Jump to content

Hvor bør jeg henvende meg for å få laget nye dieseltanker i rustfritt stål?


Frivakt

Recommended Posts

11 minutes ago, Frivakt said:

Vel, de gamle må byttes pga rust. Vil ha noe som er holdbart og mest mulig vedlikeholdsfritt.

med rett sveising og overflatebehandling er det helt greit med vanlig stål også, eller sjøvansbestandig aluminium.

Er det snakk om trebåt med konstant saltvann i kjølsvinet?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

@Tom Rør fikk laget tank til P42 for et par  år siden og har antagelig noen tips.

 

Som @-morten- sier, så er det veldig lurt å tenke på dette med pung/ jur for drenering samt mannhull på riktig plass(er).

 

Holder med deg i å få laget i rustfri med tanke på antall "nyere" tanker i alu jeg har hørt om de siste årene som begynner å piple diesel.

 

Chilli Solbris skrev 6 minutter siden:

Han laget min septiktank og jeg er virkelig godt fornøyd!

 

Tåler den det, så tåler den alt haha :ler::fniser: 

Mvh. SAP

Link to post
26 minutes ago, NilsPils said:

Jeg har to dieeltanker i glassfiber og epoxy. Garantert evigvarende . . .

 

I stedet for pung med avtapping ville jeg valgt pung med avsugingsrør gjennom tanktopp. Jeg ville unngått alle tilkoblinger i bunnen av tanken.

Absoludt det beste!  Det er mange produsenter av småbåter som driter i tankvedlikehold. Seriøse renomerte båtbyggerier, bygger inn tanker slik at det er en umulighet å bytte eller vedlikeholde dem på en enkel måte!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
NilsPils skrev 41 minutter siden:

Jeg har to dieeltanker i glassfiber og epoxy. Garantert evigvarende . . .

 

Hadde det samme i trawleren. Virker som det er mer vanlig hos verft i østen.

Har ikke hørt om spesielle bakdeler med tank i glassfiber, så har lurt på hvorfor dette ikke er mer vanlig.

 

Etter å ha sett relativt mange rundt meg som har måttet ut med motorer og enten rep eller bytte tanker i alu på ca 2000 og helt opp til 2012 modeller ville jeg vært bekymret for å kjøpe en båt med slike tanker som ofte medfører et skikkelig prosjekt (motorer ut etc) eller noen tilfeller hvor det ikke er mulig å få inn/ ut tank uten å enten sage opp båt eller tank.

 

Hva er bakdelene med tank i glassfiber/ epoxy?

 

-morten- skrev 24 minutter siden:

Seriøse renomerte båtbyggerier, bygger inn tanker slik at det er en umulighet å bytte eller vedlikeholde dem på en enkel måte!

 

Dessverre ikke min  erfaring, evt så er ikke de velrenommerte så seriøse eller samvittighetsfulle med tanke på eierene noen år etter garantiutløp.

Ofte er det mulig, men medfører et sabla (dyrt) prosjekt.

Det aller beste hadde vært om det ble brukt noen kroner/ tanker ekstra på å lage tanker (og sveiser) som hadde holdt lenger.

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev 4 minutter siden:

Hva er bakdelene med tank i glassfiber/ epoxy?

Svært få, mest fordeler. Plast (polyester og epoxy) er generelt meget motstandsdyktig mot kjemikalier og korrosjon. Men det betinger en gjennomtenkt konstruksjon i forhold til flere detaljer som innvendig coating, skvalpeskott, mannluke, stusser og konstruksjon i forhold til sprekkdannelser i kritisk belastede hjørner. 

Dette kan fort bli dyrt å produsere, da blir alu og rustfritt et naturlig valg for de fleste. 

 

sap_2000 skrev 4 minutter siden:

Dessverre ikke min  erfaring, evt så er ikke de velrenommerte så seriøse eller samvittighetsfulle med tanke på eierene noen år etter garantiutløp.

Ofte er det mulig, men medfører et sabla (dyrt) prosjekt.

