Steihy Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Hulda skrev for 20 timer siden: Verdens beste materiale kan man sparke beina unna ved feil behandling. Alexander Kielland. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Jeg har vært med på en rekke feil som kunne sendt platformer til himmels grunnet sveisefeil og feil kombinasjon av materialer. Selv sveisere med sertifikat hadde sine svin på skauen. Det var også feil i standarder. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 45 minutes ago, Hulda said: Jeg har vært med på en rekke feil som kunne sendt platformer til himmels grunnet sveisefeil og feil kombinasjon av materialer. Selv sveisere med sertifikat hadde sine svin på skauen. Det var også feil i standarder. De fleste krav, regler ,standarder og prosedyrer har blitt til pga. feil og ulykker! Det er menneskelig å feile, men konsekvensene kan være fatale. Soichiro Honda sa: Succsess is 99 percent failure! Han var en utrolig flink metalurg. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Ja, men det er til tider urovekkende når standarder som er vedtatt for å forebygge feil, implementerer nye feil. Da er ikke de som skriver standardene kompetente innenfor området de opererer. Den første jeg husker sånn i farta var bruk av feil elektroder, Stat A, bunnstrenger på flowlines. Jeg var med og byttet en drøss av de rørene på 90-tallet. At ingen ble skadet eller omkom under den jobben der, er et lite under. Da hadde jeg nettopp begynt å lese statikk, og beregnet hvordan vi kunne få tredd rørstumpene gjennom prosessanlegget. Tror de veide 720 kg/stk. Produksjonen gikk for full musikk, og de rørene som produserte holdt 60 grader. Vi måtte bruke fórede kjeledresser for ikke å få brannsår. Medic'en delte ut vann og salttabletter :-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Dieseltanker i stål som lekker er en gjenganger på BP, mens en hører lite om det i bilmiljøer. Mye av årsaken ligge sikkert i kvalitetssikringen ved masseproduksjonen i bilprodukksjonene (?), mens det i båtbransjen er mer fritt frem for amatører. Jeg har konstruert og spesifisert svært viktig utstyr med kvalitetssveiser gjennom mange år og sveiser også litt selv. Men å gå løs på en dieseltank ville jeg ikke våge. En tank i glassfiberarmert epoxy ville jeg derimot glatt gitt meg i gang med. Der ligger for meg en av fordelene, nemlig muligheten for egenproduksjon uten å være faglært sveiser. Men så har jeg som pensjonist litt ekstra tid også . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Hulda skrev 24 minutter siden: Ja, men det er til tider urovekkende når standarder som er vedtatt for å forebygge feil, implementerer nye feil. Da er ikke de som skriver standardene kompetente innenfor området de opererer. Den første jeg husker sånn i farta var bruk av feil elektroder, Stat A, bunnstrenger på flowlines. Hva skjedde i den saken? Ble rørsystemene sveiset og elektroder valgt iht. en standard, ikke en WPS/WPQR? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 NilsPils skrev 5 minutter siden: Mye av årsaken ligge sikkert i kvalitetssikringen ved masseproduksjonen i bilprodukksjonene (?), mens det i båtbransjen er mer fritt frem for amatører. Ja, noe ligger sikkert der, men det er andre årsaker også. En årsak kan være at båter gjennomgående lever et mye lengre liv enn biler. Det er vel ikke helt ukjent med bensintanker hvor det har rustet hull på gamle biler heller? En annen årsak kan være kvaliteten på det drivstoffet som blir fylt på båter kontra biler, samt at biler i stor grad er i drift jevnt gjennom hele året. Mange båter blir kun brukt i helgene gjennom sommeren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 De fleste personbiler har i dag tanker av rotasjonstøpt plast. Men før de kom, jeg kan ikke huske å ha vært borti en ståltank som har lekket i sammenføyningene. Dog hendte det at det rustet hull. I løpet av livet har jeg sveiset et par dieseltanker. Og de ble tette. Det er ikke så vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Hulda skrev for 1 time siden: Men før de kom, jeg kan ikke huske å ha vært borti en ståltank som har lekket i sammenføyningene. Har hatt et par biler der det har begynt å lekke i sammenføyningsflensen, sannsynligvis mye på grunn av rust. Heldigvis var dette rimelig knokseklare biler, i livets høst, så nødløsningen har blitt å dekke over lekkasjene med epoksy og duk, slik at bilene har fått leve fram til neste (og siste) EU-kontroll😅 Husker at jeg tenkte det samme hver gang jeg lå under og svettet med denne jobben, trangt og fælt; «Hvorfor lages ikke bensintankene i plast heller?». Heldigvis ble plast den nye standarden på nyere biler, så nå har de kun påfyllingsrøret igjen som fint kunne ha blitt byttet til plast framfor lekkasje- og rustbefengt stål. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Plastinnvent har tankar i plast, dei lagar og etter mål av dei gamle tankane, ka båt er da som treng nye tankar? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Før jeg reparerte septiktanken til Hulda henvendte jeg med til Plastinvent. Jeg oversendte en målsatt tegning og ba om tilbud. Etter egentlig hadde gitt opp å få svar, fikk jeg tilbud på en rådyr tank som var noe helt annet enn tegningen. Mulig Plastinvent har lagt om stilen de senere år. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Er svært fornøyd med at Antares min har en rotasjonsstøpt tank i HDPE plast. Er mer skeptisk til den rustfrie tanken i den andre båten som er laget i Polen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Enig i den. Septiktanken i Hulda er dømt til å feile før eller senere. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 4.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2024 abbor skrev On 31.10.2024 at 19.09: Er svært fornøyd med at Antares min har en rotasjonsstøpt tank i HDPE plast. Har vurdert plasttanker. Men etter det jeg forstår må plasttanker som plasseres i motorrom bygges inn med hensyn til brannvern. Det blir mer jobb, og tankene tar da mer plass med samme volum. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 6.November.2024 Link til dette innlegget Svart 6.November.2024 Nb båtane har plast tank Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.November.2024 Link til dette innlegget Svart 7.November.2024 Plasttank er greieste løsning, tåler det meste og har vært brukt av flere båtprodusenter. Standard tanker fra plasinvent er ikke spesielt dyre. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 16.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2024 Chilli Solbris skrev On 30.10.2024 at 9.39: Hei, jeg kan formidle kontakt til en som sveiser tanker i syrefast. Det har vært og er levebrødet hans i over 20 år. Han holder til i Fredrikstad og sveiser etter tegning med mål. Han laget min septiktank og jeg er virkelig godt fornøyd! Hei. Send meg gjerne pm for kontaktinfo Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2024 Er det snakk om tank i rustfritt eller syrefast stål? Men uansett, la ikke en halvkilos svenskpilk ligge i tanken. Da tærer det hull til slutt, til tross for syrefast/rustfritt. Ikke mange vet hvor lenge denne lå nedi denne 90-liters tanken. Kan være 5 år, kan være 25 år (Lami 570 fra ca 1990). Og ikke mange vet hvorfor den lå i tanken, og hvordan den kom dit. Formoder at tanken er syrefast stål? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.