Jump to content

Båtplass i Oslo


Nefertiti

Recommended Posts

Det kommer litt an på hvor stor båt du har. Det er en del havner med begrensninger på størrelsen. For øvrig er det en del havner som bygges ut nå. Det vil trolig medføre at en del båter flyttes denne våren (og kanskje noen som kvitter seg med en plass de egentlig ikke trenger fordi utbyggingen medfører større innskudd). På den annen side var salget av nye båter på høstens båtmesse foruroligende høyt med tanke på at disse nye båtene må ha plass.

 

Et annet relevant spørsmål er hvor dyrt det er å skaffe en båtplass.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Basert 34 fot lengde og 3.00 meter (båt) bredde går det forholdsvis greit, men husk det er selgers (utleiers) marked og prisene er høye - regn med 10/13.000 for sesongen, og da må du også regne med å gå en nattevakt i sesongen.

Du bør også vurdere om båtplassen skal være i Oslo eller noe lenger ut i fjorden; Asker, Bærum osv. Det er store avstander i indre Oslofjord.

 

Lykke til!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er store avstander i indre Oslofjord.

Eller korte. Det kommer litt an på om du foretrekker å ha båten liggende så nær at du lett kan besøke den eller om du vil ha båten liggende lenger ut i fjorden for å slippe noe som enkelte føler som en transportetappe ut mot åpnere farvann.

 

Aftenposten laget en liste over havner/båtforeninger rundt Indre Oslofjord i fjor vår. Den kan være en pekepinn.

Link to post
Share on other sites

det er alltid lettere enn man tror. Men - å ringe rundt, kan du glemme. Oppmøte; med vannkjemmet hår og presentabelt utseende, pleier gjøre susen. Du får ikke fast plass med en gang, men plasser i kategorien " jada; Per har motortrøbbel og ligger på land til august, den kan du få leie" osv osv. årner seg som regel. Jeg har plass på Kongen, og der er det som regel noen plasser som leies ut hvert år.

 

Markedspris for en sesong der, 3,5m plass ( til 3 m båt ) er omlag 11-12000 kr.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Som Sjøtummel bemerker, man bør tenke nøye over om det er mer praktisk å ligge lenger ut i fjorden. Særlig for seilere er dette noe å vurdere. Jo lengre ut, jo billigere også kanskje? Ihvertfall lettere å få plass. I Strømstad er prisen det halve av i Oslo, 1:45 med bil, 30 min over fjorden til Koster :drink:

Link to post
Share on other sites

I Strømstad er prisen det halve av i Oslo, 1:45 med bil, 30 min over fjorden til Koster :drink:

Det var vel litt lengre enn jeg hadde tenkt, men mer i retning at det er veldig kjekt å starte turen utenfor Filtvet eller Svelvik. Likevel er jeg enig med Astor at Sætre er en bra plass. God veiforbindelse til Oslo, til og med buss for oss som ikke har bil, og så får du ladet batteriene på vei ut eller inn sundet. :yesnod: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hm, slik jeg forstår informasjonen som er lagt ut fra Oksval båthavn på Nesodden så tømte de ventelistene og fikk til og med plass til et par helt nye medlemmer. Det fører antagelig til at det blir noen plasser ledig i andre havner i indre Oslofjorden ut på sommeren. :smiley:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det er alltid lettere enn man tror. Men - å ringe rundt, kan du glemme. Oppmøte; med vannkjemmet hår og presentabelt utseende, pleier gjøre susen. Du får ikke fast plass med en gang, men plasser i kategorien " jada; Per har motortrøbbel og ligger på land til august, den kan du få leie" osv osv. årner seg som regel. Jeg har plass på Kongen, og der er det som regel noen plasser som leies ut hvert år.

 

Markedspris for en sesong der, 3,5m plass ( til 3 m båt ) er omlag 11-12000 kr.

 

Suzuki

Har båtplass i indre oslofjord, og med 3,6 m bredde, strøm og vinteropplag betaler jeg 3500,- vet også om billigere steder, men ventelisten der er så lang at jeg går nok i grava før jeg får plass..

Hvis en bor i oslo, er vel ikke oksval på nesodden akkurat den perfekte plassen... skikkelig lang omvei med bil iallefall.. Har de utvidet parkeringsplassen der og mon tro..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...