`MINA' Startet 15.Januar.2006 Del på Facebook Startet 15.Januar.2006 (redigert) Begynner å nærme seg tiden for båtpuss og sjøsetting ( liker å ha god tid ). Det spessielle for meg i år er at det en en mast som skal reises. Forrige eier gjorde dette i fjor, men var også med på det selv. I riggtrim tipsene på Norsk Maxi Klubb`s hjemmesider står det følgende om min båt : Overvantene skal være stramme. Fra 7,5 til 8,5 målt med spenningsmåler . Dette tilsvarer 15 - 20% eller 1,5 til 2mm forlengelse pr meter wire. Ser for meg at selve reiseingen av riggen, trimming av mastebøy m.m. skal gå tålig greit. Men føler jeg ikke har kontroll på strammingen av stagene. I denne forbindelse vet jeg det skal finnes en "spenningsmåler" som man kan måle stramingen på disse med. Tenker meg at dette vil være lettere enn å måle en forlengelse på 1.5-2 mm av wirene. Er det noen her som har erfaring med dette ? Hvor får jeg evt tak i dette ? Bilder ? Redigert 15.Januar.2006 av GeV (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Allan E Svart 15.Januar.2006 Del på Facebook Svart 15.Januar.2006 (redigert) Dette er et apparat for å måle strekken i en wire. Den er gradert og helt grei å bruke. http://www.hjertmans.se/ for litt under 400 kr. Redigert 15.Januar.2006 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 15.Januar.2006 Del på Facebook Svart 15.Januar.2006 (redigert) Og på svensk heter den en "wirespänningsmätare" i tilfelle du vil lete etter den hos Hjertmanns (jeg brukte litt tid på å finne den selv, nemlig). Jeg har også lurt på å kjøpe en sånn dings. Nå greier du deg nok godt også ved hjelp av intuisjon og fornuft, men dingsen kunne jo være "kjekt å ha". Redigert 15.Januar.2006 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 15.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2006 Dette er et apparat for å måle strekken i en wire. Den er gradert og helt grei å bruke. http://www.hjertmans.se/ for litt under 400 kr. Fester man denne rett inn på wiren ? Og på svensk heter den en "wirespänningsmätare" i tilfelle du vil lete etter den hos Hjertmanns (jeg brukte litt tid på å finne den selv, nemlig). Jeg har også lurt på å kjøpe en sånn dings. Nå greier du deg nok godt også ved hjelp av intuisjon og fornuft, men dingsen kunne jo være "kjekt å ha". Søk på varenummer 3482 ( står på bildet ). Enig i det med fornuft og intuisjon, men stoler mere på de målte resultater når jeg enda ikke er så erfaren i dette. Vet bare at stagene mine var strammere enn de fleste jeg kjennte på i fjor sommer. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
opus Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Sted som selger slik i Oslo-område? (evt norsk nettbutikk?) Pris? Hilsen Opus Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 En annen måte å gjøre dette på står jo liksom beskrevet i ditt første innlegg: "...eller 1,5 til 2mm forlengelse pr meter wire". Du rigger opp uten særlig spenning, fester så en stav (tynt alu-rør f eks) på over en meter lengde med den ene enden med teip til veiern, merker på staven og på wire'n av 1000 mm fra festepunktet. Så strammer du til inntil merket på wire'n har vandret 1,5 til 2mm bort fra merket på staven. Da har wire'n nemlig fått en forlengelse på 1,5-2mm og det var det som skulle oppnås. Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Er det noen her som har erfaring med dette ? Hvor får jeg evt tak i dette ? Bilder ? Hva er dimensjonene på vantene dine? Har noen slike målere liggende som vi bruke på bl.a. Yngling og Melges 24. Den største tar etter det jeg husker opp til 6mm. Hvis den passer kan du komme å låne den. Disse har, utover egen "skala", markering av hvor mange kilo strekk det er i wiren. Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Her er forresten link til den mest brukte tension måleren ifm regatta båter. Sitér dette innlegget Link to post
