Jump to content

Fendertrekk uten mikroplast?

Gaard

Recommended Posts

tobixen skrev On 28.10.2024 at 6.09:

Tradisjonelt ble vel harpiks brukt før plasten ble oppfunnet.

Mange velger tokomponents polyuretanlakk, det mener jeg er å regne som "plast".  Jeg benytter i dag epifanes enkomponent klarlakk, produktbeskrivelsen sier:

Ikke vet jeg, men høres ut som ganske syntetiske greier.

(Det store problemet med plast er at det ikke blir brutt ned - og en av egenskapene med god lakk er vel også at den ikke blir brutt ned så lett - men etter min erfaring forvitrer lakken som følge av mekanisk slitasje, solskinn og regn)

Vis hele sitatet  

Ja det er syntetisk. «Lakk» fås som epoxybasert òg polyesterbasert lakk. I lakken var harpiks tradisjonelt en av hovedingrediensene. Men alt oljebasert blir vel som plast å regne når det har tørket. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Førstefender skrev On 27.10.2024 at 0.49:

Jeg tilhører visst den eldregarde.. dette hadde aldri falt meg inn å tenke på og klarer heller ikke å se det opplagte i at dette bidrer noe særlig til å minske mikroplastutslipp. Men hvis man er redd for at fendertrekk skal belaste naturen, så er det jo en mulighet for å droppe fendertrekk også? De fleste kjører vel rundt uten?

Vis hele sitatet  

Der melder jeg meg på.

Hadde fendertrekk en stund til jeg oppdaget at de samlet skitt og mattet skroget. Det siste bidro vel også litt til mikroplast i havet . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det har vært diskusjoner om fendertrekk tidligere, og jeg mener å huske at jeg oppsummerte det på en båtwiki-artikkel.  Jeg mener vagt at konklusjonen var "nei ... fendertrekk medfører stort sett flere ulemper enn fordeler".  Når de er rene og nye, så medfører de mindre gnikking, mindre motstand og mindre slitasje enn fendere uten fendertrekk - men de trekker til seg salt og skit, og skitne fendertrekk medfører mer slitasje på båtskrog enn skitne fendere.

Hvite fendere må vaskes regelmessig for å holde de hvite og rene.  Fendertrekk kan trolig vaskes i vaskemaskin, dersom man har tilgang til vaskemaskin i hjemmehavn, så er kanskje dette enklere enn å vaske fendere?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev On 28.10.2024 at 11.07:

Hvite fendere må vaskes regelmessig for å holde de hvite og rene. 

Vis hele sitatet  

Med KMI Wipe & Shine blir fendervasken (nesten) morro å drive med, det går i alle fall kjapt. Prøvde fendertrekk selv for noen år siden, men disse ble kjapt så skitne at de gjorde mer ugang enn nytte, så da kjører jeg heller uten trekk og vasker fenderne litt oftere. Rene fendere lager gjerne ikke så mye gnikkelyder heller?

nomen skrev On 27.10.2024 at 7.25:

Tanken er god den, men hva med alt det andre?

Tauverk, ankertau, polering, selve (plast)båten og den store styggen...bunnstoffet.

Kan bytte ut til tau av organiske materialer, kanskje du kan bruke flettede fendere i slikt materiale også?

Gå over til ankerkjetting, det er jo uansett bedre spør du meg.

Men plastbåten og bunnstoffet, er neimen ikke godt å gjøre noe med.

Vis hele sitatet  

Gaard skrev On 27.10.2024 at 8.24:

Det er sant, det er mange ting vi kan bedre. I mitt hode må det være en balanse mellom å nyte båtlivet jeg er så glad i uten dårlig samvittighet, og samtidig gjøre så mye jeg klarer for at det båtlivet skal være så miljøvennlig som jeg kan klare å få det uten at det går utover gleden ved det. 

Tauverk av naturmaterialer er en god ide! At det ligger mye plasttau fra fiskerinæringen

Bunnstoff er en vanskelig nøtt, vil gjerne ha tips dersom noen vet om noen mindre miljøødeleggende som fungerer godt ?.