Her høres det ut som om du misforstår det @-morten- skriver.

Link to post
13 minutes ago, sap_2000 said:

 

Dessverre ikke min  erfaring, evt så er ikke de velrenommerte så seriøse eller samvittighetsfulle med tanke på eierene noen år etter garantiutløp.

Ofte er det mulig, men medfører et sabla (dyrt) prosjekt.

Det aller beste hadde vært om det ble brukt noen kroner/ tanker ekstra på å lage tanker (og sveiser) som hadde holdt lenger.

Det er jo desverre snakk om kostnad, og den vanlige båtkjøper tenker jo også i høy grad på sluttpris! Jeg har vært med på å bygge DNV sertifisert arbeidskatamaran, og prisen for proffe løsninger er vannvittig fordyrende. Men ja er helt enig i at produsentene burde prioritere sånnt litt mer.  alt funker jo helt greit i 10-15 år. så kommer det jo en grense der da alt begynner å bli nedbrutt av tidens tann og ikke minst det verste miljøet for tekniske komponenter!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
sap_2000 skrev 33 minutter siden:

Det aller beste hadde vært om det ble brukt noen kroner/ tanker ekstra på å lage tanker (og sveiser) som hadde holdt lenger.

Ikke vanskelig å være enig i dette. Hadde du tatt en nærmere titt på de gamle tankene @Tom Rør kastet ut hadde du revet av deg håret. 

Link to post
sap_2000 skrev for 2 timer siden:

@Tom Rør fikk laget tank til P42 for et par  år siden og har antagelig noen tips.

 

Som @-morten- sier, så er det veldig lurt å tenke på dette med pung/ jur for drenering samt mannhull på riktig plass(er).

 

Holder med deg i å få laget i rustfri med tanke på antall "nyere" tanker i alu jeg har hørt om de siste årene som begynner å piple diesel.

 

 

Tåler den det, så tåler den alt haha :ler::fniser: 

😁😁😁 Jepp!

tom Cognac skrev for 1 time siden:

Bor du i østfold kan jeg varmt anbefale dette firmaet, Kato B. Haugen vet hva han gjør, har tidligere jobbet for Windy. 

image.png.f74fd1ace90e908517c17e2d31266625.png

 

 

 

Flink ja. Dyr ja det og!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Komodo skrev for 1 time siden:

Her høres det ut som om du misforstår det @-morten- skriver.

 Helt riktig :ja: var litt for kjapp og misset "U-en" foran "mulighet :glorie:

 

Komodo skrev 1 time siden:

Ikke vanskelig å være enig i dette. Hadde du tatt en nærmere titt på de gamle tankene @Tom Rør kastet ut hadde du revet av deg håret. 

 

Har sett bildene og flere andre tilsvarende. 

Senest nå i høst hos en bekjent sin Nimbus Commander 2005. tanken var fin men sveisefugene så ikke bra ut og den lakk på to steder.

 

På den båten går ikke tanken ut døra uten å bli skjært i stykker.

Motorer på V-gir akter og tanken som er en stor tank på 750 liter i skrogbunn under gulvet på den bakre del av cockpit. 

Her har nimbus ikke tenkt på at tank skal ut. En ting er målene på dør vs tank, men man hadde også måttet rive sofaen, dørken og deler av byssa for å i det hele tatt få den opp.

 

Løsningen der ble  å lage 9 stk mannhull fra toppen (ett i hvert skvalpeskott) og forsegle sveisene med en slags coating som jeg mener er epoksybasert. 

Alternativet var stae opp bysse, dørk og sofa samt kutte opp eksisterende tank og få laget to stk mindre som hadde gått inn døra.

 

@Komodo. Du som har litt over snittet peiling på metall. 

Hva er det som skjer med sveisene på slike tanker?

Det er jo overrepresentert på visse båtmerker i fra og med ca år 2000 og fremover til båtene er ca 10 år eller eldre.

 

De samme båtmerkene leverte jo tanker i tiår før dette som fremdeles holder.