Bavaria 40 Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 reis riggen, trekk til strekkfiskene for hånd så hardt du klarer, bruk storseilfallet og mål ut til relingslisten at du har lik avstand på begge sider så du er sikker på at riggen står rett, når dette er gjort teiper du en 2 meter tommestokk til toppvantet slik at den står ned på strekkfisken. nå kan du begynne og teite til strekkfiskene likt på begge sider, feks. 1- 2 hele runder på hver side helt til du har et gap på 3 mm mellom tommestokken og strekkfisken, 1mm strekk over en lengde på 2 meter er lik 5% forspenning i vaieren hvis du har masthead rigg er vanlig forspenning 15% dvs. 3mm strekk på toppvantet.Er det brøkdelsrigg med vinklede salinger er det vanlig med 20% forspenning dvs. 4mm strekk i vaieren dette for og få forstaget stramt nok. Noen brøkdelsrigger strammes til 25% forspenning for og ha et stramt nok forstag. Når du har gjort dette sikter du oppover i likrenne på masten og kontrollerer at den er rett. Så kan du stramme undervantene til ca. halvparten av toppvantene. Forstaget bestemmer hvor mye riggen luter bakover prebend reguleres med undervant. Når dette er gjort kan du etterjustere under seil og sjekke at riggen står rett på begge halser og at ikke toppvantene slakker på le side under seil, Dette bør gjøres i frisk vind. Mange rigger havarerer fordi de ikke er satt stramt nok. Tips du klarer neppe og overtrekke med vanlig verktøy. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Men kjære dere det er jo mye lettere med denne waiert'en. Den virker på den måten at den prøver å lage en bøy på et begrenset område på wiren. Etter som hvor stram wiren er så leses dette av på skalaen. Den kan flyttes raskt fra den ene til den andre wire uten å måtte se på streker eller merker. Det ene punktet (av tre) som ligger an mot wire er laget slik at det roterer og den kan da måle wirerer med forskjellige diametrer. Men som innlegget før meg nevner så settes vel riggene for slakt. Det er noen båter som forandrer geometri når riggen blir spent opp mot optimalt. En bekjent kan ikke spenne sin rigg hardt nok for da står dører i spenn og er umulig å betjene. Sitér dette innlegget Link to post
Bavaria 40 Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 Det er ikke nødvendig og flytte målestokken fra den ene til den andre siden den kan stå på samme side hele tiden, det eneste som er viktig er at riggen står rett når du begynner og at det strammes likt på begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 16.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 En annen måte å gjøre dette på står jo liksom beskrevet i ditt første innlegg: "...eller 1,5 til 2mm forlengelse pr meter wire". Enig. Men med mine "skjeve" horhinner tror jeg at jeg vil stole bedre på det målte resultat. Beror sikkert på min usikkerhet ang stagene og strammingen. Hva er dimensjonene på vantene dine? Har noen slike målere liggende som vi bruke på bl.a. Yngling og Melges 24. Den største tar etter det jeg husker opp til 6mm. Hvis den passer kan du komme å låne den. Disse har, utover egen "skala", markering av hvor mange kilo strekk det er i wiren. Er ikke helt sikker på dimensjonene faktisk her og nå. Må ned å måle. Men takker for tilbudet hvis dette skulle bli aktuelt. .................... Tips du klarer neppe og overtrekke med vanlig verktøy. Har hørt mange har sagt dette tidligere også¨. Husker når vi rigget båten sammen med tidligere eier i fjor, da strammen vi det vi klarte med en vanlig fastnøkkel. Fikk mange kommentarer igjenom sesongen at stagene var stramme og gode. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Bavaria 40 Svart 16.Januar.2006 Del på Facebook Svart 16.Januar.2006 For og hjelpe skjeve hornhinner nevte jeg bruk av storfallet til og måle med, hvis dette når likt ut i borde på begge sider så står riggen rett. Jeg har også fått komentar i fra andre som har ment at min rigg har for stramme stag, men jeg har i fra veldig erfarent hold fått bekreftet at min rigg har vært korrekt satt, dette har jeg også fått igjen i båtens evne til og ta høyde. Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Hei! Tar opp dette emnet igjen. Har en mindre seilbåt enn de fleste her. Kun 19 fot - og masta er dermed ikke så lang. Tenkte å reise masta i dag! I denne tråden tipses det om spenningsmålere og tommestokk - men er det mulig å klare seg uten noe av dette på en liten båt? Tenkte å reise masta, stramme bak og foran slik at alt ser rett ut - og deretter gjøre det samme på hver side. Kan man bare stramme til så godt man kan for hånd, sjekke om alt er rett på øyemål og si seg fornøyd? Deretter sikkert finstramme og slikt senere. Har litt hast med å få opp masta, og det er vel ikke SÅ mye krefter i en liten båt. Har ikke verktøy til å stramme strekkfiskene, så dette må gjøres for hånd. Hva slags verktøy bruker man eventuellt? Redd for å ikke stramme skikkelig, slik at masta deiser i siden på de dyre nabobåtene... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.