blir mer aktuelt i fremtiden?

Tauverk av naturmaterialer er en god ide! At det ligger mye plasttau fra fiskerinæringen (og litt fra oss fritidsbåteiere) som bidrar er jeg helt enig i. Det burde det vært gjort noe med! Jeg ser selvfølgelig fordelen i at plasttau er sterkere og varer lenger… det siste er vel også en del av ulempen ved dem. 

Jeg har også tenkt på flettede dørmatter av naturmaterialer i stedet for de «vanlige» vi bruker nå (har sett til salgs på Biltema).

Ankerkjetting var lurt ?. Bunnstoff er en vanskelig nøtt, vil gjerne ha tips dersom noen vet om noen mindre miljøødeleggende som fungerer godt ?.

En annen ting vi har gjort er å bytte ut frostvæsken til vinterkonservering med en som ikke har korrosjonsmidler i seg, og som derfor er mindre giftig. Ellers er det sikkert mye annet som vi ikke har tenkt på også, som kan gjøre båtlivet litt mer miljøvennlig, så tar gjerne imot flere sånne innspill til hvilke andre ting vi kan prøve å gjøre på en annen måte ?

Hulda skrev 40 minutter siden:
Hulda skrev 40 minutter siden:

Jeg må slutte å ha båt. I hvert fall seilbåt. Det er bare jernet og blyet i Hulda som ikke har plast i seg. Hver gang seila slår så fyker det plast tilsvarende slitasjen på flere fendertrekk i året.

Jeg visste ikke at det var sånne problemer med seil også… til gjengjeld slipper du ikke ut co2 fra diesel/bensin når du seiler. 

nomen skrev for 1 time siden:

Kan bytte ut til tau av organiske materialer, kanskje du kan bruke flettede fendere i slikt materiale også?

God ide med flettede fendere! Skal sjekke ut om jeg kan få fatt i Manila eller hampetau og prøve å flette et trekk ?. De er jo samtidig kjelpefine! 

S/Y Emma skrev for 3 timer siden:

Ellers strikket min mor fendertrekk av bomull med Marius-mønster da vi dro på langtur. De holdt omtrent like lenge som et vanlig fendertrekk.

Takk for tips! Det har jeg tenkt på, men slått fra meg fordi jeg tenkte de kom til å slites ut på en to tre. Når du sier de holdt like lenge som vanlige trekk ble det plutselig mer aktuelle igjen ?

enslagsgjest skrev for 3 timer siden:

Hvis du trenger billig tau til å øve med kan du ta en tur på biltema og kjøpe litt sisal. Merk at dette blir hardt når det blir vått, så ikke helt ideelt for fendere. 

Det var et lurt tips, tusen takk! Har en liten gulmibåtfender jeg kan øve meg på. Vet du om hampetau eller Manila vil holde seg mykt nok til at de ikke lager riper?

Gaard skrev 39 minutter siden:

Det var et lurt tips, tusen takk! Har en liten gulmibåtfender jeg kan øve meg på. Vet du om hampetau eller Manila vil holde seg mykt nok til at de ikke lager riper?

Manila vil være mykt. Ikke hamp. Norsk fletteri har grei manilla. Hvis du har for mye penger ta kontakt med hardanger fartøyvernsenter. Slått for hånd i Norge. 

Jeg er en slags gjest

enslagsgjest skrev for 1 time siden:

Manila vil være mykt. Ikke hamp. Norsk fletteri har grei manilla. Hvis du har for mye penger ta kontakt med hardanger fartøyvernsenter. Slått for hånd i Norge. 

Antar det er reperbanen i Kristiansund du tenker på da disse ettersom jeg har forstått har samarbeid med Hardanger fartøyvernsenter? Jeg var innom der igår og lastet opp ca en kubikkmeter med tau på pickupen min. Dette er tau av hamp som er satt inn med tjære etter første tvinning. Jeg håndterte tauet endel i forbindelse med lasting igår og ved lossing idag og synes det virket tilstrekkelig mykt, og ellers ville det jo ikke vært brukt heller. Men det er jo mange arbeidstimer for å få laget tauet, Ser at denne tråden ble startet mens jeg kjørte bilen min med lasteplanet fullt av tau laget av hamp og var på vei til ei ferge.

19 fot skrev 1 time siden:

Antar det er reperbanen i Kristiansund du tenker på da disse ettersom jeg har forstått har samarbeid med Hardanger fartøyvernsenter? Jeg var innom der igår og lastet opp ca en kubikkmeter med tau på pickupen min. Dette er tau av hamp som er satt inn med tjære etter første tvinning. Jeg håndterte tauet endel i forbindelse med lasting igår og ved lossing idag og synes det virket tilstrekkelig mykt, og ellers ville det jo ikke vært brukt heller. Men det er jo mange arbeidstimer for å få laget tauet, Ser at denne tråden ble startet mens jeg kjørte bilen min med lasteplanet fullt av tau laget av hamp og var på vei til ei ferge.

Tjæra hamp vil du ikke ha som fendertrekk akkurat. Blir nok fort noen stygge merker på båten. De slår tau i nordheimsund også. 

Jeg er en slags gjest

tobixen skrev for 4 timer siden:

Selv trebåter ... jeg lakker den to ganger i året, lakken slites ned, og jeg pusser litt ned mellom lakklagene, det blir mye støv av det ... og er ikke moderne lakk egentlig bare plast?

Lakk er faktisk harpiks…

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Gaard skrev On 26.10.2024 at 18.59:

Vi trenger nye fendertrekk. De jeg klarer å finne til salgs er laget av plastbaserte stoffer som polyester og akryl. Jeg ønsker meg fendertrekk uten disse stofftypene, for å prøve å minimere mine bidrag til mikroplastutslipp der jeg kan.

På 90 tallet kom det 10 Engelske seibåter da vi lå longside i Mandal før jeg rakk opp var det fortøyd 7 båter på utsiden.

og jeg fikk sjokk da jeg så hvite fendre som en gang hadde hvert Hvite,  

Heldigvis oppdaget jeg at de hadde rullet ut hvit seilduk på sin egen og min skuteside og da kan fenderne  være møkkete.

Iden var smart.

Det var mye kaier med tjæra lyktestolper som sverta ned fenderne.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

13 hours ago, Chilli Solbris said:

Lakk er faktisk harpiks…

Tradisjonelt ble vel harpiks brukt før plasten ble oppfunnet.

Mange velger tokomponents polyuretanlakk, det mener jeg er å regne som "plast".  Jeg benytter i dag epifanes enkomponent klarlakk, produktbeskrivelsen sier:

This traditional marine varnish is based on tung oil, phenolic-modified alkyd resins and maximum U.V. absorbers.

Ikke vet jeg, men høres ut som ganske syntetiske greier.

(Det store problemet med plast er at det ikke blir brutt ned - og en av egenskapene med god lakk er vel også at den ikke blir brutt ned så lett - men etter min erfaring forvitrer lakken som følge av mekanisk slitasje, solskinn og regn)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...