 

Er det sparekniven på materialer (sveisen), slurv under produksjon, noe med diesel/ tilsetninger eller en kombinasjon tenker du?

 

 

Mvh. SAP

Link to post

At sveiser ikke holder beror på slurv og inkompetanse. Det er ikke mer komplisert enn akkurat dét. Uten at jeg skal utdype hvofor og hvorfor ikke. En vanlig ståltank i karbonstål som er malt innvendig vil holde som dieseltank til evig tid. Rustangrep vil skje fra utsiden. Det samme vil kunne skje med alle andre metaller som inneholder Fe og/eller Al gitt upassende miljø. Personlig finner jeg Al som det materialet som kan gi størst ubehagelige overraskelser. Deretter AISI 316L og dårligere. Dette gjelder kun dieseltanker. Hovedtanken i Hulda viser etter 25 år null rust.

Link to post

Skulle mine to dieseltanker, hver på 180 liter av aluminium begynne å lekke, vil det være krise. Men enn så lenge etter 38 år, har de holdt tett, kryss i taket! Hadde produsentene dyktigere sveisere i gamle dager?

 

De er plassert, en på hver side mellom veggen i motorrommet og skrogsiden og er ca. 1,5m lange. De må tydeligvis ha blitt montert ned i skroget før overbygget kom på plass.

 

Om de må ut, må først motoren fjernes. Så må sideveggene i motorrommet skjæres bort. For da lettest å få ut tankene har andre skåret de opp i mindre deler. Dette er en for stor jobb for en "gamling" som meg og vil bli alt for dyrt å sette bort. Så igjen krysser jeg alle fingre og setter kryss i taket.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Som Hulda presisserer så er det slurv og for dårlig kompetanse. Selv jobber jeg med stålkonstruksjoner i Oljebrangsjen. På Nordsjøen har vi det mest ugjestmilde miljøet for stål, men med riktig overflatebahndling så går jo dette bra og mange instalasjoner er nå 20-30år på overtid i forhold til beregnet.

Når det gjelder sveis så skal dette i teorien være akkurat likt det materialet som det sveises i. men når det blir sveisefeil så foringes dette drastisk. I min brangsje er det spesifikke prosedyrer for spesifikt materiale og hver sveiser må ha sveisesertifikater. det er forskjellige kategorier etter hvor sveisene er på en konstruksjon og sveisekontroll er avhengi av den.  Garasjeverksteder og amatører tar vanligvis veldig lett på sånnt og det får konsekvenser over tid.  Det hjelper lite hvor fantastisk et materiale er om det er brukt feil eller sammenføyd feil.

Som jeg har nevnt før, er metalurgi  og materialbearbeidelse et veldig spennende fag. Jeg roter bare en promille i dette til vanlig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
sap_2000 skrev 6 minutter siden:

 Helt riktig :ja: var litt for kjapp og misset "U-en" foran "mulighet :glorie:

:tommel_opp:

 

sap_2000 skrev 6 minutter siden:

Løsningen der ble  å lage 9 stk mannhull fra toppen (ett i hvert skvalpeskott) og forsegle sveisene med en slags coating som jeg mener er epoksybasert. 

Alternativet var stae opp bysse, dørk og sofa samt kutte opp eksisterende tank og få laget to stk mindre som hadde gått inn døra.

Herregud, blir svett når jeg hører sånt :forvirret: 

 

sap_2000 skrev 6 minutter siden:

Hva er det som skjer med sveisene på slike tanker?

Det er jo overrepresentert på visse båtmerker i fra og med ca år 2000 og fremover til båtene er ca 10 år eller eldre.

 

De samme båtmerkene leverte jo tanker i tiår før dette som fremdeles holder.

 

Er det sparekniven på materialer (sveisen), slurv under produksjon, noe med diesel/ tilsetninger eller en kombinasjon tenker du?

Dette er et problem som kommer av både konstruksjon og sveising, ikke bare sveising. 

