Jump to content

Har en 220v 32a 3 fase kontakt tilgjengelig til båten. Hvordan gjøre om til 1 fas 16A cee kontakt?

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei

Som overskriften sier, så har jeg tilgjengelig en 220v 3 fas cee 32amp kobling. Denne ønsker jeg å bruke til 16a enfas cee kontakt. 

Hvordan gjøres/kobles dette greit? 

Har kabel og cee kontakter, og ikke minst 16a sikring på inntaket i båten.

Dette utstyret befinner seg i sikringsskap på land, godt beskyttet fra vær. 

Endelig ble det Bobåt

Skal dette gjøres korrekt og forskriftsmessig skal du ta ut 230V enfase fra to av fasene samt videreføre jording, sikre deg ned til 16A før du viderefører til uttak/stikk.

Det enkleste er naturligvis å kjøpe en 32A trefaseplugg ta ut enfase mellom to av fasene samt jord og så overføre til uttak i 16A enfaseplugg men dette er ikke korrekt og kan være farlig da det tillater overbelastning helt opp til 32A på den 16A dimmensjonerte delen av systemet. 

Chiefengineer skrev 21 minutter siden:

Skal dette gjøres korrekt og forskriftsmessig skal du ta ut 230V enfase fra to av fasene samt videreføre jording, sikre deg ned til 16A før du viderefører til uttak/stikk.

Det skal nok kunne la seg gjøre på en enkel måte ?

Takk for svar, jeg mente selv at dette var en grei måte å gjøre det på, men så ble jeg noe usikker. Greit å konferere med kompetente folk?:flagg_bp:

Endelig ble det Bobåt

index skrev 14 minutter siden:

Kjøp deg en liten byggestrømsentral på Jula eller Biltema, så har du hele opplegget fiks ferdig

Smart.  Hadde ikke tenkt så langt. Kjøpte akkurat strømmåler på maritim for 16 a med Cee kobling.  

Too Much skrev 3 minutter siden:

Finnes sikkert rimeligere andre steder

Har lett etter de overgangene, men finner de bare på de stedene du har linket til  å de har jo en heftig pris .  

Teknisk sett er det jo bare å koble vekk en fas i den skøyteledningen jeg har. 

Endelig ble det Bobåt

Jeg har en sånn sentral i verkstedet. 3x32a inn, jordfeilbryter og sikringer og fire enfas uttak, 3 fas 16A og 32A ut. Alt du trenger. Så jeg ville kjøpt en sånn, den dekker mange behov.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Bjørn Løvjomås skrev for 8 timer siden:

Tror bare jeg trenger en fas til båten.?? Så fant en til noe rimeligere pris hos jula, med kun en fas.  

Bare pass på at du har 16A sikringer på de 16A kursene du skal bruke. Disse boksene har ikke nødvendigvis sikringer på alle utganger.

image.png.32129a44e08417f64eaf906871779f18.png

Husk også at midlertidig utstyr som f.eks. kabeltromler, byggstrømsentraler etc. ikke er tillat brukt til fast, permanent installasjon. Om du vil ha et fast uttak blir det uansett ikke særlig omstendig i dette tilfellet, kan jo være greit å ha noe skikkelig om dette er noe du skal bruke i flere år framover og en ny sikringsautomat i boks med tilhørende uttak vil ta en del mindre plass enn en slik byggsentral.

Det blir nå mest hva man vil gjøre ut av det.

Jeg er litt usikker på hvor lenge vi får ligge på brygga her, siste sted i Arendal med brygge, som ikke er blitt privatisert, og utbygd med leiligheter. Så får gå for  noe såkalt midlertidig enn så lenge. ?

Endelig ble det Bobåt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...