Jump to content

Mercruiser 1.7tdi oljetrykksfall/lekkasje engine coolant


Bollabollabolla

Recommended Posts

Har du åpnet radiator-lokket på varmeveksleren og sett om det er olje der?

Oljekjøler på denne motoren er kjølt av ferskvannet i motoren. Hull i denne vil kunne presse olje ut i kjølevannet. Dette er en potensiell feilkilde, men ikke nødvendigvis feilen.

Oljekjøler sitter langt bak styrbord side, på baksiden av sokkelen for oljefilter.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Hei mater spørsmålet ditt inn i chatGPT og syns den gir et meget bra svar. Denne motoren er en kompakt motor med mye effekt i forhold til høyt turtall, perfekt mach for hekkagregat. Det motsatte av en tungbygget motor. Lettvektere er dessverre ikke like solide som tungbygde. Dette vet redningsselskapet alt om med lette Pentaer går i stykker når en kjører med fult pådrag.   Her er chatGPT:

 

Oljetrykksfall og lekkasje via kjølevannsslanger kan tyde på en mulig intern lekkasje i motoren, som for eksempel en defekt toppakning eller lekkasje rundt oljekjøleren. På en dieselmotor som din Mercruiser 1.7TDI fra 2006, kan symptomer som oljetrykkfall og væskelekkasje peke mot et problem der olje og kjølevæske kommer i kontakt, noe som ikke er normalt.

Her er noen mulige årsaker:

 

1. **Toppakning**:

En skadet toppakning kan føre til at olje og kjølevæske blandes, noe som kan forårsake oljetrykksfall når væsker kommer inn i feil kanaler. Hvis lekkasjen vedvarer, kan det være nødvendig å sjekke toppakningen.

 

2. **Olje-/kjølevannskjøler**:

En defekt oljekjøler kan også føre til at olje lekker inn i kjølesystemet, noe som kan forårsake oljetrykksfall og potensielt føre til oljeforurensning i kjølevæsken. Dette kan være verdt å undersøke.

3. **Pumpe og slanger**:

Slanger eller pakninger rundt oljepumpen kan noen ganger føre til lekkasje, selv om det er mindre vanlig.

For å finne årsaken, kan du sjekke om det er tegn på olje i kjølevæsken, eller om det er vann i oljen (melkeaktig utseende på oljen). Det kan også være lurt å ta en trykktest av kjølesystemet og eventuelt av oljekretsen for å se om det er lekkasjer.

Link to post

IMG_5824.jpeg.5de48672126311505cd619525b8d9fde.jpegVi kjøpte båten ifjor-historikk ift bytte av kjølevæske kjenner jeg ikke. Interessant om dette kan være medvirkende til lekkasje. Takk for tips og deling av manualer. Jeg skrudde vekk plater og flyttet på et eksternt dieselfilter jeg har for å komme lettere til. Det er som nevnt trangt å komme til på venstre side inne i motorrommet. Fikk presset meg inn langt nok til å se hvor oljekjøleren var plassert og hvor tilgjengelig skruer og slange klemmer var. Å ta med seg verktøy innunder her ,og skru krever nok smidighet. Spørsmålet jeg stiller meg er : Hvor sannsynlig er det at det er denne delen som må byttes? Antagelig vanskelig å svare på uten å sjekke den innvendig. Er det en svakhet på denne motoren?

Er det måter å eliminere mulige årsaker uten å risikere sette seg fysisk fast?

IMG_5830.jpeg.b5657996fba58881d74263a446693de3.jpeg

IMG_0069.png

IMG_0070.jpeg

IMG_0071.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...