Jump to content

Volvo Penta MD40 trykker vann over ekspansjonstank


Halvveis30

Recommended Posts

Hei.

Oppdaget at det ble noe hvit røyk i sommer fra 2800 omdreininger og tiltok opp til maks turtall (3600) Tyder vel på lite / høy temp på kjølvann.

Oppdaget noe senere at det trykket vann over ved ekspansjonstanken.

Den bruker ikke olje , ikke vann i oljen, ikke trykk i bunn, starter og går reint og fint, Temperatur er 70 grader +-5. Målt med IR rundt omkring og ikke store tempforskjeller der jeg kommer til fra toppen.

Tenker 1 : Toppakning, men forstår ikke at det da skal øke mengden med vann. Om det er trykket inn store mengder eksos skulle vel vannet sunket etter en lang stund uten start?

2: Varmeveksler. Men trodde det var mer trykk på frostvæske på motor en på sjøvannsiden , så syns det er rart om kjølvannet kan trykkes inn på den lukka kjølekretsen.

Kan det bli tett i kjølekrets ved termostater eller slange til eksosbend som skaper dette problemet?

Tenker å begynne med test av vann på kjølekrets for eksos (toppakning) og se nærmere på tette slanger /termostater som sitter. 

 

Noen som har vært borti noe lignende?

Link to post

Vann utvider seg når det varmes opp. Det er derfor naturlig at det presses noe vann til ekspansjonstanken når motoren blir varm. Når motoren blir kald suges dette vannet tilbake. Derfor skal ekspansjonstanken aldri fylles helt opp ved kald motor. Ca halvfull ekspansjonstank er passe ved kald motor. Da vil du observere att nivået stiger noe når motoren blir varm, men går tilbake når motoren er kald igjen.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Det er da slik at vannet stiger mer en det omtalte ved normale nivåer i tank. Jeg mener at vannet må komme fra kjølvannsiden og inn på motorkretsen. Egentlig rart, da motorkrets , skal ha høyere trykk. Satte trykk på motorkrets med oppfylt vann og da stiger vannet i ferskvannsfilteret. Dette kan vel tyde på gjennomgang i varmeveksler? Er det noe annet sted vannet kan komme over mellom kretsene?

Skal sjekke om det er noe som tetter på kjølvannskretsen, samt varmeveksler. Noen flere ideer? Og er det noen som reparerer de platevekslerne uten at man må selge mora si? Beste sted å kjøpe oringer og pakninger? mvh

Link to post
Halvveis30 skrev On 29.10.2024 at 1.02:

 

Oppdaget noe senere at det trykket vann over ved ekspansjonstanken.

 

Hva mener du med ekspansjonstank, er det den som tilhører varmeveksleren, eller har du en ekstern tank?

Står i manualen at det skal være ekstern tank dersom du har varmtvannsbereder, for å unngå dette problemet. 

Link to post

Tanken jeg snakker om er en ekstern tank, men originalmontert slik jeg forstår det. Det er en tank som tillater vannet og stige mellom et minimum og maksimum nivå, akkurat som vi har på de fleste biler,på den den lukkede kretsen/motorkretsen. Fysisk skal den være adskilt fra sjøvannkretsen, men det er ikke tilfellet nå, konstaterte jeg ved at nivået på sjøkrets stiger når jeg setter litt trykk på motorkrets. Derav mine spørsmål.

Link to post

Det bygger seg nok opp høyere trykk enn normalt i sjøvannskretsen etter varmeveksleren. Jeg ville ha sjekket om blandebendet er delvis tett, det ville også ha forklart vanndampen. I tillegg har du nok en lekkasje i varmeveksleren, slik at det høyere trykket presser sjøvann inn i ferskvannskretsen. Men tydeligvis ikke like mye andre veien, siden ekspansjonstanken fylles opp. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Nå er det jo veldig enkelt å ta ut varmeveksleren, ta av gummiendene på hver side som sitter med 2 store slangeklemmer på hver ende.

Sjekk at gummiene er hele og fine, og at varmevekselrøret sitter sentrert slik at hver endegummi klemmer godt rundt varmevekselrøret. Pass på at ventilasjonsåpningen i røret peker oppover når du monterer.

Link to post

Det er av typen plateveksler, jeg sliter med å få den ut av huset. Jeg tok ut huset og fylte det med vann i går og trykksatte noe og fikk da utslag på vannlekkasje, men den var liten, så jeg heller nok mot at det kan være fortetning et sted bakover.

Noen smarte tips på å få ut selve veksler uten for mye vold?

 

Bildet tatt før jeg tok ut huset. I bakkant er det kun de 2 hullene til slangestusser å benytte for å dytte på + et plugg under i bakkant.

veksler.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...