Jump to content

Hvor bør jeg henvende meg for å få laget nye dieseltanker i rustfritt stål?


Frivakt

Recommended Posts

45 minutes ago, Hulda said:

Jeg har vært med på en rekke feil som kunne sendt platformer til himmels grunnet sveisefeil og feil kombinasjon av materialer. Selv sveisere med sertifikat hadde sine svin på skauen. Det var også feil i standarder.

De fleste krav, regler ,standarder og prosedyrer har blitt til pga. feil og ulykker!  Det er menneskelig å feile, men konsekvensene kan være fatale.

Soichiro Honda sa: Succsess is 99 percent failure! Han var en utrolig flink metalurg.

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Ja, men det er til tider urovekkende når standarder som er vedtatt for å forebygge feil, implementerer nye feil. Da er ikke de som skriver standardene kompetente innenfor området de opererer. Den første jeg husker sånn i farta var bruk av feil elektroder, Stat A, bunnstrenger på flowlines. Jeg var med og byttet en drøss av de rørene på 90-tallet. At ingen ble skadet eller omkom under den jobben der, er et lite under. Da hadde jeg nettopp begynt å lese statikk, og beregnet hvordan vi kunne få tredd rørstumpene gjennom prosessanlegget. Tror de veide 720 kg/stk. Produksjonen gikk for full musikk, og de rørene som produserte holdt 60 grader. Vi måtte bruke fórede kjeledresser for ikke å få brannsår. Medic'en delte ut vann og salttabletter :-)

Link to post

Dieseltanker i stål som lekker er en gjenganger på BP, mens en hører lite om det i bilmiljøer.

 

Mye av årsaken ligge sikkert i kvalitetssikringen ved masseproduksjonen i bilprodukksjonene (?), mens det i båtbransjen er mer fritt frem for amatører. Jeg har konstruert og spesifisert svært viktig utstyr med kvalitetssveiser gjennom mange år og sveiser også litt selv. Men å gå løs på en dieseltank ville jeg ikke våge.

 

En tank i glassfiberarmert epoxy ville jeg derimot glatt gitt meg i gang med. Der ligger for meg en av fordelene, nemlig muligheten for egenproduksjon uten å være faglært sveiser. Men så har jeg som pensjonist litt ekstra tid også . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Hulda skrev 24 minutter siden:

Ja, men det er til tider urovekkende når standarder som er vedtatt for å forebygge feil, implementerer nye feil. Da er ikke de som skriver standardene kompetente innenfor området de opererer. Den første jeg husker sånn i farta var bruk av feil elektroder, Stat A, bunnstrenger på flowlines.

Hva skjedde i den saken? Ble rørsystemene sveiset og elektroder valgt iht. en standard, ikke en WPS/WPQR?

Link to post
NilsPils skrev 5 minutter siden:

Mye av årsaken ligge sikkert i kvalitetssikringen ved masseproduksjonen i bilprodukksjonene (?), mens det i båtbransjen er mer fritt frem for amatører.

Ja, noe ligger sikkert der, men det er andre årsaker også. En årsak kan være at båter gjennomgående lever et mye lengre liv enn biler. Det er vel ikke helt ukjent med bensintanker hvor det har rustet hull på gamle biler heller? 

En annen årsak kan være kvaliteten på det drivstoffet som blir fylt på båter kontra biler, samt at biler i stor grad er i drift jevnt gjennom hele året. Mange båter blir kun brukt i helgene gjennom sommeren. 

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Men før de kom, jeg kan ikke huske å ha vært borti en ståltank som har lekket i sammenføyningene.

Har hatt et par biler der det har begynt å lekke i sammenføyningsflensen, sannsynligvis mye på grunn av rust. Heldigvis var dette rimelig knokseklare biler, i livets høst, så nødløsningen har blitt å dekke over lekkasjene med epoksy og duk, slik at bilene har fått leve fram til neste (og siste) EU-kontroll😅 Husker at jeg tenkte det samme hver gang jeg lå under og svettet med denne jobben, trangt og fælt; «Hvorfor lages ikke bensintankene i plast heller?». Heldigvis ble plast den nye standarden på nyere biler, så nå har de kun påfyllingsrøret igjen som fint kunne ha blitt byttet til plast framfor lekkasje- og rustbefengt stål.

Link to post
  • 1 måned senere...

Er det snakk om tank i rustfritt eller syrefast stål?

 

Men uansett, la ikke en halvkilos svenskpilk ligge i tanken. Da tærer det hull til slutt, til tross for syrefast/rustfritt. 

Ikke mange vet hvor lenge denne lå nedi denne 90-liters tanken. Kan være 5 år, kan være 25 år (Lami 570 fra ca 1990).

Og ikke mange vet hvorfor den lå i tanken, og hvordan den kom dit.

Formoder at tanken er syrefast stål? 

 

tank05.jpg.88e78b09f9052e181bd594212a1bb4a4.jpg

 

tank4.jpg.71358fb39c11aa5bbe31534b84afca29.jpg

 

tank09.jpg.dcc885ff8bcb916f588f2c19c03a04d5.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...