 

Nå har jeg sett mye tanker, men kun et begrenset antall som kommer fra fritidsbåter. Tanker til fritidsbåter er generelt ikke underlagt annen kontroll enn den interne kontrollen hos produsent, evt. kunde, og kravene i den standarden de må følge for å få lov til å klistre på et CE-merke er lave. Dette er en helt annen verden enn min profesjonelle bakgrunn. 

 

Men vi kan ta tanken til Tom som eksempel, den er allerede nevnt. Jeg vet ikke om det er Princess som har laget de tankene, eller om de kjøpte dem fra en underleverandør, men det er egentlig uvesentlig. Greia er uansett at de har konstruert tanken på en slik måte at den skal være veldig enkel og rask å produsere, men de har ikke tenkt levetid. For eksempel så har de knekt platene i 90 grader for å få en overlapp for motstående tankvegg. Da kan de bare legge den plata rett mot og sveise, og fugetilpassingen blir ekstremt enkel. Det som imidlertid skjer er at de har laget en spalte på innsiden av tanken. Her kan det legge seg vann som man aldri får vekk. I slike spalter har det lett for å oppstå en korrosjonsform som kalles for spaltkorrosjon. Så lenge det bare er ren diesel i tanken er det ikke noe problem, men om man får en spiseskje med vann som legger seg i en slik spalte kan det oppstå et lokalt surt miljø som tærer vekk oksidskiktet på de korrosjonssikre platene av alu eller rustfritt, og da er det i gang. Dette var bare ett eksempel på dårlig konstruksjon, det er mange andre. F.eks. manglende jur for avtapping av den siste skvetten med vann i bunnen på en tank (se hvordan jeg løste det på vår tank på vår Viksund). Andre eksempler på dårlig konstruksjon er at tankbunnen er flat, slik at avleiringer legger seg over hele tankbunnen istedenfor å samles i et hjørene og kan tappes ut. 

 

Når det gjelder sveiser som tæres så er det flere svar på det. Det ene svaret ligger i tankens konstruksjon som nevnt over. Dersom slike feil gjør at man får tæringer, så oppstår det gjerne der det er sammenføyninger, og da behøver det ikke være noe feil med sveisen. Men som regel vil lekkasje i en sveis komme av en slurvete sveis med sveisefeil. Det er en drøss med EN-standarder som beskriver hvordan sveiser skal utføres og kontrolleres, men tanker til fritidsbåter er i utgangspunktet ikke underlagt disse standardene, de er rettet mot industri. Det er mange forskjellige sveisefeil, men jeg kan nevne det jeg både så i tanken til Tom og i min egen dieseltank. I en sveisesøm har det blitt lagt en ujevn streng, enkelte steder var det veldig lite gods i sveisen. Dersom det er brukt 3mm aluplater i tanken, men sveisen kun er 0,5-1mm på det tynneste, så vil den være tett og fin etter tetthetskontroll ved produksjon (ofte kalt trykkprøving), men det er veldig lite å tære på.  Dersom dette er et sted det kan samle seg vann og/eller avleiringer i tanken på innsiden, vil det bli det første stedet det tæres et hull. Det kan være alt fra et lite hull til hele lengder på en sveis. Studer bildene i tråden jeg linket til om vår tank, der ser du bilde av akkurat dette. Andre årsaker til feil på sveis kan være at de har brukt feil tilsatsmateriale i forhold til godset på tanken.

 

Diesel tærer ikke på tankene, tvert imot så er den konserverende. Har heller ikke tro på at tilsetninger kan forårsake lekkasje. 

