Bollabollabolla Startet 2.November.2024 Link til dette innlegget Startet 2.November.2024 Hei Er det noen som har erfart oljetrykksfall og lekkasje via engine coolant slange ? Jeg oppdaget dette ved frostsikring av motor når jeg skulle kjøre gjennom blandingen. Motoren er en 2006 mercruiser 1.7tdi. Oljetrykk falt i en kort periode og kom opp til riktig nivå etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Merkelig. Ser du hvor det er oljelekkasje? Peip oljetrykksalarmen? Hvor har det blitt av kjølevæsken din? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Hvordan ser olja di ut, den har forhåpentligvis ikke begynt å ligne cappuccino? Se på peilepinne, har vannet endt i bunnpanna vil du se det, enten har nivået steget, olja blitt melkete eller begge deler. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Noe er i hvertfall gæli når oljen kommer inn i lukket kjølesystem... Sitér dette innlegget Link to post
Bollabollabolla Svart 2.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Oljetrykksalarmen pep et kort øyeblikk og da så jeg at oljetrykksmåleren vippet mot 0 men gikk tilbake igjen. Lekkasjen er oljefarget og kommer fra underkant av slangen som går inn på toppen av engine coolant beholder i plast Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Her er det vel bare å ta av topplokket å se hva som har skjedd... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Har du åpnet radiator-lokket på varmeveksleren og sett om det er olje der? Oljekjøler på denne motoren er kjølt av ferskvannet i motoren. Hull i denne vil kunne presse olje ut i kjølevannet. Dette er en potensiell feilkilde, men ikke nødvendigvis feilen. Oljekjøler sitter langt bak styrbord side, på baksiden av sokkelen for oljefilter. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Luske_Ludvig Svart 3.November.2024 Link til dette innlegget Svart 3.November.2024 Hei mater spørsmålet ditt inn i chatGPT og syns den gir et meget bra svar. Denne motoren er en kompakt motor med mye effekt i forhold til høyt turtall, perfekt mach for hekkagregat. Det motsatte av en tungbygget motor. Lettvektere er dessverre ikke like solide som tungbygde. Dette vet redningsselskapet alt om med lette Pentaer går i stykker når en kjører med fult pådrag. Her er chatGPT: Oljetrykksfall og lekkasje via kjølevannsslanger kan tyde på en mulig intern lekkasje i motoren, som for eksempel en defekt toppakning eller lekkasje rundt oljekjøleren. På en dieselmotor som din Mercruiser 1.7TDI fra 2006, kan symptomer som oljetrykkfall og væskelekkasje peke mot et problem der olje og kjølevæske kommer i kontakt, noe som ikke er normalt. Her er noen mulige årsaker: 1. **Toppakning**: En skadet toppakning kan føre til at olje og kjølevæske blandes, noe som kan forårsake oljetrykksfall når væsker kommer inn i feil kanaler. Hvis lekkasjen vedvarer, kan det være nødvendig å sjekke toppakningen. 2. **Olje-/kjølevannskjøler**: En defekt oljekjøler kan også føre til at olje lekker inn i kjølesystemet, noe som kan forårsake oljetrykksfall og potensielt føre til oljeforurensning i kjølevæsken. Dette kan være verdt å undersøke. 3. **Pumpe og slanger**: Slanger eller pakninger rundt oljepumpen kan noen ganger føre til lekkasje, selv om det er mindre vanlig. For å finne årsaken, kan du sjekke om det er tegn på olje i kjølevæsken, eller om det er vann i oljen (melkeaktig utseende på oljen). Det kan også være lurt å ta en trykktest av kjølesystemet og eventuelt av oljekretsen for å se om det er lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Bollabollabolla Svart 3.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2024 Takk for gode tilbakemeldinger; jeg håper at det kan være oljekjøler som lekker til kjølevæsken. Er det noen som har bilder/instruksjoner ift å bytte denne? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.November.2024 Link til dette innlegget Svart 3.November.2024 Dette så ikke lekkert ut! Du finner servicemanual for motoren i dokumentarkivet. Oljekjøler er beskrevet på side 3A-113. Utfordringen er at det er trangt åkomme til! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Swingswong Svart 3.November.2024 Link til dette innlegget Svart 3.November.2024 Uff. Godt sesongen er over. Når du finner årsaken er det viktig å rengjøre kjølesystemet skikkelig. Olje i dette fjerner god kontakt mellom vann og metall Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 4.November.2024 Link til dette innlegget Svart 4.November.2024 Ta bilder. Skjer vel med flere merc 1.7 etter hvert:( Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart 4.November.2024 Link til dette innlegget Svart 4.November.2024 Ja det skjer nesten med alle det er en av de dårligste motorene som noen gang er satt i båt Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 4.November.2024 Link til dette innlegget Svart 4.November.2024 1100 timer her og ikke noen problemer enda. Sammenheng med hard kjøring og dårlig vedlikehold? Feil og/eller gammel kjølevæske i lukket system vil f.eks tære mer på metall, mange jeg kjenner som aldri har skiftet. Sitér dette innlegget Link to post
Bollabollabolla Svart 4.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2024 Vi kjøpte båten ifjor-historikk ift bytte av kjølevæske kjenner jeg ikke. Interessant om dette kan være medvirkende til lekkasje. Takk for tips og deling av manualer. Jeg skrudde vekk plater og flyttet på et eksternt dieselfilter jeg har for å komme lettere til. Det er som nevnt trangt å komme til på venstre side inne i motorrommet. Fikk presset meg inn langt nok til å se hvor oljekjøleren var plassert og hvor tilgjengelig skruer og slange klemmer var. Å ta med seg verktøy innunder her ,og skru krever nok smidighet. Spørsmålet jeg stiller meg er : Hvor sannsynlig er det at det er denne delen som må byttes? Antagelig vanskelig å svare på uten å sjekke den innvendig. Er det en svakhet på denne motoren? Er det måter å eliminere mulige årsaker uten å risikere sette seg fysisk fast? Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 4.November.2024 Link til dette innlegget Svart 4.November.2024 Prøv facebookgruppen "Mercruiser 1.7 engine dti group" https://www.facebook.com/groups/1467595720277544/?ref=share Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.