Vis hele sitatet  

Liker tankegangen din Gaard , og mikroplast er er forferdelig problem, det er funnet mikroplast i morsmelk også, det er verdt å tenke på. Og om en stadig større del av 8milliarder mennesker gjør bare bittelitt så gjør det en forskjell. 
Dette er et miljøproblem og å tenke at man selv velger å gjøre sin lille del er jo en fin ting.
Coppercoat bunnstoff som varer i 10+år er for eksempel en ting, aldri i livet handle på Temu, kjøpe kvalitet som varer. Det er forskjell på Shein og Northern Playground når man skal kjøpe klær og det er lov å stoppe opp og tenke på om det man kjøper er bærekraftig.

Når det gjelder tauverk og slikt så tror jeg at en tankegang om å kjøpe høy kvalitet som varer i veldig mange år kombinert med å gjenvinne det når det er ved end of life er veien å gå.

Å lage kaffen sin i en La Pavoni, bialetti eller noe vanligere som en kaffetrakter istedet for å forbruke aluminium eller plastkapsler er også et sted man ofte kan gjøre noe selv i båt, veldig mange har kapselmaskin, en helt meningsløs dings i mine øyne.

Å dra inn el-biler og annen whatabotism er bare tull, de som vil ta litt ansvar og mener de selv får en god følelse av å gjøre sin lille andel heier ihvertfall jeg på. 

Heier på deg jeg.

Enzo skrev On 29.10.2024 at 10.38:

Å lage kaffen sin i en La Pavoni, bialetti eller noe vanligere som en kaffetrakter istedet for å forbruke aluminium eller plastkapsler er også et sted man ofte kan gjøre noe selv i båt, veldig mange har kapselmaskin, en helt meningsløs dings i mine øyne.

Vis hele sitatet  

Og i samme slengen kan man kaste ut alt som heter teflonpanner. Enorme utslipp i produksjon og slipper løs store mengder mikroplast hvis man får en skrape. 

Jeg støtter også tanken om coppercoat, men det kan være ganske høy inngangsbillett så jeg ville også sett på f.eks Hempel SilicOne, men coppercoat er nok det beste. 

Jeg er en slags gjest

Hulda skrev On 29.10.2024 at 10.50:

Det er bra @Enzo. Jeg kjøpte en langhullsborejigg på Temu. Det er en halv kilo stål. Og forpakningen var papp. Og prisen var 1/4 av hva jeg ville forventet, for kvaliteten på verktøyet kan neppe bli bedre. Var du litt kategorisk i fordømmelsen? 

Vis hele sitatet  

Fordømmelse og fordømmelse, jeg tok i litt for å bli hørt og det ble je jo.

angående TEMU så tenker jeg mye på forskjellen det er å frakte en ting fra Kina og rundt globusen kontra at en butikk kjøper tingene inn og man støtter lokalt næringsliv kombinert med mindre utslipp på veien til verktøykista er også en tanke verdt å nevne mener jeg

Hulda skrev On 29.10.2024 at 12.52:

Det jeg kjøpte kommer uansett fra Kina, enten jeg kjøper det på Kolbotn eller Göteborg. 

Vis hele sitatet  

Det stemmer nok 100% du har rett i det, og man kan velge å frakte 1 og 1 ting rundt globus eller velge å støtte lokalt næringsliv som frakter store kvanta av gangen. Det er opp til den enkelte, akkurat som å kjøpe en skjorte på Shein kontra Northern playground.

Nå venter jeg på noe småtteri. Tilbakeholdt fordi man skal fylle opp et fly. Deretter Post Nord samlesending til den lokale butikken. Om jeg skal kjøpe en Findus fiskepinne, er den fanget i Barentshavet, tatt på land, trailet til en flyplass, sendt til Kina for filetering og foredling. Og så støtter jeg lokalt næringsliv ved å kjøpe pakka på KIWI.

Enzo skrev On 29.10.2024 at 12.40:

Selvsagt og det er vel heller ikke lengre lovlig å produsere om ikke lenge ?

Vis hele sitatet  

Altså det er et forbud mot PFOA, men pannene kan fortsatt inneholde PTFE som er mye av de samme greiene. Uansett så er nesten alle non-stick belegg (untatt emalje og keramikk) plastbasert så mikroplast blir frigjort når riper oppstår. Hold dere til støpejern, rustfritt stål eller karbonstål. 

Gore tex inneholder forøvrig samme svineriet. 

En liten digresjon fra min side. 

Jeg er en slags gjest

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...