 

Her ser du hvordan en sveis uten gjennombrenning kan se ut på innsiden. Dersom det ser slik ut kan det legge seg vann eller avleiringer i spalten, og tæringen har et sted å starte:

20220116_180648.jpg.9ebae225c45db76ea4871273715cf7a5.jpg

 

Ved full gjennombrenning har man eliminert denne svakheten. Her er også platene lagt opp på en annen og bedre måte:

20220116_180654.jpg.1735c391ab01bedeb0e8962cf0f11347.jpg

 

Her ser du et eksempel på volumetriske sveisefeil (porer), der feilen ligger inne i sveisen. Årsakene kan være flere, bla. borfall av beskyttelsesgass. Her ser du også at de har en spalte mellom de to platene. Dersom det er på mediesiden kan det i tillegg gi starten til spaltkorrosjon:

Sveiseporerialu.PNG.00aec2c8588437cbd93494e2d77cf3b9.PNG

 

EN ISO 5817 er en standard som beskriver sveisefeil og akseptkriterier, der kan man lese hva som tillates av feil og avvik. Problemet er at produksjon av drivstofftanker til fritidsbåter ikke er underlagt slike standarder. Under ser du noen utdrag fra denne standarden. Her kan du se noen eksempler på hvordan sveisefeil kan måles. Sveisefeil deles i overflatefeil, formavvik, og volumetriske feil (feil midt inne i godset). Når sveisen skal bedømmes blir er det ut fra en kategori D, C eller B, som normalt fastsettes i en annen standard. Ikke fritt valg her altså. Men som nevnt gjelder ikke dette for slike tanker.

 

5817-Utdrag1.PNG.648cd772638ea9c3678436ecc2190477.PNG

 

5817-Utdrag2.PNG.6518a4426b26648600491d9a72448f98.PNG

 

5817-Utdrag.PNG.29dcb0fbf3146d02626c8eb837f1a251.PNG

 

Lars H. skrev 9 minutter siden:

Men enn så lenge etter 38 år, har de holdt tett, kryss i taket! Hadde produsentene dyktigere sveisere i gamle dager?

Det er vel kanskje både ja og nei på det spørsmålet der. Har sett omskolerte polske bakere som har tatt sveisekurs og gått opp til sertifikater. De har bevist at de klarer å legge en sveis som tilfredsstiller visse krav, men det er overhode ikke noe krav til utdannelse og grunnkunnskap. En sveiser som har gått to år på yrkesskole og deretter to år i lære for å få fagbrev, og etter det tar kurs for å sveise opp til sertifikat har en helt annen bakgrunnsforståelse for faget. Det kan være noe så enkelt som oppbevaring av elektroder. 

Andre forklaringer på det du tar opp kan være at den faglige integriteten og stoltheten står for fall. Men jeg tror nok hovedgrunnen er blåruss som ser på bunnlinja og finner plasser å spare inn i produksjonen. Raskere produksjonsmåter og forenklinger som går ut over kvaliteten. 

Link to post

I Asker (Slemmestad) så er det et firma som heter Montasjeservice AS, mulig de kan hjelpe deg.

Jeg vet at de kan sveise og produsere det meste og har vært fornøyd med dem til div oppgaver.

I Slemmestad er det også et firma som heter Asker Sveis og Mekaniske AS, de har jeg ingen erfaring med, men det er jo bare å ta en telefon og spørre dem også.

Hva du skal produsere tanken i, er det mange her på forumet som kan mye bedre enn meg. Men jeg ble litt nervøs for Nimbusen min som er fra 2005 etter å ha lest tidligere innlegg.

 

Link to post

@Lars H., det viktigste du kan forebygge med, er at tankene ikke ligger fuktet med (sjø)vann og et aerobisk miljø. Som f.eks. at tankene er skummet fast og at skummet er fuktig av vann. Om tankene er sveiset ordentlig, holder sveisene like lenge som resten av tankene. Hvis tankene innvendig holdes rene for skitt og vann, vil det ikke oppstå noen form for korrosjon der heller. Så da holder tankene like lenge som resten av båten, og lenger enn oss to.

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

det viktigste du kan forebygge med, er at tankene ikke ligger fuktet med (sjø)vann og et aerobisk miljø

 

Vel, det eneste jeg ser av tankene er mannlokk og litt rundt på toppen rundt lokk. Så hvordan de har det der nede mellom skrog og vegg til motorrom vet jeg ikke. I tillegg så har jeg presset noen tunge blyplater inn mellom tank og skrog, det i et forsøk på å dempe rulling i sidesjø.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...